- Podcasty
- Lupa.cz
Poslechněte si podcast: Lenka Bradáčová (VSZ): Velká část dřívějších bojovníků proti covidovým opatřením začala na internetu adorovat Rusko
Policie a státní zastupitelství se čím dál víc zaměřují na to, jak se chovají lidé na internetu. Během covidu výrazně přibylo hlavně na sociálních sítích nenávistného chování. Velká část proticovidových aktivistů se ale nyní přesunula k adorování ruské agrese na Ukrajině, říká vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.
Lupa.cz
Podcast serveru Lupa.cz, který sleduje dění nejen na českém internetu. Zpovídáme zástupce české e-commerce, IT scény, mediálních domů i osobnosti z dalších souvisejících oborů.
Jan Sůra, Jan Šindelář (Z dopravy.cz): Pro kvalitní informace musíte do terénu. Takovou žurnalistiku AI neohrozí
Umělá inteligence výrazně mění svět online médií. Řada titulů hlásí výrazné poklesy návštěvnosti. Odborný web Zdopravy.cz má naopak rekordní čísla. Věříme, že kvalitní zpravodajství má pořád budoucnost i v době AI, říkají jeho zakladatelé Jan Sůra a Jan Šindelář.
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) tento týden vydalo varovnou zprávu, podle které většině online titulů razantně poklesla v posledních měsících návštěvnost. Důvodem je nástup umělé inteligence.
„Tradiční model – zadat dotaz a prokliknout se na web s odpovědí – narušil nástup umělé inteligence (AI), kdy uživatelé stále častěji získávají informace přímo v AI nástrojích. Situaci dále zhoršilo zavedení AI generovaných odpovědí ve vyhledávání Google (AI Overviews), které poskytují shrnutí přímo na stránce výsledků a nahrazují návštěvu zdrojových webů," uvedlo sdružení (viz text: Návštěvnost z vyhledávání Googlu v Česku výrazně padá, na vině je nástup AI, varuje SPIR)
Pokles se ale netýká všech. Právě web Zdopravy.cz má rekordní čísla. V listopadu měl podle dat Netmonitoru skoro 1,3 milionu reálných uživatelů. A zobrazovaných stránek bylo víc než 7,7 milionu.
„Musíme být v terénu, abychom takzvaně popásli svoje ksichty, jak se říká – aby nás lidi znali a byli pak schopni sdělovat některé informace, které nejsou nebo by neměly být tak veřejné. To znamená exkluzivní zpravodajství," naznačuje recept na úspěch Jan Šindelář.
Nejsem odborník na umělou inteligenci, ale je to asi tím, že nemáme takový obsah, který by umělá inteligence srůstala do nějaké univerzální pravdy. Jsme stále spíše zpravodajství a myslím, že lidi k nám chodí hlavně na zpravodajství," dodává k tomu Jan Sůra.
Benedikt Kotmel (Operátor ICT): Vzniká nová aplikace PID Lítačka, bude mít sjednocený vyhledávač a dark mode
Dopravní aplikaci PID Lítačka čekají velké změny. Týkat se budou hlavně jejích "vnitřností", ale nabídne i vylepšení v uživatelské rozhraní. Pražská městská firma Operátor ICT, která ji provozuje, ji nově také bude vyvíjet interně. Jaké slabiny současná Lítačka má? Co se v ní bude měnit? Proč se trend smart cities v poslední době příliš neposouvá kupředu? A jaká zajímavá data se chystá publikovat Google? Mluvili jsme s členem představenstva zodpovědným za produktové řízení Benediktem Kotmelem.
Vlastimil Paclt, Ondřej Oubrecht (NTT DATA): AI a kvantové počítače přinášejí nové bezpečnostní hrozby, firmy se musí bránit už teď
[Partnerský podcast] Jak se firmy mohou bránit únikům svých dat do AI chatbotů nebo zmanipulovaným trénovacím datům v AI systémech? Proč se už dnes vyplatí zajímat se o postkvantovou bezpečnost? A co budou schopné zvládnout nové koncepty budoucích optických sítí? O tom mluvíme s experty z firmy NTT DATA.
Ondřej Svoboda: Díky AI vznikne řada filmů, na které by jinak nebyly peníze
Sociální sítě jsou už nyní zavalené krátkými videi vytvořenými s pomocí AI nástrojů. V blízké budoucnosti to bude ještě horší, nepůjde ani rozpoznat, zda jde o realitu nebo uměle vytvořené záběry. „Na druhou stranu díky AI vznikají už i originální filmy, na které by nebyl jinak rozpočet," říká videotvůrce Ondřej Svoboda.
Jan Kolouch (CESNET): Chat Control by děti ochránil. Problém je, za jakou by to bylo cenu
Místo probourávání šifrované komunikace a zásahů do soukromí ve stylu Velkého Bratra bychom měli spíše zrychlit mezinárodní spolupráci při vyšetřování šiřitelů dětské pornografie, říká metodik kybernetické bezpečnosti ze sdružení CESNET Jan Kolouch. V podcastu mluvíme nejen o návrhu tzv. Chat Control a o aktuálních snahách zavést kontrolu věku online, ale i o tom, že před nástrahami internetu musí děti primárně chránit jejich rodiče. Příliš se spoléháme na to, že se o ochranu dětí online postará někdo jiný. Máme falešný pocit, že když je dítě doma a tráví čas na mobilu, je v bezpečí, říká Kolouch. Jak děti na rizika digitálního světa připravit?
Jan Vetyška (APEK): Žádné město vám neřekne, že boxy nechce. Chápu, že se někomu nelíbí, ale Češi si je oblíbili
Výdejní boxy se stávají čím dál víc běžnou součástí českých měst a obcí. Ke konci letošního roku by jich po celé republice mělo být až patnáct tisíc.
Češi si zjevně tento způsob doručování oblíbili. Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), který pro ni zpracovala na začátku letošního roku společnost Nielsen Admosphere ve spolupráci s ResSolution, dává přednost takové dopravě 72 % Čechů. Vyhovuje jim například možnost vyzvednout si zásilky bez čekání i non-stop dostupnost boxů.
Zároveň se ale právě kvůli výše zmíněnému zahušťování některých míst objevila i kritika. Také o ní si povídáme s Janem Vetyškou, výkonným ředitelem Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
David Chmelař (Heureka.cz): Nebyli jsme v dobré kondici, ale loni už jsme rostli ve všech ohledech
Heureka.cz jednou bude prodávat data o důvěryhodnosti e-shopů AI agentům, říká výkonný ředitel českého nákupního rádce. V jaké kondici dnes Heureka je? Jak se vypořádala s nástupem online tržišť? A jaké má plány do budoucna?
Michal Šotek (Konica Minolta): Po průmyslu se chytré kamery začínají prosazovat i ve zdravotnictví
Chytré kamery, které využívají umělou inteligenci, se čím dál víc začínají uplatňovat i ve zdravotnictví. Je to celosvětový trend, říká Michal Šotek ze společnosti Konica Minolta.
Martin Kopta: Web úplně nezmizí, jen bude pro lidi něčím, co se používalo v minulosti
Konec klikání na odkazy a chození na weby, rostoucí používání AI chatbotů a soumrak vyhledávačů, které u mladé generace nahrazují influenceři. Způsob, jakým používáme web a internet, se dramaticky mění. Jak to ovlivní byznys modely, na kterých dnes fungují online média? Přežijí nástup AI klasické e-shopy?
Jiří Maňas (Keboola): AI agenti budou dělat všechny neužitečné činnosti ve firmě
Jaké zkušenosti má česká firma Keboola s využíváním AI? Jaké AI agenty firma interně používá a jak vidí jejich budoucnost? A nebojí se závislosti na provozovatelích LLM? Mluvili jsme s CTO Kebooly Jiřím Maňasem: