Vizitka
12. prosinec 2022

Poslechněte si podcast: Lucie Lomová: Při kreslení komiksu Každý den je nový jsem žila vědomější život

Kreslit už uměla, a tak se Lucie Lomová rozhodla, že zkusí zúročit svůj talent s psaním gymnaziálních divadelních her a na DAMU vystuduje dramaturgii. Po angažmá v šumperském divadle si ale uvědomila, že do práce rozpuštěné ve společném výsledku nechce investovat energii. „Toužila jsem mít v ruce něco svého. Chvíli jsem psala divadelní kritiky a pak jsem spadla do Anči a Pepíka,“ popsala ve Vizitce Markétě Kaňkové moment, kdy se výtvarné umění stalo její prací.

44:09

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou.

Web

Dnes 42:53

Být hercem? Strašidelné. Režii jsem si vybral, abych mohl nabízet vlastní pohled, říká Dodo Gombár

Ze všech divadelních aktivit má nejraději psaní, při kterém se „potkává sám se sebou“. Protivné je mu chlapáctví, v životě čím dál víc preferuje ticho (ostatně rád se chodí dívat na taneční představení) a hnacím motorem jsou mu pochybnosti. Jak režiséra Dodo Gombára ovlivnila bratislavská 90. léta, jaký má vztah k muzikálu Jesus Christ Superstar a proč je pro něj na všech scénách, i oblastních, důležitá promyšlená dramaturgie? I o tom mluvil ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.

Před čtyřmi dny 51:07

Lucie Králová: Zajímá mě, jak si televize vybírá témata ke zpracování

Dlouhodobě si zapisuje sny, kterým také věnuje právě připravovaný dokument Naslouchači snů. Kloní se k intuici a důrazu na proces, v dokumentární tvorbě je příznivkyní průzkumnických, radikálních cest. Hostem Vizitky byla filmařka a autorka knihy Rozumět televizi Lucie Králová, jejíž dokumentární opera Kaprkód získala cenu za nejlepší hudební dokument na mezinárodním filmovém festivalu v Krakově a podle Sdružení českých filmových kritiků jde o nejlepší dokument roku 2022.

Před pěti dny 44:00

Fotograf Jan W. Drnek: Jak dostat Slovanskou epopej do jedné knihy? Chtělo to matematický model

Co zažíval, když s foťákem cestoval po Africe či Asii? Proč by rád strávil nějaký čas v bhútánském klášteře a jak se stalo, že dokumentoval sklářského výtvarníka Bořka Šípka, který ze skla vyráběl speciální (a funkční) didgeridoo? Hostem Markéty Kaňkové byl ve Vizitce Jan William Drnek, fotograf, jenž i díky studiu kybernetiky ví téměř vše o schopnosti lidského oka vnímat obraz. Využil toho například při focení a digitalizaci Muchovy Slovanské epopeje.

Před šesti dny 42:42

Dokumentární fotograf Jan Mihaliček: Zajímají mě emoce. Bližší jsou mi ty temnější

„Vyrostl jsem v černobílém světě. I většina filmů takových byla, stejně jako fotky v Lidových novinách, pro které jsem pracoval. Proto je mi tento typ fotografie blízký,“ říká dokumentární fotograf Jan Mihaliček. S foťákem byl u prezidentské volby stejně jako v Afghánistánu, Bosně nebo u prvních skateboardistů. Muže, který si komplexní fotografické vzdělání doplňuje až dnes na opavském institutu, do Vizitky pozval Ondřej Cihlář.

Před týdnem 45:48

Básník Ivo Hucl: Žádná ezoterika. Čaj je spojení estetiky, zen buddhismu, poezie a keramiky

Psal už jako kluk pod vlivem Františka Gellnera a Josefa Kainara. „Měl jsem chuť zachytit svou zkušenost se situací, s člověkem,“ říká Ivo Hucl, básník, kurátor, kulturní aktivista, zakladatel šťáhlavské Bezejmenné čajovny, člen západočeského undergroundu, milovník čaje a východní filozofie. Ve Vizitce ale s Markétou Kaňkovou mluvil třeba i o tom, jak coby stavbyvedoucí kočíroval skupinu dělníků s kriminální minulostí.

Před týdnem 44:07

Režisér filmu Tmání Ondřej Moravec: Když se démon pase po našich nejhorších představách

Na gymnáziu patřil Ondřej Moravec mezi premianty, na vysoké ale zjistil, že skvělých lidí chodí po světě spousta a být nejlepší přestává být jednoduché. V jeho těle, vedenému k maximálnímu výkonu, spustilo toto poznání depresi. Loni o ní natočil animovaný film Tmání, který byl uveden na festivalu v Benátkách, letos může získat Českého lva. S režisérem, scenáristou, filmovým dramaturgem a někdejším novinářem a propagátorem virtuální reality mluvil Ondřej Cihlář.

Před týdnem 45:50

Zuzana Kronerová: Na jevišti miluji to, co nechci zažít v životě. Postavy, které čelí nepřízni osudu

Na gymnáziu chodila do třídy s rozšířenou výukou latiny a řečtiny a dlouho to vypadalo, že jazyky bude také studovat. Nakonec ale využila chvilkové nepřítomnosti svých rodičů – herců a vloudila se na přijímačky na herectví, které se jí po dalších padesát let stalo osudem. Hostem Markéty Kaňkové byla na Slovensku i u nás ceněná divadelní a filmová herečka, milovnice experimentů, šansonů a optimistka bez příčiny Zuzana Kronerová.

Před týdnem 46:47

Rektor UMPRUM Vybíral: Design kultivuje. Jenže podniky vnímají studenty jako levnou pracovní sílu

Je potřeba, aby absolventi UMPRUM byli zruční, ale aby do designu, architektury a volného umění dokázali přenést taky emoce, zdůrazňuje staronový rektor UMPRUM Jindřich Vybíral princip rovnováhy mozek – srdce – ruce. Jako prioritu v čele školy nyní vidí prohloubení spolupráce s průmyslem a shánění peněz pro výjezdy do zahraničí. Do Vizitky tohoto odborníka na architekturu 19. a 20. století a milovníka klasické hudby pozvala Markéta Kaňková.

Před týdnem 50:20

Fotograf Petr Šimr: Zbořit OC Ještěd bylo hrabavé rozhodnutí, architektonická hrůza do města nepatří

Petr Šimr pochází z česko-německého manželství, jeho německá maminka se ještě před koncem války v Drážďanech provdala za českého tatínka. Po pětačtyřicátém roce rodiče odešli do Liberce, kde pak Petr už jen s matkou a bratrem vyrůstal v chudém bytě v příznačně pojmenované ulici Na Bídě. Obraz Liberce v 70. a 80. letech známe i díky jeho fotografiím, které vyšly v knize Portrét města. Do Vizitky jej pozval Ondřej Cihlář.

Před 2 týdny 45:41

Režisér Bangeru Adam Sedlák: Chci točit témata, na která do kin přijdou lidi

Výrazný snímek BANGER byl v cenách české filmové kritiky 2022 nominován hned v několika kategoriích. Proměnil jednu – tu za režii. Ve vltavské Vizitce mluvil režisér a scénárista Adam Sedlák o drogách, které jsou tolik spojené s jeho filmem. Zajímají ho dál, z prostředí adiktologie chystá televizní seriál. Na sociálních sítích si kvůli sklonu k vlastní závislosti zakázal sledovat tzv. stories, a kdyby dostal nabídku na režii vztahové komedie, rád by ji vzal.