Před 2 týdny

Poslechněte si podcast: Leonardo Plus: Na srážky s mikrometeoroidy je Webbův teleskop připraven. Cenná data bude posílat dál, věří expert

Vesmírný teleskop Jamese Webba si během prvních měsíců provozu vysloužil jen chválu. Nejen vědecký svět je doslova ohromen daty, která poskytuje, a to jsou pozorování teprve v počátcích. Přesto ale má za sebou první a rozhodně ne poslední srážku s vesmírným objektem, který poškodil jeho část.

Český rozhlas - Věda

Pro fanoušky vědeckých objevů a technických zajímavostí.

Dnes 22:17

O budoucnosti spojené s jedlými obaly bude mluvit host Studia Leonardo, Soňa Hermanová z  Ústavu technologie potravin Agronomické fakulty brněnské Mendelovy univerzity

Jak daleko je vývoj jedlých obalů, které mohou být tekuté nebo i ve spreji a co je potřeba ještě prověřit před jejich uplatněním v praxi, na to se ptá Renata Kropáčková.

Dnes 20:45

Magazín Experiment: Magazín Experiment: Startup z Vimperku propojuje cyklistický trenažér s reálnými trasami

00:00 témata magazínu00:30 česká aplikace Rouvy04:30 využití sportovních aplikací08:40 ochrana slonů13:30 motýl jasoň červenooký17:00 jak střílet z katapultu maršmelouny?

Dnes 37:40

Meteor o neviditelném plynu, zmijích a přerostlém krku žiraf

Poslechněte si:01:25 Opravník omylů o zmiji obecné07:30 Co můžeme v přírodě sbírat?13:28 Objev argonu19:38 Proč mají žirafy dlouhý krk?27:46 Co dělají zvířata v horku?Sherlock Holmes a případ s motýly hilesiaHovoří ředitel pražské zoo Miroslav Bobek, strážce přírody Ondřej Vítek nebo zoolog Jan Andreska. Rubriku Stalo se tento den připravil Ing. František Houdek. V roli Sherlocka Holmese a Johna Watsona Svatopluk Beneš a Jiří Císler.

Před pěti dny 42:54

Planetárium: InSight: hluboký spánek hlídače „marsotřesení“ a příběh Jana Žižky, lapky, ale také Božího bojovníka

Sonda InSight na Marsu (4:14) – Historie: Vzducholoď duchů (19:25) – Knihovnička: Důvod k naději (24:21) – Šest století od husitské revoluce, 3. část: Jednooký (27:42)

Planetárium: Pod kůží velryby jižní: unikátní výzkumy českých zoologů, zrod husitské revoluce a založení Tábora

Jak se čeští vědci dostali pod kůži velrybám jižním (4:20) – Procházka srpnovou oblohou (20:55) – Šest století od husitské revoluce, 2. část: Kdo s koho (26:42)

Leonardo Plus: Hostem Leonarda Plus je lékárník Stanislav Havlíček

Mnohé léky, které dnes používáme, vzešly z bylin a rostlin. Dozvíte se jak se zrodilo opium a z něj následně morfin, jaký potenciál má konopí a proč se můžete předávkovat i vrbovou kůrou. Moderuje Andrea Skalická.

Studio Leonardo: Gastroenterolog: Rychlý a pomalý metabolismus jsou klišé. Hlavní je základ z dětství a životospráva

Můžeme svádět kila navíc na náš metabolismus, jak je často zvykem? Hostem Studia Leonardo je gastroenterolog Pavel Kohout, přednosta interní kliniky 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní Thomayerovy nemocnice.

Magazín Experiment: Past na klikoroha borového. Speleologové zkoumají Hranickou propast

00:00 témata magazínu00:20 nový lék na rakovinu04:00 rozhovor s Thomasem Cechem08:20 past na klikoroha borového12:00 průzkum Hranické propasti15:45 zplodiny z brzd a pneumatik

Meteor: Meteor o básníkovi v sopce, egyptských hrobkách a problémové klimatizaci

Poslechněte si:01:13 Proč básník Goethe zkoumal českou sopku?09:26 Jak se obejít bez Horské služby?18:06 Záhadná malba z egyptské hrobky22:57 Proč našemu tělu vadí klimatizace?Sherlock Holmes a Codex EuricianusHovoří fyziolog František Vyskočil, strážce přírody Ondřej Vítek nebo ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek. Rubriku Stalo se tento den připravil Ing. František Houdek. V roli Sherlocka Holmese a Johna Watsona Svatopluk Beneš a Jiří Císler.

Planetárium: Jarní koncerty ptáků jsou stále jednotvárnější a tišší