- Podcasty
- Kořeny – Z dějin jihočeských rodin a rodů

Poslechněte si podcast: Kořeny z dějin jihočeských rodin a rodů: Příjmení podle stavu a zaměstnání
Genealog Alois Sassmann a redaktor Filip Černý opět zasedli k mikrofonu, aby probrali naše předky, kteří byli panskými zaměstnanci.
Kořeny – Z dějin jihočeských rodin a rodů
Cyklus Kořeny se zabývá vědeckou disciplínou s tajemným názvem genealogie. Jak ovšem napovídá podtitul „Z dějin jihočeských rodin a rodů“, nejde o nic jiného než rodopis, respektive vědu o rodech.
Usedlost číslo 11 v Hosíně u Českých Budějovic byla svobodná, v čísle 19 bydleli místní hrobaři
Severně od Českých Budějovic stojí na vrcholu kopce nepřehlédnutelná dominanta, špička kostela svatého Petra a Pavla v Hosíně. Obec se poprvé objevuje v písemných dokumentech před rokem 1330, první údaje o hosínských rodinách uvádí urbář z roku 1490.
Erby a znaky vznikly z čistě praktických vojenských důvodů, pak se jejich používání stalo módou
Počátky rodových erbů a znaků sahají až do 12. století. V dobách křižáckých výprav se totiž bojovníci potřebovali odlišit, aby neútočili proti vlastním. Začali používat štíty s osobními symboly, které se velice rychle rozšířily.
Sedláci Tupý, Bochníček či Bradka hospodařili ve Dřítni, prozrazuje urbář ze 17. století
Obec Dříteň na Českobudějovicku je poprvé zmiňována jako velká ves, téměř malé městečko v roce 1432. Zápis pochází z budějovického vězení, kde si odpykával trest Janek, pacholek Mikuláše z Dřítně. Nejstarší soupis usedlíků je až v urbáři z roku 1617, který pořídil rytíř Václav Malovec z Malovic.
Židé začali používat příjmení na příkaz vrchnosti. Kdo s výběrem váhal, dostal jméno od úředníka
Židé historicky neměli žádný systém ve svých jménech, což mnohdy vyvolávalo zmatek. V 18. století tedy byla nařízena jejich úřední evidence a příslušníci židovského národa si na příkaz vrchnosti museli začít dávat příjmení. Přispěl k tomu i zákon z roku 1738, který farním úřadům uložil povinnost založit a vést Židům matriky.
Mlynář Nechoďdomů, soused Jebavej a chalupník Neškodnej žili v 17. století ve Veselí nad Lužnicí
Tomu, kdo chce zjistit hodně podrobností o svých předcích, může velmi pomoci soupis poddaných podle víry vydaný roku 1651. Ten vznikl po třicetileté válce, kdy bylo potřeba zjistit, kolik je v zemi ještě nekatolíků a zda je naděje na jejich obrácení na katolickou víru. V soupisu se uvádí jméno, věk, povolání a náboženské vyznání.
Svobodné matky musely v minulosti prosit za odpuštění. Lidé je také posypávali peřím a bičovali
Při sestavování rodokmenu a pátrání po předcích může někdo narazit na skutečnost, že v matrice není uveden otec. Jak říká Alois Sassman, který se zabývá genealogií, svobodných matek bývalo v minulosti více, než si možná myslíme. „Například když biskup Jan Valerián Jirsík projížděl jihočeskou diecézí v 60. a 80. letech 19. století, stěžoval si, kolik svobodných matek ve farnostech je,“ dodává.
Špačkovi žijí v Soběslavi od 15. století, z Německa do města přišli Kovář a Vlk, Mokrý byl z Mokrého
Soběslav na Táborsku v minulosti patřila do třeboňského panství. Město byla velmi spjaté s rožmberským rodem, zvláště posledním mužským potomkem Petrem Vokem z Rožmberka. „Víme, že Petr Vok měl Soběslav rád. Je to patrné mimo jiné z toho, že svou poslední vůlí zde založil školu, na jejíž vydržování vykázal obrovskou sumu,“ říká Alois Sassmann, který se zabývá genealogií.
Zachránil život knížeti, za to chtěl do lesní služby. Tak se Palečkovi stali mysliveckým rodem
Nejvýše postaveným lovcem v zemi býval v minulosti nejvyšší lovčí. Poprvé je tato funkce doložena už na konci 12. století. Dále v hierarchii následovali lovčí, kteří bývali ustanoveni pro určitý obvod královských lesů. Těm se od 16. století v Čechách běžně říkalo myslivec. „Dneska je myslivec spíše koníček, ale dříve to bylo povolání,“ říká Alois Sassmann, který se zabývá genealogií.
Nesvětí svátky, vybili dvůr a chtěli faráři namlátit. V Hrdlořezích žili lidé s divokou krví
Vesnice Hrdlořezy leží nedaleko Suchdola nad Lužnicí na Jindřichohradecku. Do roku 1920 sousedila s Rakouskem, pak část Vitorazska připadla Československu, a tak přestala být pohraniční obcí. Podle profesora Profouse, který se zabýval místními jmény, je název Hrdlořezy odvozený od toho, že se jednalo o ves rváčů.