Knížky Plus
3. prosinec 2022

Poslechněte si podcast: Knižní novinky, zajímavosti z literárního světa i recenze titulů pro vás opět má týdeník Knížky Plus

Básníkem města Prahy se stal Petr Borkovec, zeptáme se ho, jak v této roli zviditelní poezii a jaké má cíle. V recenzní části se vydáme prozkoumat Těžký prachy, novinku od česko-amerického spisovatele Jana Nováka. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

23:57

Knížky Plus

Vydává: Český rozhlas

Pořad je určen všem milovníkům knih pro lepší orientaci na knižním trhu.

Web

Včera 23:59

Pustina T

S. Eliota vyšla pod názvem Pustá země v novém překladu Petra Onufera - jak jednu z nejsložitějších, ale také nejzásadnějších básní dvacátého století číst, poslouchat a vnímat napoví i Martin Hilský. V recenzní části mimo jiné přiblížíme novinku žánru hororu a fantasy Ta, co jde první, v níž americká autorka Livie Llevelynová na lovercraftovské notě popisuje záznam jednoho dne jedné nespokojené pracovnice v korporátu, která má zajímavý vztah se svým kuchyňským nožem. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

Před týdnem 23:51

Třicet let od rozdělení Československa se s překladatelem Jiřím Popiolkem podíváme, jaká specifika má slovenština při překladu do češtiny

V recenzní části mimo jiné přiblížíme manuál kritického myšlení v podobě titulu Síla rozumu v bláznivé době od Jána Markoše, který se zamýšlí například nad tím, jak se v médiích a v politice manipuluje se slovy, grafy a obrázky. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

Před 2 týdny 23:54

Tančící medvědi od Witolda Szabłowského o cestě ke svobodě v posttotalitních zemích vyšla v češtině

Nově ji uslyšíte také jako Radionihu na Plusu. S polonistkou Lucií Zakopalovou přiblížíme, jakou paralelu mezi osudem medvědů kočovných drezérů a osudem lidí polský reportér přináší. V recenzní části se mimo jiné necháme zavést na potulky arktickou tundrou, sibiřskou tajgou a kavkazskými horami v cestopise Cesta na konec světa a zpět 3, které podnikal Fero Hrabal – Krondak a napsal o nich literárně-politologický cestopis pojednávající o současném reálném Rusku.

Před 3 týdny 23:59

9. leden je den narození Karla Čapka, zároveň v prosinci uplynulo 120 let od narození jeho ženy

S čapkovským badatelem Hasanem Zahirovičem se podíváme, jaký byl literární a společenský přínos manželského páru a dvou výrazných osobností první republiky a meziválečného období. V recenzní části připomeneme nový překlad kanonického díla anglofonní literatury 20. století Pustá země od T. S. Eliota, které mimořádným způsobem navazuje na tisíciletou tradici světové literatury. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

31. prosinec 2022 23:59

Co přinesl rok 2022 na stránkách Knížek Plus?

Přinášíme shrnutí hlavních témat a událostí, která jsme za uplynulý rok v knižním magazínu reflektovali. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

24. prosinec 2022 23:59

Knižní novinky, zajímavosti z literárního světa i recenze titulů pro vás opět má týdeník Knížky Plus

Ve slavnostním štědrodenním vysílání jsme se známých českých spisovatelů zeptali, co se jim vybaví, když se řekne Vánoce a knížky - uslyšíte odpovědi například od Aleny Mornštajnové, Jaroslava Rudiše, Kateřiny Tučkové, Jiřího Hájíčka a dalších autorů, s nimiž jste setkávali na stránkách Knížek Plus. Historik, publicista a spoluautor knihy Sto let českých Vánoc Petr Koura přiblíží, jak se Štědrý den proměňoval v průběhu uplynulých sta let samostatného Československa. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

17. prosinec 2022 23:59

Jaké nejlepší knihy roku 2022 jsou na seznamu serveru iliteratura.cz a v čem se jejich výběr liší od jiných anket prozradí jeho šéfredaktorka Jovanka Šotolová. V recenzní části přiblížíme titul POSPA teatroložky Kláry Hanákové o životní a umělecké dráze divadelní legendy, režiséra Zdeňka Pospíšila. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

10. prosinec 2022 23:50

Polský novinář a spisovatel Tomasz Duszyński ve své domovině uspěl se sérií historických detektivek, první z nich z polsko-českého pomezí s názvem Glatz vyšla nedávno i u nás, přinášíme rozhovor s autorem. V recenzní části se vydáme za románovou novinkou spisovatele a publicisty Ondřeje Štindla s názvem Tolik popela, v níž potkáme hlavního hrdinu, stárnoucího překladatele Kryštofa, na životní křižovatce, navíc na počátku covidové pandemie v Praze. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.

26. listopad 2022 23:02

V Česku vyšel nejnovější román kontroverzního francouzského spisovatele Michela Houellebecqa Zničit, přiblížíme knihu i fenomén Houellebecq s filozofkou Terezou Matějčkovou. V recenzní části se vydáme za tvorbou tří současných českých autorek, mezi nimi například představíme novinku Ivy Hadj Moussy Havířovina. A na řadu přijde i pravidelná soutěž. Moderuje Karolína Koubová.