- Podcasty
- Národní divadlo

Poslechněte si podcast: K jádru věci: TURANDOT
Turandot, operou o strachu z lásky, končí jedna velká operní tradice. Giacomo Puccini je poslední z velkých mistrů italské opery a Turandot byla jeho posledním dílem, ani ji nedokončil. Árie Nessun dorma by se tak dala označit za poslední operní megahit a nejlepší světoví tenoři se předhánějí v délce posledního tónu. Dramaturg Ondřej Hučín opět odkrývá taje opery a divadla vůbec. Je Turandot čínská pohádka, nebo psychoanalytický mýtus? Ondřej pátrá po původu námětu, který, jak asi tušíte, nemá s Čínou nic společného. V zemi, kde vládne Turandot, probíhají za svitu měsíce popravy jejích neúspěšných nápadníků. Kdo je tajemná princezna Turandot? A proč se tak brání lásce? A kdo se o její srdce i tak pokusí? V podcastu uslyšíte i Hanu Zagorovou. Že nevěříte? V podcastu je užita nahrávka Pucciniho opery Turandot z roku 2020 v nastudování Opery Národního divadla. Účinkují: Iveta Jiříková (Turandot), Michal Lehotský (Kalaf), Alžběta Poláčková (Liu), Jiří Brückler (Ping), Richard Samek (Pang), Josef Moravec (Pong), Roman Vocel (Mandarín), Jiří Sulženko (Timur), Jan Ježek (Císař Altoum), Sbor Národního divadla, Kühnův smíšený sbor, Kühnův dětský sbor a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Ukázky z různých provedení árie Nessun dorma jsou převzaty z YouTube. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
Národní divadlo
Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.
K jádru věci: BAKCHANTKY
Už jste slyšeli, že za humny se koná největší večírek všech dob? A tím „za humny“ rozumějte ve Stavovském divadle. Do Théb, kde vládne mladý racionální Pentheus, přichází nespoutaný Dionýsos. Jeho stoupenkyně Bakchantky provádějí v Kythairónských roklích podivné rituály. Jedni tvrdí, že se oddávají orgiím a vlastníma rukama sápou dobytek na kusy. Jiní říkají, že umí zázraky, že jim z holí teče med a mléko. Pentheus chce ve svém městě řád s s Dionýsem, bohem vína a divadla, se dostane do nevyhnutelného střetu. Vzniká nesmrtelný konflikt nejen pro jednotlivce, ale pro celou společnost - bipolarita racionální skepse a bezhlavého fanatismu. Filologové se přou, zda jsou Bakchantky komedií, nebo tragédií. Eurípidés v ní dává velký prostor chóru, o němž se domníváme, že byl v antickém Řecku zpívaný. Režisér Jan Frič tak zvolil formu scénického koncertu plného líbivých melodií, který se v určitém okamžiku zasekne a z barevné pompéznosti se stane komorní rodinné drama. O hudbě režisér Jan Frič v podcastu říká, že zní asi tak, jako by zněl Woodstock, kdyby v USA vyhráli komunisti. Ale kdo je vlastně ten narušitel systému, Dionýsos? A proč má na sobě božské slipy se zářivou jahodou? Musel Pentheus skončit bez hlavy? Podcastem provází dramaturgyně Nina Jacques, režisér Jan Frič a samotný Dionýsos, Petr Vančura. Použité ukázky jsou z záznamu premiéry 16.2.2023. Hudba je hudbou inscenace z pera Jakuba Kudláče. Slyšíte zpívat a hrát herce Národního divadla, kapelu Bert & Friends a ženský sbor.
Kdo bude ponocným v BŘEZNU 2023? Petr nebo Pavel? A prezident Petr Pavel v hledišti ND!
Podcastový Magazín s Bakchantkou Jindřiškou Dudziakovou a Furiantem Šimonem Krupou je celý jarně rozněžnělý. Ve Zlaté kapličce měli premiéru Naši furianti a ryze českou hru o jedné rozhádané vesnici si nenechal ujít ani Petr Pavel! Po dvaceti letech se tak prezident České republiky ukázal v našem hledišti. A Šimon Krupa s ním má selfíčko! Režisér inscenace Martin Františák si zasteskne, jaká je škoda, že už nemáme ponocné. A chtěl by být David Matásek starostou? Víte o tom, že v Bakchantkách hraje živě kapela Bert & Friends? A jak říká Jindřiška, nejsou to "žádný vořezávátka", ale kluci, kteří vyprodávají stadiony. Lucie Kryzová se je snažila po koncertě, tedy po představení, dohnat. Dozvíte se také deset věcí, které jste určitě nevěděli o inscenaci Laterny magiky Robot Radius. Pro celý soubor Baletu se u nás otevřelo nové fyziocentrum! Tanečníci jásají, že bude o jejich namáhaná těla ještě lépe postaráno. Jak vypadá taková ploska nohy tanečníka? Demisólistka Klára Jelínková se sólistou Francescem Scarpato vám na rovinu řeknou, jestli balet bolí. A funguje jeviště jako zázračný lék? Soubor Opery v březnu odehraje jedinečný koncert Lucia di Lammermoor! O koncertě vám poví Daniel Matoušek, který je mimochodem nejmladším sólistou Opery! Zpívá také krejčovského tovaryše v operní komedii Šaty dělají člověka. Daniel ale přiznává, že si s jehlou a nití příliš nerozumí. A víte, co má společného Opera a sci-fi film Pátý element?! Ne? Tak to si musíte poslechnout!
V hlavní roli: DAVID MATÁSEK
Podcast V hlavní roli vzniká jen k příležitostem významných životních jubileí osobností nerozlučně spjatých s Národním divadlem. A herec David Matásek oslaví na Valentýna šedesátiny! Souboru Činohry je věrný už od roku 2002. V rozhovoru si s ním zavzpomínal herec Saša Rašilov, který s Davidem před dvaceti lety do Národního divadla přišel z Divadla Komedie. David Matásek si vybral tři inscenace, které pro něj byly za tu dobu zásadní. První je CYRANO Z BERGERACU (2002), vůbec první inscenace, kterou zde inscenoval Michal Dočekal v roli uměleckého šéfa Činohry. Osobnost Michala Dočekala je pro Davida vůbec klíčová, protože i druhá volba padla na jeho režii. Inscenace ENRON (2012), kde ztvárnil David hlavní roli Jeffreyho Skillinga, byla pořádná divočina. Hra Lucy Prebble vychází ze skutečných událostí roku 2001, kdy pád gigantické společnosti Enron spustil finanční krizi. Poslední inscenace, o které si David se Sašou povídají je REJ (2022). REJ Arthura Schnitzlera můžete stále vidět na našem repertoáru. Nenechejte si ho ujít! V podcastu David hovoří především o nezvyklém způsobu zkoušení s francouzským režisérem Arthurem Nauzycielem. Celým podcastem vás provede dramaturgyně Činohry Nina Jacques. A Davidovi Matáskovi přejeme všechno nejlepší! Také jste si všimli, že inscenace od sebe dělí vždy deset let? Náhoda?! Ukázky v podcastu jsou ze záznamů inscenací: CYRANO Z BERGERACU (2002), ENRON (2012) a REJ (2022). Užitá hudba je hudbou z inscenací.
K jádru věci: TRAMVAJ DO STANICE TOUHA
Dramatický balet Johna Neumeiera je podle stejnojmenného dramatu Tenneseeho Williamse, ovšem tam kde Williamsova hra končí, Neumeierův balet začíná. Ocitáme se ústavu pro choromyslné s Blanche. Jak se tam dostala? Co všechno ji potkalo? A co je krutá realita a co jen její představy? PR baletu Kateřina Hanáčková vás provede syrovým příběhem z amerického jihu. Klasiku amerického dramatu přetavil John Neumeier do baletu v roce 1983, příběh je ale stále děsivě aktuální. Sledujeme osud křehké Blanche, její sestry Stelly a Stellina násilnického manžela Stanleyho. Jak se tancem zobrazuje násilí na jevišti? A znásilnění? Jaké to je tančit hrubého Stanleyho? V podcastu o tom hovoří první sólista Baletu Národního divadla Giovanni Rotolo. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
K jádru věci: REJ
Dramaturgyně inscenace REJ Marta Ljubková v úvodu podcastu říká, že potřebovala text rakouského dramatika Arthura Schnitzlera ze začátku 20. století a francouzského režiséra Arthura Nauzyciela, aby se znovu přesvědčila o síle čistého dramatického textu. Herec Šimon Krupa dodává, že nikdy nepracoval tak intenzivně na textu, jako s francouzským režisérem, který neumí ani slovo česky. Rej je deset dialogů, deset setkání dvou lidí, kteří přijíždějí tramvají do města, které neexistuje, aby se zúčastnili jakéhosi rituálu. Co znamená pro Arthura Nauzyciela rituál? A proč se lidé Marty Ljubkové stále ptají, jestli je Rej i dnes stále skandální?! Ale ona to není sexualita, která na Schnitzlerově hře kdy byla skandální. Navíc o sexu se v textu explicitně nemluví, autor používá jen tři tečky. Jaká hluboká a temná zákoutí lidství hra odhaluje? Jakoby Arthur Schnitzler před sto lety předpovídal naši současnost, říká režisér hry. Podcastem vás provede dramaturgyně Marta Ljubková, uslyšíte také režiséra Arthura Nauzyciela, herečku Jindřišku Dudziakovou a herce Šimona Krupu, tedy Služku a Mladého pána. S režisérem hry jsme natáčeli na zájezdu ve Francii, omluvte, prosím, sníženou kvalitu zvuku. Ukázky z inscenace jsou ze záznamu premiéry 3.11.2022. Hudba podcastu je hudbou inscenace. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
Leden 2023 v ND s bohem vína Dionýsem
Dionýsos s révovím ve vlasech pozdvihá číši! Máme pro vás totiž novoroční překvapení! Podcastový Magazín dostal nový kabátek. Představujeme novou moderátorskou dvojici - Jindřišku Dudziakovou a Šimona Krupu! Ona je divoká Bakchantka a Šimon je z Ostravy! No, ať se vám raději představí sami. A co se v Magazínu dozvíte? Jestli se síla režiséra Jana Friče ukrývá v jeho vlasech? A co má s Dionýsem společného? Jak se Balet vyrovnává se zobrazením násilí na jevišti? Je inscenace Krajina těla jevištní básní? Proč by měly děti chodit na operu? A uslyšíte taky ASMR… V Magazínu vám Jindřiška se Šimonem doporučovali: V roli: ZUZANA HRZALOVÁ jako Baletka - https://open.spotify.com/episode/37FQZ6K6kF9kEU3fylXySO?si=12af6393d17345e2 K jádru věci: KOUZELNÝ CIRKUS - https://open.spotify.com/episode/7KVVa9oI4d8Oec958rIH1D?si=605acc20033446b2 K jádru věci: KYLIÁN - MOSTY ČASU https://open.spotify.com/episode/6uX5N21ute6TFOQVzR4qIZ?si=872ab9385b5f4cc2
JAN BURIAN v roli generálního ředitele
Generální ředitel Jan Burian přeje všem divákům a divačkám vše nejlepší v novém roce a spousty dech beroucích divadelních zážitků! Jan Burian je v roli generálního ředitele Národního divadla už od sezóny 2013/14. V roce 2015 byl jmenován profesorem, na pražské DAMU učí režii. Na našem repertoáru můžete vidět operní Libuši v jeho režii, což je symbolické, protože právě tuto operu napsal Bedřich Smetana k příležitosti otevření Národního divadla. Jak Jan Burian rekapituluje minulý rok? Na co se těší v druhé polovině divadelní sezóny? Jaké strasti i radosti provázejí roli generálního ředitele?
V roli: ZUZANA HRZALOVÁ jako Baletka
Zuzana Hrzalová byla celou svou taneční kariéru věrná Laterně magice. A ač dnes již působí jako baletní mistryně, v inscenaci Radima Vizváryho Krajina těla se vrací na jeviště. A rovnou na špičky! Postava Baletky společně se Starým tanečníkem v podání Josefa Kotěšovského v inscenaci, která oslavuje lidské tělo, reprezentuje třetí generaci tanečníků. A jak sama říká, tančí spíš duší. Kdo je postava Baletky? A jaký vztah má k tělu Zuzana Hrzalová? Je inscenace jevištní básní? Co všechno je „krajina těla“? Zuzana Hrzalová v podcastu V roli tentokrát o těle…
V roli: MAGDALÉNA BOROVÁ jako Elisabeth
Magdaléna Borová se v podcastu V roli představí jako Elisabeth Bennetová z inscenace Pýcha a předsudek. Lucie Kryzová zkoumá, kdo je Elisabeth. Co si myslí, že chce. A co chce doopravdy. A kdo je Magdaléna Borová? Občas působí, že se skoro schovává. Ale když vykoukne… Sama o sobě v podcastu říká, že když jede po představení tramvají s diváky, většinou ji nikdo nepoznává. Ale když stojí na jevišti, nebo před kamerou je nepřehlédnutelná. Ostatně se stala múzou režiséra Bohdana Slámy a za roli v jeho filmu Krajina ve stínu dostala Českého lva. V inscenaci Daniely Špinar Pýcha a předsudek hraje, navzdory svojí introvertní povaze, rozvernou Elisabeth. V textu měla o své postavě Magda napsáno, že je Elisa jako rozvrkočené roští. Jak je to s Elisou a s panem Darcym? Jde se lásce ubránit? Jde se zamilovat proti své vůli? Podcast V roli o lásce, ale taky o odvaze…