Epizoda 6030. květen 2022

Poslechněte si podcast: K jádru věci: BATOLATERNA

Víte o tom, že Národní divadlo zve do hlediště i ty úplně nejmenší diváky? Nemusí umět ani chodit, ani mluvit. BatoLaterna je inscenace Laterny Magiky určená, jak název napovídá, pro batolata! Vítány jsou všechny děti od půl roku do tří let v doprovodu rodičů. Jak se tvoří hravá inscenace pro prvodiváka? A co tak malé dítě v divadle zažije? A jaké to je stát na jevišti a být ze všech stran obklopen batolaty? Podcastem vás provede režisérka unikátní inscenace Hana Strejčková a tanečník David Stránský. Berte své ratolesti do divadla už od malička! Hudba podcastu je hudbou inscenace z pera hudebního skladatele Michala Müllera.    Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

22:23

Národní divadlo

Vydává: Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.

Web

Epizoda 66Před čtyřmi dny 48:29

K jádru věci: VASSA ŽELEZNOVOVÁ

Vassa Železnovová je podnikatelka. Vassa Železnovová je matka. Vasse Železnovové umírá manžel. Vasse Železnovové se nějak nepovedly děti. Naštěstí nejstarší dcera se vrací z ciziny a mohla by jí pomoct dát všechno dokupy. Má Vassa Železnovová budoucnost? Dramaturgyně inscenace Marta Ljubková v podcastu vysvětluje, proč se nebát odtažitě kovově znějícího titulu hry. Protože příběh Vassy je tak trochu příběhem nás všech. Vassu čekají velké změny. Gorkého postavy čekají na nějaký zvrat. Tuší, že je ve vzduchu, ale neví, jak bude vypadat a co přinese. A my jsme dnes v podobné situaci. Víme, že se něco děje, něco se přece musí stát! Ale nevíme co a nevíme jak. Podcastem o inscenaci Vassa Železnovová vás provede dramaturgyně Marta Ljubková a režisér inscenace Jan Frič. A možná se dozvíte, co dělá na jevišti velryba?!    Hudba podcastu je hudbou inscenace skladatele Jakuba Kudláče. 

Epizoda 65Před 2 týdny 25:58

V roli: ADAM ZVONAŘ jako romantický hrdina

Zdá se, že První sólista Baletu Národního divadla Adam Zvonař je přímo předurčen k rolím romantických hrdinů a princů. Kdo je v baletu romantický hrdina a co s sebou tento archetyp nese? Adam Zvonař je tančil snad všechny! Zamilované i rozervané, šťastné i tragické. Adam Zvonař je Romeo, Oněgin, princ Siegfried, princ Desiré i Louskáček. Kdo je ale samotný Adam? V podcastovém cyklu V roli hledá Lucie Kryzová paralely mezi interprety či interpretkami a jejich postavami. Má Adam Zvonař blíž k rozervaným romantickým hrdinům, nebo pohádkovým princům? A zlomil už někdy někomu srdce? 

Epizoda 644. červenec 2022 36:55

K jádru věci: KYTICE

Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek, Záhořovo lože, Svatební košile, Štědrý den, Dceřina kletba - osm nesmrtelných balad z Kytice Karla Jaromíra Erbena. Osm archetypálních příběhů, které nechává režijní duo SKUTR ožít na jevišti Národního divadla. Spletité osudy postav inspirované lidovými pověstmi se setkávají ve vyhořelém kostele. Jsou to snad obyvatelé jedné vesnice? Duchové zemřelých, nebo děsuplné přízraky? Inscenací Kytice vás provede její dramaturgyně Ilona Smejkalová a SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský.    Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 6320. červen 2022 33:39

Speciál: Kdo je tady dramatik?

Taky jste se ve škole učili, že drama je vedle lyriky a epiky základní literární žánr, jeden ze základních stavebních kamenů naší kultury? Kdo to je dramatik? Nebo dramatička? A co žijící autoři? Jak se tomuto žánru daří v současnosti u nás? V dnešním Speciálu podcastu si dramaturgyně činohry Nina Jacques povídá se dvěma dramatiky, jejichž texty můžete vidět na jevišti Nové scény. Hry “Otec hlídá dceru” Ondřeje Novotného a “Všem se nám uleví” Elišky Říhové vznikly ve Studiu pro nové drama činohry Národního divadla. Jaký význam má pro Ondřeje Novotného a Elišku Říhovou slovo? Je jazyk nejlepším vynálezem lidstva?  V podcastu jsou použity ukázky z obou inscenací a také nahrávky z jejich zkoušek. 

Epizoda 6213. červen 2022 44:52

V roli: ALŽBĚTA POLÁČKOVÁ jako Káťa Kabanová

Sopranistka Alžběta Poláčková září na jevišti Národního divadla jako nepřehlédnutelná Káťa Kabanová. Předlohou Janáčkovy opery byla Ostrovského hra Bouře. A titulní hrdinka se v bouři nachází. Nejen v bouři meteorologické, ale především emocionální. Drásavý vnitřní boj vdané ženy zmítané láskou spěje k tragédii v hlubinách Volhy. Jak pracuje Alžběta Poláčková s tak velkými emocemi na jevišti? Říká, že v mezihře pláče. Kdo je pro ni Káťa a co mají společného? 

Epizoda 616. červen 2022 33:45

Magazín: Národ tobě v červnu 2022

Co přinese poslední podcastový Magazín této sezony? Prázdniny se pomalu blíží, ale vy si můžete užít ještě celý červen plný divadla! Slyšeli jste už o Prodané nevěstě Alice Nellis? Inscenace vzbudila v konzervativním operním prostředí doslova poprask! Co na to říká režisérka Alice Nellis a představitelka Mařenky Alžběta Poláčková? Činohra se loučí s uměleckou ředitelkou Danielou Špinar. Jaká je její poslední inscenace Shakespearovy komedie Mnoho povyku pro nic? Je to loučení ve velkém stylu, Danielo? Poslední premiérou činohry této sezony je titul Všem se nám uleví, který napsala i režírovala Eliška Říhová. Je o tradicích a huse v mrazáku, přijďte. Herec Petr Vančura vytřel Stavovské divadlo a pak na piazzetě toužil po dialogu. To vše v rámci tříaktového cyklu Domovská scéna. A čeká ho ještě poslední happening, kdy se stane na chvíli divadelním bezdomovcem. Laterna magika má za sebou úspěšnou premiéru inscenace Poe. Poslechněte si, jaké instrukce k tvorbě kostýmů dostala výtvarnice Eva Jiřikovská přímo z textů E. A. Poea. A také se chystá Laterna fest! První ročník multižánrového a multimediálního divadla. Pozve vás dramaturgyně Miřenka Čechová. Poslechněte si náš podcastový Magazín a utíkejte se v červnu schovat před sluncem do divadla!    Hudba užitá v Magazínu je hudbou z inscenací Prodaná nevěsta a Káťa Kabanová. Slyšeli jste také ukázky z inscenace Mnoho povyku pro nic. 

Epizoda 5923. květen 2022 29:18

K jádru věci: ROMEO A JULIE

  Legendární balet Romeo a Julie na hudbu Sergeje Prokofjeva si během své více než osmdesátileté existence od brněnské světové premiéry našel pevné místo na mezinárodních jevištích a patří k pilířům klasického repertoáru předních světových souborů. Kdo by neznal osudový příběh lásky mladých milenců z Verony, jejíž naplnění brání nenávist dvou rodů? Tato tragédie však nevypráví jen o konfliktu v dávné Itálii, přesvědčte se sami, jak moc je její výpověď nadčasová. Prožijte nejhlubší emoce lásky, něhy i nenávisti spolu s Baletem Národního divadla. Výpravným baletem Johna Cranka vás provede PR Baletu Kateřina Hanáčková. Uslyšíte také dvě Julie, dvě první sólistky Baletu Národního divadla, Alinu Nanu a Nikolu Márovou.  Hudba podcastu je slavnou Prokofjevovou hudbou baletu Romeo a Julie, nahrávka byla pořízena Českou televizí.    Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.

Epizoda 5816. květen 2022 18:58

Magazín: Národ tobě v květnu 2022

David Matásek přišel na natáčení Magazínu pozdě, že prý někoho potkal. Koho? A poletí někdo do vesmíru? Celý květnový Magazín je plný neuvěřitelných setkání, která vám zvednou tep. Je totiž věnován premiéře Baletu bpm, což je zkratka anglického beats per minute, tedy údery za minutu. Zkratka bpm označuje, jak tempo hudební skladby, tak tlukot srdce. Bpm je triptych dynamických, vzrušujících choreografií. Co znamená v hebrejštině „Artza“, tedy název choreografie izraelského tvůrce Eyala Dadona? Bohemian Gravity přivádí poprvé na jeviště Národního divadla choreografii Yemiho A.D., tedy producenta a představitele světa street dance. Kostýmy navrhla Liběna Rochová a hudbu složil Nobody Listen. A právě Yemi A.D. poletí do vesmíru! Jak se příprava na zážitek bez gravitace promítá do jeho tvorby? Třetí choreografií je Bill hvězdy současného tance, izraelské choreografky Sharon Eyal. Je Bill děsivým zážitkem? Proč se o této choreografii mluví jako o „techno baletu“? A proč mají tanečníci kontaktní čočky? Na závěr Magazínu uslyšíte tradiční krátké zprávy z našich souborů. A koho tedy potkal ten David Matásek?    Hudba užití v Magazínu je hudbou baletní inscenace bpm. Artza: Eyal Dadon, Nicolas Jaar, Daler Mehndi. Bohemian Gravity: Nobody Listen. Bill: Ori Lichtik, Oren Barzilay. 

Epizoda 572. květen 2022 55:41

K jádru věci: LIBUŠE

Libuše! Taky si představujete onu silnou, mýtickou ženu, jak věští Praze věčnou slávu? Co dál si o kněžně Libuši vybavíte? A o Přemyslu Oráčovi? Kde se tahle nejslavnější česká pověst vlastně vzala?  Smetanova opera Libuše otevřela Národní divadlo! O Libuši s Přemyslem ale Smetana vypráví úplně jinak, než Alois Jirásek ve Starých pověstech českých. Operní dramaturg Ondřej Hučín se zamýšlí nad Smetanovou interpretací tohoto klíčového díla české opery. Měli autoři opery ušlechtilé úmysly? Jaké vlastnosti má mít podle Bedřicha Smetany ten, kdo stojí v čele národa – ať už je to muž nebo žena?    V podcastu jsou užity tyto nahrávky Smetanovy Libuše: Záznam České televize ze slavnostního představení Národního divadla z roku 2018. Účinkují: Iveta Jiříková (Libuše), Svatopluk Sem (Přemysl), Petra Alvarez Šimková (Krasava), Stanislava Jirků (Radmila), František Zahradníček (Chrudoš), Jaroslav Březina (Šťáhlav), Jiří Sulženko (Lutobor), Jiří Brückler (Radovan), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Záznam Československého rozhlasu z roku 1949 (vydavatelství Radioservis). Účinkují: Marie Podvalová (Libuše) a Symfonický orchestr pražského rozhlasu pod taktovkou dirigenta Aloise Klímy. Záznam vydavatelství Supraphon z roku 1983. Účinkují: Gabriela Beňačková (Libuše) a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Zdeňka Košlera. Záznam vydavatelství Supraphon z roku 1995. Účinkují: Eva Urbanová (Libuše) a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Olivera Dohnányiho.   Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.