- Podcasty
- Hudba v miléniu
Poslechněte si podcast: Ondřej Brousek
Herec, skladatel a muzikant v otevřeném interview.
Hudba v miléniu
O klasice v jednadvacátém století. Přední osobnosti české i zahraniční hudební, divadelní a taneční scény diskutují na Classic Praha s Markem Šulcem o současném kulturním směřování.
Violoncellista Peter Jarůšek mluví o nové desce Pavel Haas Quartet
Pavel Haas Quartet založila v roce 2002 Veronika Jarůšková s violistou Pavlem Niklem, který byl jeho členem až do roku 2016, kdy musel soubor z rodinných důvodů opustit. Jejich spolupráce však nadále pokračuje – Pavel Nikl je stálým hostem souboru při interpretaci smyčcových kvintetů. V letech 2004–2012 na pozici 2. houslí působily Kateřina Gemrotová Penková, Marie Fuxová a Eva Karová Krestová. V letech 2016 a 2017 pozici violisty zastával Radim Sedmidubský, v letech 2018 a 2019 pak Jiří Kabát. Na jaře 2021 se členkou kvarteta stala světově uznávaná houslistka a violistka Luosha Fang.
Dramaturg MHF Pražské jaro Josef Třeštík o letošním ročníku festivalu
Josef Třeštík působí od roku 2015 jako dramaturg Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Tuto pozici bude zastávat souběžně s působností na Pražském jaru. Od roku 2018 má ve funkci hlavního hudebního dramaturga Českého rozhlasu na starosti také dramaturgii hudební prvovýroby, tedy studiového natáčení a výběr koncertů natáčených Českým rozhlasem. V minulém roce se podílel na organizaci a byl členem poroty druhého ročníku skladatelské soutěže pořádané Českou filharmonií. Od roku 2015 je dramaturgem festivalu soudobé hudby Contempuls.
Islandský pianista Víkingur Ólafsson o svých nejnovějších projektech
Víkingur Ólafsson vystupoval s předními orchestry v Evropě a Americe, v dubnu se představil pražskému publiku. Ve Dvořákově síni Rudolfina zahrál s Českou filharmonií pod taktovkou Semjona Byčkova Mozartův klavírní koncert.
Klavírista a skladatel Jan Dušek mluví o svém zaujetí písněmi a lidským hlasem
Jan Dušek má na svém kontě celou řadu ocenění. V roce 2006 mu byla udělena 1. cena na skladatelské soutěži Generace za skladbu „…již za sedm dnů sešlu na zemi déšť…“ a v roce 2007 na téže soutěži opět 1. cena za skladbu „Gradace pro varhany“. V soutěži NUBERG 2008 získal za skladbu „Chalomot jehudi’im“ Cenu veřejnosti, o rok později obdržel za tutéž skladbu Cenu Gideona Kleina. V roce 2010 byl jeho melodram „Pražský chodec” oceněn 2. cenou v Soutěži pro mladé umělce vyhlašované Městskou částí Praha 1, v téže soutěži pak za klavírní cyklus „Pražské zvony“ získal 3. cenu v roce 2012. Za hudbu k němému filmu „Dítě ghetta“ získal v soutěži NuBERG 2011 Cenu veřejnosti, za hudbu k celovečernímu němému filmu Ost und West pak v následujícím ročníku téže soutěže Cenu mladých.
Přední český loutnista Přemysl Vacek nejen o své knize Barokáři
Přemysl Vacek hraje na různé druhy louten a historických strunných nástrojů z doby renesance a baroka. Vystupuje sólově i ve spolupráci s mnoha předními českými a zahraničními sólisty. V roce 2021 mu vyšla kniha Barokáři: Historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejích aktérů. Nahlíží v ní na společenství českých „barokářů“ z historickoantropologické perspektivy a na základě analýzy a interpretace orálněhistorických rozhovorů získává důvěrný vhled do aktérského vnímání a prožívání jeho protagonistů.
Violoncellista Tomáš Jamník mluví o nové desce "Cesty" s houslistou Josefem Špačkem
Tomáš Jamník, uznávaný interpret klasické i soudobé hudby je znám i jako iniciátor hudebních projektů. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem.
Filmový skladatel, producent a právník Petr Ostrouchov nejen o hudbě Zdeňka Lišky, ale i svých aktiv
Petr Ostrouchov absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze v roce 1999. Zaměřuje se na oblast práv duševního vlastnictví, zejména na právo autorské a práva související; je též skladatelem filmové hudby (Zahardnictví, Želary, Občanský průkaz, Vendeta – tři nominace na cenu Český lev za nejlepší hudbu) a provozuje vydavatelství jazzové hudby Animal Music.
Klavíristka Slávka Vernerová o nové desce i o životě
Nové album Dvořákova klavírního kvarteta zachycuje celý oblouk tvorby Roberta Schumanna, její počátky, vrchol i samotný konec. Jako konečně celé skladatelovo dílo připomíná, jak nerozlučně blízko spolu často kráčí nezměrná krása s bolestí a utrpením.
Slavný italský choreograf Maurizio Bigonzetti o své inscenaci Kafka: Proces
Nastudoval ji s Baletem Národního divadla v roce 2019, nyní se představení znovu vrací na prkna Národního divadla.
Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová o vizích orchestru do budoucna
Aneb Filharmonie Brno rozhodně není nuda v Brně. Filharmonie Brno se od svého počátku profilovala jako janáčkovský orchestr a přispěla tak výrazně k tomu, že se Brno, v němž Leoš Janáček vytvořil prakticky celé své dílo, stalo živým ohniskem jeho hudby. Od svého založení v roce 1956 hraje filharmonie na domácích i zahraničních koncertech Janáčkovu hudbu prakticky pořád; natočila také, a to několikrát, jeho kompletní symfonickou a kantátovou tvorbu.