Host Radiožurnálu
Před týdnem

Poslechněte si podcast: Jiří Mádl: Boj o Oscara? Myslím, že jako země na to nejsme připravení. Je prostor pro zlepšení

Herec, režisér, scenárista a spisovatel Jiří Mádl letos na festivalu v Karlových Varech usedl mezi filmové porotce. Jaká kritéria by podle jeho názoru měl splňovat dobrý film? „Myslím, že to je o tom, jestli nad tím přemýšlím potom, když jdu domů, jestli nad tím přemýšlím, když druhý den vstanu... Kolik otázek to téma vznese. Jak se říká, film nejlíp prověří čas. Myslím, že to platí v dlouhodobém horizontu i v tom kratším, třeba v rámci festivalu,“ zamýšlí se Jiří Mádl.

27:44

Host Radiožurnálu

Vydává: Český rozhlas

Pravidelné dopolední a večerní rozhovory s hosty, které nikde jinde neuslyšíte. Každý všední a sobotní večer přivítají moderátoři zajímavé hosty napříč profesemi i obory. Své dotazy pokládejte přes formulář.

Web

Před třemi dny 31:37

Snad Emil dorazí na Šumavu a rozproudí novou populaci losů, věří mluvčí NP Šumava

Šumava je známá jako místo, kde často prší a kde mají prales. Mluvčí NP Jan Dvořák ale připomene daleko širší kouzlo tohoto kraje. A také kde teď mohou lidé nejvíc najít klid. Kam mohou vodáci? V čem je největší kouzlo přeshraniční spolupráce? A co je nového v Bavorském lese?

Před čtyřmi dny 29:59

Kryštof Mucha: Festival ve Varech je postavený na publiku. A to musíme dál rozvíjet

V porovnání s jinými festivaly v Karlových Varech může do kina úplně každý, v publiku nesedí jenom filmoví profesionálové, ale běžní diváci. A právě to vytváří podle výkonného ředitele MFF Karlovy Vary Kryštofa Muchy unikátní atmosféru. V rozhovoru s moderátorem Janem Pokorným přišla řeč i na příští 60. ročník, ale pochopitelně také na Jiřího Bartošku.

Před pěti dny 15:56

Klasický vypravěč mi přišel málo šílený, říká režisér Remo. Raději zešílet v divočině vypráví kráva

Život šumavských samotářů zkoumal už Aleš Palán ve stejnojmenné knize Raději zešílet v divočině. Co se o svérázných bratrech dozvěděl režisér, který s nimi pět let natáčel dokumentární film? „Až na krev se dokážou pohádat, zároveň jsou extrémně laskaví a oplývají neuvěřitelnou dávkou humanismu a citlivostí. I když jsou v drsném prostředí, jsou věčnými dětmi,“ líčí režisér Miro Remo. Co prozradil o rozdílech mezi oběma bratry nebo o svých uměleckých volbách?

Před pěti dny 12:42

Je doma tam, kde jsme vyrostly, nebo kde žijeme, ptá se film Perla o návratu emigrantky na Slovensko

Ještě v průběhu 80. let se malířka Perla vrací z Vídně zpět za železnou oponu, odkud o dekádu dříve utekla. Ztvárňuje příběh rodiny režisérky Makarové, přičemž jedna z rodinných maleb filmu padla za oběť. „Až po natáčení jsem uvědomila, jak to všechno bylo těžké a co jsem s Perlou prožila,“ říká představitelka hlavní role Rebeka Poláková. Jak se tvůrci snažili tehdejší atmosféře přiblížit? „Vykouřila jsem strašně mnoho cigaret. Byly dobově ubalené,“ dodává herečka.

Před pěti dny 28:08

Kouzlo derby není reklama jen na Spartu. Slávisté jsou lidé jako my, připouští scenárista Kolečko

„Sparta potřebuje silnou Slavii, Slavie potřebuje silnou Spartu,“ snaží se režisér a scénárista Petr Kolečko překlenout fotbalové rozbroje, o kterých vypráví filmem Kouzlo derby. „Protipóly se přitahují je jeden z klíčů, jak film obsahově nahlédnout,“ vysvětluje filmař a fotbalový nadšenec, který přeje rudým barvám. Jak do natáčení zasahoval samotný klub z Letné? A čeho si Petr Kolečko váží na úhlavních sešívaných rivalech?

Před šesti dny 51:39

Talkshow Jana Pokorného: Geislerová, Šteindler a Sokol o režii i filmech s hvězdičkou

Zakázané večerní projekce, studené pleny i dokument o vlastním otci... Do své festivalové talkshow v Karlových Varech pozval Jan Pokorný umělkyni Ester Geislerovou, režiséra Milana Šteindlera a herce Ondřeje Sokola, aby probrali, jaké to je režírovat, co je k tomu pudí, proč se někdy projekty vlečou a jak vzpomínají na své dětství.

Před šesti dny 14:25

Desku za týden otci natočil jako Dárek. „Skřípalo to,“ připouští bubeník Filip Zangi z Akva Congas

Proslulý perkusista Imran Zangi se na karlovarském festivalu představuje v uskupení Akva Congas se svým synem. Ten mu pomohl natočit první sólovou desku a z hektického natáčení sestříhal film. „Během jednoho nebo dvou dnů jsme dali dohromady nějaká dema a pak jsme písničky víceméně dodělávali, když se zkoušelo,“ popisuje Filip Zangi, jak oba hudební dokumenty během jediného týdne vznikaly. Jak dokázali dát Dárek dohromady?

Před šesti dny 19:20

Nejen Skarsgard ocení dobrou roli. Herci málokdy dostanou, co by sami chtěli, říká režisér Marhoul

Před kamerou vedl hlavní hvězdu karlovarského festivalu Stellana Skarsgarda či Harveyho Keitela. Jaký rozdíl nachází v režírování českých a hollywoodských herců? Rozhodující slovo mají peníze. „Říkám, Harvey, poslouchej mě, teď s tebou nemluvím jako režisér, ale jako producent filmu. Já jsem člověk, který tě platí a ty budeš poslouchat,“ vypráví historky zpoza natáčení režisér Václav Marhoul. Nakolik nechává hercům volnost? A jaké rady do režijního života dává studentům?

Před šesti dny 28:43

Aňa Geislerová: Film Karavan má speciální místo v mém životě. Mám k němu nezrušitelné pouto

„Celý ten příběh a i Zuzana Kirchnerová je takové setkání, které jsem si vždycky přála v herecké profesi zažít. Setkání s někým, kdo je takto neústupný a zároveň otevřený nebo upřímný. Je to speciální věc,“ říká představitelka jedné z hlavních rolí v road movie Karavan Aňa Geislerová. Na čem aktuálně pracuje se svou sestrou? A jak vzpomíná na setkání s Cate Blanchettovou v Cannes? Poslechněte si rozhovor z karlovarského festivalu.

Před týdnem 15:05

Co s Péťou? Dokáže ublížit, ale jeho klid mi dodává sílu, říká otec autistického chlapce z dokumentu

Chvíle agrese se střídají s momenty spokojenosti, popisuje Petr Jochec starší výchovu osmnáctiletého syna s autismem. „Pak se zničehonic uklidní, dívá se mi do očí, vidím jeho nádherný oči a vidím, že není zlý,“ líčí otec, který během natáčení filmu Co s Péťou? ovdověl. Co o autismu a péči nakonec dokument vypovídá? „Spousta otců se nedokáže postavit ke svým povinnostem, natož u dětí, které mají handicap. Myslím si, že to je vzor,“ říká ošetřovatel a režisér Martin Trabalík.