Headliner CZ
Sezóna 1Epizoda 422. prosinec 2021

Poslechněte si podcast: Rapstory bude o generačním zlomu, který zatím není vidět (42)

V pondělí 6. prosince bude mít na novém iVysílání České televize premiéru prvních pět dílů webového dokumentárního seriálu Rapstory. Jeho režisér Šimon Šafránek byl na dálku hostem Honzy Vedrala v dalším vydání podcastu Headliner CZ. " Rap se dostal z ghetta do fotbalových šaten," shrnuje Šafránek celkem deseti dílnou sérii, kterou připravili s hudebním novinářem Karlem Veselým a střihačem Šimonem Hájkem. "Je to kultura, ve které lze najít velké množství upřímných výpovědí o současném světě a člověku." "Věnujeme se tomu, jak se hiphopová komunita u nás vůbec vytvářela. Hráli jsme si s představou, jak společnost ovlivňovala rap a jak rap ovlivňoval společnost. A přišli jsme na to, že rap ovlivňoval hlavně sám sebe," popisuje Šafránek koncept dokumentární série, která podle jeho slov nebude filmovou wikipedií, ale soustředí se na vybraná témata, která tuzemský rap do dneška zformovala.   "Je to generační zlom, který zatím není vidět. V normálních médiích se moc o rapu neozvíš. Většinou jsou tam lidi s kytarama. A přitom děti poslouchají výhradně hip hop," popisuje, jak vzniká nedorozumění mezi generacemi. "Česká hudební scéna je optikou médií tak neuvěřitelně konzervativní, že je to na vyhlášení muzea," konstatuje Šafránek.  Začnou tuzemská rádia konečně hrát rap? A stojí o to rapová scéna vůbec? A kdo všechno bude v Rapstory vystupovat, čím překvapil Ektor a prč všichni uznávají zrovna Oriona?

26:51

Headliner CZ

Vydává: Headliner

O hudbě zevnitř i zvenku. Rozhovory, komentáře, názory a souvislosti od Honzy Vedrala a tvůrců hudebního časopisu Headliner.

Web

Sezóna 1Epizoda 82Před šesti dny 48:23

Objev jménem Rozálie: Rozladěná držka, hra tří rukou a postelové pravdy (82)

S debutovým albem se zjevila koncem loňského roku. Nesleduje na něm žádné trendy ani nehledá novou formu. Prostě tahá držky a zpívá leckdy obhroublé, ale pravdivé texty ze života mladé holky. Tedy z toho svého. Stane se Rozálie objevem letošního roku, nebo je na to už „stará“? Poslechněte si rozhovor Honzy Vedrala, který doplňuje titulní článek [https://www.headliner.cz/2023-1/rozladena-drzka] lednového Headlineru. 

Sezóna 1Epizoda 81Před 2 týdny 01:11:50

Hraboš z Našrot: Historky problémové mládeže, co si čuchla k undergroundu (81)

Aneb začalo to Křečovýma žilama a Gumovým knedlíkem. Jednoho dne se u nás v redakci zjevil nečekaně Petr „Hraboš“ Hrabalik a přinesl s sebou dva poklady. Honza Vedral si s ním hned domluvil natáčení podcastu o Hrabošově kapele Našrot. Jeden z prvních českých hardcorových spolků totiž oslaví 28. ledna v pražském klubu Vagon 35 let na scéně.

Sezóna 1Epizoda 805. leden 2023 01:16:10

32 Bar Talk: Nikol Bóková o sběhnutí od klasiky k jazzu (80)

Klavíristka Nikol Bóková byla dalším hostem podcastu 32 Bar Talk, který společně připravují magazín Headliner a festival JazzFestBrno. Mladá talentovaná umělkyně vystudovala klasický klavír, zároveň však propadla jazzu a toto její okouzlení vedlo v roce 2019 k nominaci a v roce 2021 k zisku Ceny Anděl v jazzové kategorii. „Ze začátku jsem se cítila v jazzu trochu nemístně, jako jazzová umělkyně jsem si nepřipadala, říkala jsem, že je nonsens se takto zařazovat. Ale teď už se v něm cítím jako ryba ve vodě, protože dokáže nabídnout absolutní svobodu,“ prozradila moderátorovi, svému kamarádovi a nástrojovému kolegovi v jedné osobě Martinovi Konvičkovi.

Sezóna 1Epizoda 7927. prosinec 2022 01:14:16

Rok v české hudbě: Žbirkův odkaz, Ztraceného triumf a Nohavicovy provokace (79)

Vlček, Konáš a Vedral se ohlížejí za rokem 2022 (nejen) v české hudbě. 

Sezóna 1Epizoda 7815. prosinec 2022 54:28

Pražská hudba II: Agenti jsou ostří jako břitva. Rock for People hraje vabank (78)

"Je to ekonomicky tak náročný ročník, že jedině vyprodanost je meta, které musíme dosáhnout," říká ředitel Rock for People Michal Thomes v rozhovoru s Honzou Vedralem o chystaném pokračování festivalu Rock for People. Zatímco většinu hudebních pořadatelů i klubů v republice covidová a energetická krize přidusila, jeho společnost Ameba se rozhodla uspořádat největší ročník v historii. Potřebuje, aby na něj přišlo 40 tisíc diváků. "Dvě hlavní kapely na rok 2023 stojí víc, než celý line up letošního roku včetně Green Day. Tu mičudu jsme si poslali hodně dopředu a teď se musíme hodně ohánět, abychom ji dohnali," vysvětluje Thomes.   S Green Day  si podle něj Rock for People vyzkoušel vstup do extraligy a úplně jinou úroveň produkce. "Když tříčlenná kapela napíše, že přijede dvaceti kamióny a patnácti autobusy a v týmu má 90 lidí a co všechno potřebují. Z toho už nebyla cesta, jak to po česku pošolíchat," vysvětluje evoluci festivalu. Headlinery ročníku 2023 jsou proto kapely Slipknot, Muse, Machine Gun Kelly a The 1975.  Co to znamená pořádat tak velký festival a co ve festivalové branži změnila uplynulá léta? "S nostalgií vzpomínám na covidové roky, kdy agenti kapel byli hodní  a pokorní a říkali nám, že jsme na stejné lodi, musíme si navzájem pomáhat a v téhle krizi musíme čelit společnými silami. A teď už je po krizi a jsou ostrý jak břitvy," prozrazuje detaily z pořádání hudebních festivalů. Velké spory totiž nejsou jen o peníze, ale i o takzvaný billing - jakým písmem a v jaké pozici bude který interpret uvededný na plakátu. "To letos řešíme pořád. Je to extrémní poměřování velikostí fontů," vypráví pobaveně Thomes.  Pořádání festivalu je podle něj  uměním čelit krizím odjakživa. "Nějaké přichází permanentě. Pořád se něco děje a nkdy nic není v ideálním uspořádání. To, čemu jsme čelili za covidu a co prožíváme teď, ale i tak hraje prim," přiznává Thomes. A líčí problémy, které provázely rok 2022, kdy v Evropě došly tourbusy a řada kapel na poslední chvíli rušila bez náhrady a na účet pořadatelů celá turné. Festival Rock for People se sice koná v Hradci Králové, ale společnost Ameba má kanceláře v Praze, kde se také během roku věnuje pořádání koncertů. Zde také Thomes ještě před covidem naplánoval sérii velkých koncertů pod širým nebem nazvanou Prague Summer Festival. "To byl projekt, který jsme si vymysleli pro Ledárny v Braníku. Kvůli covidu neprobehnul a kolem Ledáren začalo být rušno. Nebyli jsme na stejném místě, ale Praha 4 nám to nakonec ze strachu před peticemi zrušila," vzpomíná na martyrium pořádání. "Octli jsme se v situaci, kdy jsme měli domluvené kapely, zaplacené zálohy, ale neměli jsme kde ty koncerty udělat. Naštěstí jsme nakonec našli nové místo, které jsme nazvali Powerstation. Kvůli komplikacím to ale nebyl ekonomicky nejúspěšnější projekt," dodává. "Je velkou otázkou, jestli s tím budeme v příští sezóně pokračovat. Je před námi nejistota. Nevíme, co udělá letošní zima, kdy všichni straší drahými energiemi a kousek od nás se válčí. Výhled je nejistý, soustředíme se na naši vlajkovou loď Rock for People. A s rozhodnutím o ostatních projektech vyčkáváme." O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.  

Sezóna 1Epizoda 779. prosinec 2022 48:02

Oto Klempíř: Danuše, hobluj! Hudební bitva prezidentských kandidátu (77)

Improvizovaná podcastová revue Oto Klempíře a Honzy Vedrala na téma stavu české populární hudby, která začala vánoční pohodou, aby vyvrcholila nikýmnevypsanou soutěží Headliner hledá soundtrack pro prezidentské kandidáty.  Zásadní myšlenky: "Eskalace Dobra proti chystané desce J.A.R. zní jako dorostenecká kapela."  "Bez sněhu není vánoční píseň."  "Generál by mohl lidem nabízet v písni poslední kulku zdarma." 

Sezóna 1Epizoda 7623. listopad 2022 55:35

Pražská hudba II: Odložené oslavy Tata Bojs aneb Kluci kde ste po patnácti letech (76)

„Byl to vždycky takový otloukánek, jsem rád, že se toho vinylu taky dočkala,“ říká baskytarista Mardoša o aktuální reedici desky Kluci kde ste?, kterou Tata Bojs křtí 23.11. v pražském Divadle Archa.  „Byla to druhá deska, kterou jsme si připravili celou v našem domácím studiu. Pořád jsme jezdili na Deltu a něco hledali,“ vzpomíná na její nahrávání zpěvák a bubeník Milan Cais.  Mardoša a Cais coby hosté Honzy Vedrala podrobili pozapomenuté album po letech pitvě. „Digitální studia tehdy začínala. Peníze, které nám dala firma na studio, jsme použili na techniku vlastního studia. Na těch deskách je to zvukově znát,“ ohlíží se za albem, z něhož pochází jejich možná největší hit Pěšáci.  „Mělo to velkej ohlas na Myspace!“ vzpomíná pobaveně Mardoša na album, na němž hostuje i kultovní undergroundová formace Ženy.  Došlo ale i na další témata. Co bude s Tata Bojs po odchodu Jury Hradila? Jak se změnil jejich přístup k tvorbě po patnácti letech? A co čekat od sci-fi filmu, který i v době covidu o kapele chystal na příští rok režisér Marek Najbrt? O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.

Sezóna 1Epizoda 7516. listopad 2022 37:15

Největší bizáry Slavíků. Gott prohrál a Forejt je slavnější než Neckář (75)

Jarda Konáš a Honza Vedral se rozhodli podrobně rozebrat výsledky letošního udílení a hlasování v anketě Český slavík. Jak relevantní a důsledná je anketa, ve které podle pořadatelů skončil poslední Karel Gott, kuchař slavný z bulváru má víc hlasů než ikona české populární hudby a řada hlasujících ani nepozná, co je to kapela?  A jaká byla nejpozitivnějí zpráva šedesátého ročníku Slavíků, kterou měla v režii TV Nova?

Sezóna 1Epizoda 7410. listopad 2022 24:46

Pražská hudba II: Pohled do subkultury. Nobodylisten o dokumentu Generace A (74)

"Jsem z toho taky v rozpacích. Ale není to žádný oslavný dokument, kde by seděla maminka a babička a vyprávěly, jak jsem skvělej," vypráví pražský dýdžej a producent Jakub Nobodylisten Strach v rozhovoru s Honzou Vedralem o dokumentu Generace A: Ať si každej dělá, co chce. "Je to zachycení doby a světa kolem mě. Lidi z jiných světů se z něj dozvědí něco o subkultuře," popisuje snímek režiséra Kryštofa Zvolánka,  který měl premiéru na jihlavském filmovém festivalu. Nobodylisten za sebou má silný rok. Je podepsaný pod úspěšným mixtapem J.EDEN E-GEN, který udělal pro Yzomandiase, produkoval část alba Emmy Smetany a Jordana Haje a znovu naskočil do kolotoče večírků a dýdžejských parties, ze kterých před covidovým obdobím vystavěl fenomén jménem Addict. "Tempo, kterým jsme já a parta kolem jeli, bylo vražedný. Neuměli jsme na nic říct ne. Naučil jsem se zpomalit," ohlíží se nyní za obdobím posledních dvou let.  * Jak souviselo covidové období se vznikem labelu Addict Sound? * Proč je nyní v hibernaci? * Jak vznikal dokument Generace A?  * Kde se bude konat další Addict? * Jak zamíchal s životem Jakuba Stracha bulvár? * A kdy bude nové album VR/Nobody? "Konečně zase prožíváme naplno rozjetou podzimní a zimní sezónu. Teď nezzbývá, než to všechno dohrát a dát si zase chvíli pauzu. Potřebuju zmizet," uzavírá Jakub Nobodylisten Strach.  O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.

Sezóna 1Epizoda 732. listopad 2022 32:08

Pražská hudba II: Nová éra Malostranské besedy začne brzy (73)

Mohou ještě dnes existovat domovské klubové scény pro mladé kapely? I o tom si Honza Vedral povídal s dramaturgem Malostranské besedy Martinem "Wóďou" Vodehnalem v dalším pokračování volného podcastového cyklu Pražská hudba II. Řeč byla i o jeho zkušenostech tourmanažera Vypsané fixy a akustických koncertech, za které Wóďa vyměnil hraní s půlpunkovou kapelou Špuntkvaně. "Chodí míň lidí. Víc si rozmýšlí, než na něco přijdou. I u stálic, které měly vyprodáno dopředu, trvá, než se koncert vyprodá. Nalákat lidi, aby přišli, nám dá mnohem větší práci," popisuje Vodehnal realitu pražských hudebních klubů po covidu. "Je těžký lákat lidi někam, kam se jim nechce. Pojďme se na to ale podívat tak, že nějaká zábava být musí, nebo se z toho zblázníme," dívá se ale do budoucnosti pozitivně. V roce 2023 by rád konečně naplnil svoji vizi, aby se z Malostranské besedy stal klub nejen pro generaci rodičů dnešních teenagerů, ale svůj domov tu našly i mladé kapely a scény kolem nich.   Bude se do Besedy jednou chodit i na hip hop? I o tom byla řeč v novém vydání podcastu Headliner CZ.  O podcastové sérii Pražská hudba II Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.