NejnovějšíSezóna 5Epizoda 12Před třemi dny

Poslechněte si podcast: Rapstory bude o generačním zlomu, který zatím není vidět

V pondělí 6. prosince bude mít na novém iVysílání České televize premiéru prvních pět dílů webového dokumentárního seriálu Rapstory. Jeho režisér Šimon Šafránek byl na dálku hostem Honzy Vedrala v dalším vydání podcastu Headliner CZ. " Rap se dostal z ghetta do fotbalových šaten," shrnuje Šafránek celkem deseti dílnou sérii, kterou připravili s hudebním novinářem Karlem Veselým a střihačem Šimonem Hájkem. "Je to kultura, ve které lze najít velké množství upřímných výpovědí o současném světě a člověku." "Věnujeme se tomu, jak se hiphopová komunita u nás vůbec vytvářela. Hráli jsme si s představou, jak společnost ovlivňovala rap a jak rap ovlivňoval společnost. A přišli jsme na to, že rap ovlivňoval hlavně sám sebe," popisuje Šafránek koncept dokumentární série, která podle jeho slov nebude filmovou wikipedií, ale soustředí se na vybraná témata, která tuzemský rap do dneška zformovala.   "Je to generační zlom, který zatím není vidět. V normálních médiích se moc o rapu neozvíš. Většinou jsou tam lidi s kytarama. A přitom děti poslouchají výhradně hip hop," popisuje, jak vzniká nedorozumění mezi generacemi. "Česká hudební scéna je optikou médií tak neuvěřitelně konzervativní, že je to na vyhlášení muzea," konstatuje Šafránek.  Začnou tuzemská rádia konečně hrát rap? A stojí o to rapová scéna vůbec? A kdo všechno bude v Rapstory vystupovat, čím překvapil Ektor a prč všichni uznávají zrovna Oriona?

26:50

Headliner CZ

Vydává: Headliner

O hudbě zevnitř i zvenku. Rozhovory, komentáře, názory a souvislosti od tvůrců hudebního časopisu Headliner.

Web

Sezóna 5Epizoda 11Před týdnem 36:52

Marek Ztracený dělá to samé, co Michal David před čtyřiceti lety

„Ztracený? To odpovídá. Není to překvapivé,“ říká v podcastu  Headliner CZ hudební publicista Josef Vlček o novém Slavíkovi.  Právě anketa Český slavík byla tématem povídání s Honzou Vedralem, u kterého nemohl Josef chybět. Pro Headliner totiž už 60 měsíců připravuje seriál stejného jména, ve kterém mapuje historii a vývoj české populární hudby. „Holkám se líbí, chlapi maj rádi písničky jako Podpantoflák pro jejich lidovost, umí perfektně komponovat a jako pianista je naprosto špičkovej,“ vyvětluje Vlček Ztraceného úspěch a na srovnání s Michalem Davidem přikyvuje hlavou.  „Michal David měl jedinou velkou smůlu, že se díky Janečkovi připletl do politiky. A šel proti vkusu určitý intelektuální generace 80. let. My jsme žili Yes a Genesis. A najednou přišel kluk, který hrál tyhle hovadiny. A ještě je hrál skvěle. A ten Marek dělá to samé o čtyřicet let později.“  K dnešku se ale proměnil i Janeček. Místo Františka tentokrát vyvolává vášně Karel a jeho exhibice. Co letošní udílení Slavíků znamenalo v kontextu historie celé ankety popularity. A kdy přesně se ze Slavíků stala bulvární soutěž, proti které se všichni vymezují, ale všichni na ni koukají? Jakou roli v tom hrál Řezník a jakou Landa? „Když člověk Slavíky vezme jako celek a vnímá jako průběžný vývoj, tak s úžasem zjistí, že to dává logiku,“ říká o anketě popularity Vlček a onen vývoj v podcastu také jednoduše shrnuje. „V roce 1962 měl být hrdinou traktoristka nebo dojička a ne zpěvák. Lidi byli z hudby nadšení a dnes si říkáme, co tam ty postavičky dělaj?“  Jak chápat Slavíka historicky a má jeho současná, v pořadí už třetí éra, šanci po letošní hlasité kritice vůbec přežít? A proč české hudební scéně tak zoufale chybí aktivní zpěvačky?

Sezóna 5Epizoda 10Před 2 týdny 28:48

Budoucnost Plexis je růžová. Zrychlili jsme a dali tomu grády

„Měl jsem zdravotní problémy. S klukama jsme se rozešli v dobrým. Dohodli jsme se, že takhle už dál spolupracovat nejde,“ říká o změnách u legendární punkové kapely Plexis její frontman Petr Sid Hošek.  „Měl jsem určité psychické problémy. Bylo toho na mě moc. Po té havárce jsem chodil na léčení. Už je to lepší, ale rozhodnutí už padlo, takže jsem postavil novou kapelu,“ vysvětluje v rozhovoru s Honzou Vedralem pro podcast Headliner CZ. Kapela v novém složení už intenzivně zkouší několik dní v týdnu. „Jenom kytaristu pořád ještě nemáme. Naivně jsem doufal, že to bude Johny Chaos, ale bohužel neprošel konkurzem. Zasekl se před třiceti lety a my chceme jít dál. Přeju mu, ať si najde kapelu,“ popisuje Hošek aktuální vývoj v Plexis.   Řeč byla i o albu Půlnoční rebel, které oslavilo třicet let od vydání. „Byla to doba naprostýho povznesení a skvělý nálady. Tenkrát se opravdu všichni na všechny smáli. Mysleli jsme si, že žádná špatná doba už nemůže přijít. Nevyšlo to,“ popisuje vznik kultovního alba Petr Hošek. Titulní skladbu napsal na základě svojí první návštěvy západního Berlína. „Dali jsme si LSD. A po dvou letech se mi ten zážitek poskládal v hlavě,“ směje se.  Jak vypadal vůbec první koncert Plexis? Co měli kdysi společného skini, pankáči a máničky? A jak to bylo s tři týdny trvající demonstrací na Staroměstském náměstí, na které se hlučelo tak dlouho, díky které vznikly první pražské rockové kluby? „V lidech už dneska není to odhodlání. Každý si jede na svým písničku sám na sebe. Ta obrovská pospolitost dávno vyprchala.“ říká Petr Hošek, ale jedním dechem dodává: „Za tři měsíce mi bude pětapadesát. Už léta zastávám názor, že mě sere bejt nasranej.“

Sezóna 5Epizoda 9Před 3 týdny 53:01

Mirai: Z toho, že jsme nejposlouchanější kapela, je mi vlastně podivně

"Pořád mi chybí totální sebejistota. Furt pochybuju a nejenom v hudbě, ale i když si třeba vybírám holky. Pořád zpochybňuju naše kroky a úspěch. A bojím se to přijmout, i když nevím proč," rozpovídal se nebývale otevřeně frontman kapely Mirai v rozhovoru s Honzou Vedralem. "Asi na tom není nic špatného. Ale tak jako někdo neumí pochválit nebo říct svojí holce, že ji miluje, tak já neumím přijímat, když někdo chválí nás." Jak vznikalo aktuální album Maneki Neko a jakou roli v tom sehrál producent Ondřej Fiedler? "Ten název vymyslela moje máma. Původně se deska měla  jmenovat Sajonara, ale to znamená sbohem. Kluci z kapely říkali, že to je malování čerta na zeď," vysvětluje. "Půlka desky je o holkách a o lásce. Je to vděčný téma. Jestli ve svém věku něco prožívám, tak jsou to vztahy holky a láska. Často nevydařená. Je to autentický pohled." Mirai jsou v současné době nejposlouchanější kapela v České republice. Co s partou obyčejných kluků z Frýdku-Místku udělá raketový start popularity? "My jsme nikdy nejeli v ultrabulvárním showbyznysovém světě. Teď jsem si na něj skrz Stardance sáhnul a je to děsivý," popisuje Navrátil noční rozhovory s bulvárními novináři, kteří čekají na úlovky po večírcích televizní taneční soutěže, které se aktuálně účastní. "Můj jediný tanec, než jsem to vzal, přitom byl, když jsem v patnácti pogoval na Vypsanou fixu." Celkově ale zůstává v klidu. "S úspěchem se spíš mění pohled okolí na nás." Jak se vůbec Mirai dostali do soukolí hudebního showbyznysu? Jak probíhalo vyjednávání o první smlouvě s velkým vydavatelstvím? V jakých momentech chtěl dát Mirai přednost kariéře právníka? Jak reagoval na "recenzi naživo" Jardy Konáše. A kdy skutečně nenáviděl největší hit Když nemůžeš, tak přidej?

Sezóna 5Epizoda 84. listopad 2021 40:19

Nejste zklamaný, že tam nejsou prasárny? Vojtaano vs. Fast Food Orchestra

"Yesterday zlej, today to srovnej, tomorrow pomalu bude už dobrej," zpívají době navzdory optimisticky ve společném songu Jeden rok Fast Food Orchestra a Vojtaano. Jak došlo k prolnutí světů jedné z nejdéle hrajících tuzemských ska kapel s rapperem a stand up komikem? A s jakým očekáváním vyjíždějí na společné turné, které začne v sobotu 6. listopadu v Sedlčanech a vyvrcholí 16. prosince v pražském Roxy? "Základní energií si rozumíme," shodují se během rozhovoru s Honzou Vedralem v podcastu Headliner CZ frontman Fastfood Orchestra Fido a Vojtaano. Dohromady je svedlo nahrávací studio Rooftop Ondřeje Žatkuliaka, ve kterém loni chystali nezávisle na sobě svoje vlastní alba. Už tehdy si padli do noty. "Potřeboval jsem do jedné písničky trubku," popisuje Vojtaano první a ještě nenápadnou spolupráci, od které to byl k naplánování společného songu a turné jenom krok. "Přišlo mi, že v naší hudbě jsou podobný atributy, který se přitahujou," přikyvuje Fido, podle kterého měli Fast Food Orchestra jedinou obavu: S jakým textem asi rapper a písničkář s prořízlou pusou a hity jako Budulínek vs. Galantní jelen do společného songu přijde?  "Nejste zklamaný, že tam nejsou prasárny?" ptá se hned Vojtaano Fida pobaveně a vypráví, že i když se sprosťáren nebojí, už z nich vlastně pomalu vyrostl. "Hranic mám čím dál víc. Od malička se ale vymezuju oproti neupřímnosti, že se o některých věcech nemluví," zdůrazňuje.  Jak bude společné turné Vojtaana a Fast Food Orchestra vypadat? Jaké bylo jejich společné skládání? Jaký mají vztah k českým textům? A proč zrovna oni patří mezi muzikanty, kteří v uplynulých měsících neztratili pozitivní přístup ke světu? 

Sezóna 5Epizoda 727. říjen 2021 40:56

Každá sekunda živáku Bert & Friends z roku 2050 je památná

„Musel jsem si vymyslet vlastní prostředky, jak něco takového nahrát,“ říká v podcastu Headliner CZ frontman Albert Romanutti. Bert & Friends uzavírají jednu kapitolu. Živák 2050: Live at Strahov přinášejí fiktivní koncert z budoucnosti a Albert se v rozhovoru s Honzou Vedralem rozpovídal o detailech, jak se něco takového nahrává. „2050 je za dlouho a zároveň je to blízko. V té době bude kapela asi pořád existovat,“ říká frontman dost možná nejoriginálnější kapely na tuzemské scéně.  „Je to potenciální hra s nostalgií. Když mi bylo pět, tak jsem sám sebe zdravil do budoucna: Alberte, až ti bude deset, tak tě zdravím. Tohle je stejný pozdrav, ale nejen pro mě, ale i pro posluchače.“ Celé album podle něj podněcuje imaginaci a posluchače dostane do jiné reality i díky binaurálnímu zvuku, který přináší beaty štěstí. „Nejtěžší bylo vytvořit zpívající tisíce lidí. Vyseděl jsem tisíce hodin nad tím, že jsem stahoval celý internet. Používal jsem různé pluginy, nahrával jsem vokály přes sebe, sbíral různý chanty z okresních fotbalů, kde křičej rodiče na děti,“ vypočítává Albert, jak se snažil vytvořit něco, co ještě nikdo neslyšel.  „Věřím, že to jde. Tahle deska je jedním z důkazů. A proto jsem tomu dal tolik práce,“ vysvětluje. „Už když jsem chodil na Ježkárnu, hájil jsem, že jde vymyslet nový žánr. Učitelé mi často říkali, že už tu všechno bylo. Říkal jsem jim, že se taky sám každý den učím nové věci, tak se je zákonitě musí učit i celý svět.“ Proč Albert jako teenager poslouchal hudbu s dotekem smrti? A jaký je rozdíl mezi skládáním vážné hudby a písniček pro Bert & Friends?  Pokud se vám podcast líbí, budeme rádi, když pro Headliner budete hlasovat [https://kristalova.lupa.cz/hlasovani/?setSubjects=1658] v anketě Křišťálová lupa.

Sezóna 5Epizoda 621. říjen 2021 26:07

Adam Mišík a Enthic: Máme rádi sprostší hudbu. Film Banger lidi překvapí

"Bylo to jedno z mála setkání před barem, ze kterého vzejde něco kreativního," vzpomíná Adam Mišík, jak se seznámili s ostravským producentem Enthicem, s nímž loni vytvořili ambiciózní projekt Hills 97.  Oba byli hosty Honzy Vedrala v podcastu Headliner CZ, který se tentokrát natáčel v jejich studiu ve zkušebnách Bandzone.   "Máme rád tvrdou, sprostější hudbu. Ale ne vulgární, ale sexy," vysvětluje Enthic, co ty dva spojuje a proč za ním Adam Mišík začal dojíždět do Ostravy, kde spolu začali dávat dohromady první skladby, ještě na Adamovo album 2.0. "Enthicovi jsem poslal jenom kytaru zpěv a on z toho udělal věc, která zněla super. Pak vyšla na desce jako Sníh," popisuje Adam, jak u nás konečně našel někoho, kdo byl schopen dosáhnout zvuku, který měl odjakživa rád.  "Takovouhle hudbu jsem chtěl dělat vždycky. Když mi bylo šestnáct, neměl jsem ale jasnou vizi a fungoval jsem s lidma, kteří měli jinou představu. Dali mě do jiný škatulky," vrací se ke změně, kterou prošel na poslední sólovce a ze které vyústili Hills 97. "Adam mě překvapil, že když nedělá slaďárny, umí to pořádně nacejtit," přikyvuje Enthic. Jak reagovali na negativní kritiku, která o albu vyšla? A jak Adam získal roli rappera v chystaném filmu Banger, kde si zahrál vedle Sergeie Barracudy? "Až lidi uvidí první trailer, budou překvapený. Spousta lidí si nejdřív řekne, proč doprdele Adam Mišík hraje tuhle roli. Ale Banger jsem žil." Pokud se vám podcast líbí, budeme rádi, když pro Headliner budete hlasovat v anketě Křišťálová lupa [https://kristalova.lupa.cz/hlasovani/?setSubjects=1658].

Sezóna 5Epizoda 514. říjen 2021 24:50

Lascivita, sex a Duran Duran. Jak kdysi změnili pop?

„Ze svojí image udělali součást svého úspěchu a nedílnou součást své kapely,“ říká v podcastu Headliner CZ Jarda Konáš o legendární popové kapele, jejíž úspěch se ve své době vyrovnal Beatles. Tentokrát jsme si v podcastu Headliner CZ vyzkoušeli nový formát. Hostem Honzy Vedrala byl otec zakladatel našeho časopisu Jarda Konáš. A řeč byla o britských popových průkopnících Duran Duran, kteří 21. října vydají nové album Future Past. Nás ale zajímala spíš jejich minulost. Jarda Konáš do říjnového Headlineru napsal o Duran Duran retro článek s výmluvným titulkem Jako druzí Beatles [https://www.headliner.cz/2021-10/jako-druzi-beatles]. A během rozhovoru jsme jeho části rozebrali ještě do většího detailu. Jak se z kapely, co mívala dvě baskytary a klarinet stal popový fenomén? Stáli Duran Duran u zrodu boybandů? A jaké byly okolnosti vzniku legendárního klipu Girls On Film, který pobouřil erotickou lascivitou a kapelu zapsal do popové historie? „Duran Duran byli fintilové ve správný čas na správném místě,“ říká Jarda Konáš. "V pětašedesáti chci vypadat jako oni." Pokud se vám náš podcast líbí, budeme rádi, když pro Headliner budete hlasovat v anketě Křišťálová lupa [ https://kristalova.lupa.cz/hlasovani/?setSubjects=1658]. 

Sezóna 5Epizoda 46. říjen 2021 39:36

Xavier Baumaxa: Můj nekrolog za tatíčkem Zemanuelou

"Po dvanácti letech od EP A ten Clintn, on mi hýkal jsem si vzal nějakýho politika do huby. A tentokrát ne v dobrým," říká Xavier Baumaxa v podcastu Headliner CZ [//www.headliner.cz] o písni Varan ze svého nového alba F!asco.  "Vystupuji v ní jako tatíček Zemanuela, sjednotitel národa. Zároveň je to nekrolog za tatíčkem Zemanuelou. Takže jestli tohle poslouchá Honza Rejžek, tak ty už ten nekrolog psát nemusíš," vzkazuje litvínovský písničkář. "Hlavní zbraní té desky je provokace prostřednictvím hypernekorektnosti. Pomocí hypernekorektnosti jako uměleckýho prostředku totiž můžeš v dnešní době říct to, co  už otevřeně nejde, " vysvětluje, proč je album plné ostrých glos společnosti, které vrcholí extrémním protestsongem Půjdu do Globusu. "Vzal jsem to jako nadsázku a schválně ten problém zveličil ad absurdum. Abych posluchače poňouknul," říká Xavi v rozhovoru s Honzou Vedralem, který začíná popisem vřelé nálady v redakci časopisu Headlineru. Kytaru přitom na novém albu kytaru překvapivě vyměnil za elektronickou produkci. O tu se postaral Jan Čechtický z Ohm Square ve spolupráci s Baumaxovým pianisto Mírou Lackem. "Jak se vydání desky oddělovalo, přišly mi ty moje kytarový věci moc ukňouraný," vysvětluje stylovou změnu Xavi. Přestože album předznamenal poměrně veselý singl Panenka Kick, album moc optimistické není. "Je to temný a nasraný. Lacko říkal, že je úspěch, že je tam něco veselýho. Čechťák totiž nesnese, když je někde durový akord. Čechťák nedá velkou tercii," popisuje Baumaxa charakter F!asca. "Naopak ještě vyzdvihuje temný stránky mojí duše. A pak se vzájemně ujišťujeme, jak je to perfektní." Co dělá v současnosti Em Rudenko? Kdo inspiroval píseň Muž, který prohrál a jak vzniknul (ne)slavný televizní rozhovor, v němž se za Xaviera Baumaxu vydává jeho parťák Bady? Xavier Baumaxa album F!asco pokřtí 7.10. v pražském Lucerna Music Baru [https://musicbar.cz/cs/program/xavier-baumaxa-krest-alba/].

Sezóna 5Epizoda 329. září 2021 33:05

Michal Horák: Proč mrtvého křečka střídá mrtvý pes?

Štika nakladatelství Supraphon, Youtuber a písničkář, který se inspiruje u Semaforu. Nejapným poznámkám Honzy Vedrala v podcastu Headliner CZ čelil Michal Horák. Třiadvacetiletý písničkář právě vydává své Michalbum, na kterém zpívá humorné písně se sborem ZŠ Říčany i příběhy o mrtvém psovi v kufru. „Moje koncerty jsou v podstatě hudebně divadelní představení. Stojí na textu. Dokážu si představit, že by to fungovalo jako takový stand up,“ říká Michal Horák. „Vždycky jsem byl třídní šašek a bavilo mě dělat srandu. I v dramaťáku jsem měl vždycky role vtipnejch blbečků. Když jsem dostal vážnou roli, bylo mi v tom nekomfortně.“  Týká se to i jeho veselé, optimistické hudby „Když jsem zkoušel napsat vážnou písničku, vždycky z toho vylezlo něco, co mi nesedělo a nedokázal jsem si představit, že bych to někde hrál. Když mám blbou náladu, radši jdu s kamarádem na pivo, pokecáme a jsem zase dobrej. A když mám dobrou náladu, píšu písničky.“ Jak sám vidí svoji pozici v rámci písničkářské generace tvořené Tomášem Klusem, Pokáčem či Voxelem? A čím se jeho tvorba odlišuje? „Vycházím z toho, co jsem celý život poslouchal. Krom písničkářů jsem dost vyrostli na Semaforu. Holduju kabaretním stylům a myslím, že je to na tom taky občas znát. Semafor je pro mě meta, ke které vzhlížím,“ vysvětluje Michal Horák.  Proč nemá rád označení Youtuber? Jak se dostal pod křídla Supraphonu? Napsal někdy protestsong? A jak se stalo, že mrtvého křečka na jeho novém albu vystřídal mrtvý pes?