- Podcasty
- Filmové premiéry Pavla Sladkého
Poslechněte si podcast: Rok 2024 bude nabitý filmovými novinkami. Do českých kin se chystá na 200 snímků, informuje kritik
Jeden z prvních výrazných titulů bude vítěz benátského festivalu, groteskně stylizovaná satyra Chudáčci. V únoru bude mít premiéru tíživý film Zóna zájmu, který pro změnu bodoval na filmovém festivalu v Cannes. V březnu nás čeká druhá část sci-fi Duna. Dále se můžeme těšit na životopisné snímky Priscilla a Back to Black. Do kin se chystají i remaky a pokračování, například Furiosa nebo rodinný trhák Já, padouch. Na konci roku přijde Nosferatu, který se natáčel v Česku.
Filmové premiéry Pavla Sladkého
Filmový kritik Radiožurnálu představuje nejnovější snímky, které vstupují do českých kin.
Heretik by chtěl být sofistikovaným hororem. Hodně se v něm mluví, komentuje Sladký
Do českých kin vstupuje americký hororový snímek Heretik. Hlavní roli pana Reeda v něm hraje slavný britský herec Hugh Grant, který se v posledních letech objevuje v temnějších rolích. „Heretik je film, který je hodně založený na dialozích, hodně se v něm mluví, je možná trochu dlouhý, a ne všechny zvraty jsou úplně nepředvídatelné. Nicméně je to film, který se zároveň chce dotýkat aktuálních témat, chce komentovat slepou víru,“ popisuje filmový kritik Pavel Sladký.
Gladiátorův syn se vrací pro pomstu. Ridley Scott skládá poctu sám sobě, říká filmový kritik Sladký
Režisér a producent Ridley Scott navazuje na svůj veleúspěšný snímek z roku 2000 a znovu vypráví příběh o intrikách ve starověkém Římě a soubojích v koloseu filmem Gladiátor II. Hlavního hrdinu, syna prvního gladiátora 16 let poté, hraje Paul Mescal. „Ridley Scott je fascinovaný muži, kteří musí bojovat, ačkoliv nechtějí. Mescal se svým charismatem se mu do konceptu docela dobře hodí,“ poukazuje kritik Pavel Sladký na opakování motivů a efektní podívané známé z prvního dílu.
Je to ve hvězdách ukazuje bizár astrologických seancí, nikomu se ale nevysmívá, cení kritik Sladký
Zpola dokumentárně sleduje snímek Je to ve hvězdách astroložku Lucianu a osudy lidí, kteří v marné snaze dosáhnout štěstí a lásky následují její rady do odlehlých koutů světa. „Peter Kerekes bez zásahu natáčel sekvence astrologicko-psychologických setkání u Luciany, a potom sledoval ty lidi při jejich různých obyčejných situacích,“ vynáší publicista Pavel Sladký ze zákulisí snímku. „Všechno velice dovedně mísí tak, aby se ani lidem, ani Lucianě nevysmíval,“ cení režii.
Válečný zpravodaj je individuální portét. Jaké dokumenty zaujaly na jihlavském filmovém festivalu?
Reportér Martin Dorazín je ve snímku Válečný zpravodaj zachycován na východní Ukrajině během distribuce humanitární pomoci a při reportérských zprávách. Film se snaží jeho práci spíše sledovat než klást otázky, jedná se i o pozorování veřejnoprávní práce v zemitých podmínkách. „Na dokumentárním filmovém festivalu v Jihlavě se projevuje silný zájem českých tvůrců o environmentální témata a formát portrétu,“ shrnuje kritik Pavel Sladký.
Trochu drama, trochu gangsterka, trochu komedie. Anora je zábavný film se skvělými hereckými výkony
Anora je příběh mladé erotické tanečnice v New Yorku, která díky své částečné znalosti ruštiny potká klienta z oligarchické rodiny. Ten Anoru pozve do své vily a jejich románek postupně eskaluje, až se v Las Vegas vezmou. Režisér Sean Baker opět boduje se sympatickou postavou z okraje společnosti. „Snímek strhnul řadu diváků i kritiků, je to dynamický film se skvělými hereckými výkony,“ shrnuje Pavel Sladký s tím, že očekává nominaci představitelky hlavní role na Oscara.
Nový film Jana Hřebejka Výjimečný stav selhává na několika rovinách, shrnuje kritik
Ondřej Vetchý v hlavní roli hraje reportéra Berana, Tatiana Dyková pak jeho partnerku a Jordan Haj hraje arabského spolupracovníka Českého rozhlasu. Film je komedií, sitcomem, který sleduje, jak reportér Beran falšuje reportáže a nápaditě u toho využívá kuchyňského náčiní. Ve druhé, velmi volně související linii, film sleduje učitele podléhajícího dezinformačním e-mailům. „Špatný film, blížící se typické ,poprcávací‘ komedii,“ hodnotí kritik Sladký.
Substance nabízí razantní filmový zážitek. Smál jsem se zděšením, přiznává Sladký
Jeden z nejdiskutovanějších a nejkontroverznějších filmů letošního roku se jmenuje Substance. Jako kombinaci satiry a krvavého hororu ho natočila francouzská režisérka Coralie Fargeatová a od 10. října ho můžete běžně vidět v kinech. „Tento film je směsicí komedie, satiry na současnou společnost a na to, jak není schopná přijímat ženská těla – zvláště ta stárnoucí –, s gore hororem čili s velmi krvavou podívanou,“ přibližuje nový snímek filmový kritik Pavel Sladký.
Jak vypadal queer život v Československu? Ještě nejsem, kým chci být je český film roku, míní kritik
Ještě nejsem, kým chci být. Tak se jmenuje životní příběh fotografky Libuše Jarcovjákové, který na plátna kin přenesla režisérka Klára Tasovská. Film zachycuje život v undergroundu komunistického Československa, kariéru módní fotografky v Tokiu nebo útěk do západního Berlína. „Je velmi silný. Emotivně představuje Libuši Jarcovjákovou jako zajímavou osobnost, která si zaslouží pozornost nejenom kvůli svým fotografiím, ale i kvůli tomu, jaká sama je,“ říká kritik Pavel Sladký.
Amerikánka je kaleidoskop nápadů. Nedá se jí upřít formální a obrazová působivost, říká kritik
Od 26. září můžete v kinech vidět Amerikánku, dlouho chystaný snímek režiséra a producenta Viktora Tauše podle předlohy Davida Jařaba. Amerikánka výrazným způsobem vypráví o Emě, která vyrostla v dětském domově. „Na mě velmi silně působila sekvence, ve které se dostane do opatrovnické péče, do náhradní rodiny a celé je to snímané v takovém nepatřičném růžovém domečku pro panenky, kam vidíme, jak ta hlavní hrdinka nepasuje,“ líčí filmový kritik Radiožurnálu Pavel Sladký.
Film Až na věky působí terapeuticky. Může připomínat krize, které zažívá každý z nás, říká kritik
Dva měsíce po karlovarském filmovém festivalu vstupuje do kin několikanásobně oceněný divácký hit Až na věky. Vztahové drama ze současného Norska vypráví o Marii a krizi jejího manželství. „Jsem zvědavý, jestli festivalovou popularitu dokáže přetavit i v popularitu v běžné kinodistribuci. Je docela dobře možné, že ano, protože ten film nabízí zřetelné emoce a spousty diváků se dotkl,“ tvrdí filmový kritik Pavel Sladký.