Vizitka
Před 3 týdny

Poslechněte si podcast: Eliška Čabalová: Nelíbily se mi knihy z veřejných knihoven, tak jsem začala vázat vlastní

Papšer, oklepávačka, zlatička. I toto jsou výrazy, které má ve slovníku nekorunovaná královna knižní vazby, jak Elišku Čabalovou nazvali její ostravští kolegové z Fakulty umění. V tamním Ateliéru knižního designu učila studenty, jak se kompletně postarat o vznik a vydání knihy. Ve Vizitce s Evou Lenartovou ale mluvila například i o cestě do Anglie: když zjistila, jak necitlivě v místní dílně zacházejí s knihami z 15. století, zježily se jí hrůzou vlasy.

45:12

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou.

Web

Včera 58:54

Ředitelka Filharmonie Brno Kučerová: Orchestr je fascinující, v chaotickém světě je založený na řádu

„Se členy orchestru si netykáme, ale samozřejmě si povídáme. Vím, co se v které rodině děje, jaké má kdo problémy,“ říká Marie Kučerová, šéfka Filharmonie Brno čítající 112 hudebníků. Milovnice polštiny a vystudovaná historička a hudební vědkyně stojí v čele této instituce deset let jako vůbec první žena. Jedním z jejích cílů je, jak řekla ve Vizitce Renátě Spisarové, dotáhnout ke zdárnému konci stavbu nového koncertního sálu.

Před dvěma dny 35:22

Michal Lang: Jak být opravdový? Bolí to, hercům rveme nervovou soustavu z těla, pak ji dáváme zpět

„Chtěl jsem k nám dostat polské režiséry, ale nevěděl jsem, zda je na to soubor připravený. Fyzické divadlo, které přinesl Jan Klata, nás nakonec výrazně posunulo,“ říká ředitel Divadla pod Palmovkou Michal Lang. Ve Vizitce s Markétou Kaňkovou mluvil i o svých rockových začátcích, iniciačním angažmá v Ústí nad Labem, o filmu inspirovaném hrou ruského disidenta Šenderoviče anebo o tom, proč je podle něj dnešní doba tak moc ovlivněna normalizačním přemýšlením.

Před třemi dny 42:12

Úkol pro marimbu 21. století? Přiblížit se výrazem klavírní hře, říká hudebník Ladislav Bilan jr.

„Nemyslel jsem si, že v České republice je možné vydat se na dráhu sólového hráče na marimbu. Ale když jsem na studiích v Belgii viděl, jak na ni spoluhráči cvičí deset hodin denně, šel jsem po tom a vsadil na to úplně všechno,“ říká olomoucký rodák Ladislav Bilan junior. V osmadvaceti má diář plný na dva roky dopředu, ovšem čas na Vizitku si udělal. Krátce po návratu z koncertování v Holandsku jej vyzpovídal Michal Bureš.

Před čtyřmi dny 47:24

Střihač Jakub Hejna: Jak se pozná dobrý filmový střih? Když nechá diváka přemýšlet i odpočinout

Manželské etudy, Mallory, René, Zkáza krásou, Forman vs. Forman, Katka, Dukla 61, Božena nebo Fair Play – to je jen malý výsek filmů a seriálů, které stříhal letos šestačtyřicetiletý Jakub Hejna. Vnuk scénografa Josefa Svobody, milovník krajiny Šluknovského výběžku a také občasný režisér mluvil s Markétou Kaňkovou ve Vizitce i o tom, jak jako malý kluk v dědově nepřítomnosti kraloval jeho ateliéru.

Před pěti dny 39:06

Ibra Ibrahimovič: Zničená krajina je zrcadlem člověka. Zajímá mě, čeho všeho je schopen

Ibra Ibrahimovič má z otcovy strany kosovsko-albánské kořeny, po mamince je pak Severočech – narodil se na konci 60. let nedaleko Litvínova. Na stojní průmyslovku jezdil z Litvínova tramvají do Mostu, ovšem už ve třinácti se rozhodl, že živit se bude fotografováním. Odmítl jít na vysokou školu a hned po maturitě si půjčil na nový fotoaparát. Do Vizitky jej Ondřej Cihlář pozval v souvislosti s vydáním objemné tematické knihy Střepy severních Čech.

Před šesti dny 47:41

Spisovatelka Tereza Dobiášová: Jaké to je, narodit se s mocí Anežky České? Její příběh moc neznáme

Tereza Dobiášová je kulturní manažerka, kurátorka, dramaturgyně, režisérka, scénografka a spisovatelka, již zajímají témata spojená se ženami, církví a mocí. Zpracovala je v knihách Tajemství – Neskutečný příběh Anežky České a Tisíc let samoty. „Vyprávím tu o době, kdy ženy přestaly hrát důležitou roli a začal věk mužů,“ říká. S Markétou Kaňkovou ve Vizitce mluvila i o tom, proč nehledá cestu k Bohu skrz katolickou církev anebo proč opustila manažerský post ve prospěch psaní.

Před týdnem 45:04

Sopranistka Jana Sibera: Na jevišti mě to nabíjí jako v zásuvce

Je na vrcholu umělecké kariéry. Bravurně zvládá koloratury, lyrické plochy i dramatická místa, je třeba vyzvednout i její herecký projev – tak porota Cen Thálie ohodnotila výkon sopranistky Jany Sibery, která letos ovládla operní kategorii s rolí Manon z opery od Julesa Masseneta. Ačkoliv Manon i podle samotné pěvkyně přišla „v pravý čas“, na vrcholu sil se ještě být necítí. Vysněnou vrcholnou rolí je pro ni Pucciniho Madama Butterfly, jak ve Vizitce řekla Danielu Jägerovi.

Před týdnem 44:31

Fotograf Petr Zatloukal: Během listopadu ´89 jsem fotil, jako když dýchám. Pak mi došla témata

Nejprve se Petr Zatloukal profiloval jako rockový bubeník, chleba se sádlem si u něj v 80. letech dal i Vladimír Mišík. Vystudoval kybernetiku, jeho srdce si ale získala fotografie. Různé přístupy k subjektivní fotovýpovědi i dalším žánrům nasával ve skupině okolo Miloslava Stibora a na Institutu výtvarné fotografie. Aniž by to věděl, fotil tak, jak se tehdy fotilo v USA. O cestě za fotkou, na níž nakonec hrála důležitou roli právě Amerika, mluvil ve Vizitce s Alešem Spurným.

Před týdnem 47:01

Tanečnice Cécile Da Costa: Nedovolíme si být smutní, protože společnost nás takové nebere

Ráda pracuje s hlasem, protože skrz něj dává všanc zranitelnost. Líbí se jí, když si umělec na scéně „nechává něco pro sebe“, ovšem coby umělkyně se často pouští do osobních témat. „To, co se odehrává na jevišti, ovšem není psychoterapie. Takové věci s publikem řešit nechci,“ říká tanečnice a choreografka Cécile Da Costa. Za inscenaci Vypravěč, v níž se obrací také ke svým dvěma nenarozeným dětem, získala cenu Tanečnice roku 2018. Do Vizitky ji pozvala Markéta Kaňková.

Před týdnem 47:04

Mardoša z Tata Bojs: Nástroje jsme si rozdělili ve třetí třídě, čtyři struny mě lákaly víc než šest

První cédéčko – reedici alba Ziggy Stardust Davida Bowieho – si Marek Huňát neboli Mardoša pořídil v New Yorku v roce 1990. Od té doby CD a vinyly sbírá a jeho systematičnost je v tomto směru vskutku unikátní. Během covidové pandemie procházel kvůli chystanému filmu kapelní archivy na starých „véháeskách“, momentálně do barevných desek s chlopněmi třídí papírové dokumenty. Jak ovšem Ondřejovi Cihlářovi řekl ve Vizitce, se svými archivářskými dovednostmi ještě není spokojený.