- Podcasty
- ArtCafé

Poslechněte si podcast: Divadlo, nebo přednáška? Performance lecture je výzvou pro diváka i pro tvůrce
Formát performativní přednášky se ve světě objevil už v šedesátých letech minulého století díky interdisciplinárním experimentům konceptuálního umění. Jak se tomuto formátu daří v českém kontextu? Je více performancí, představením, nebo přednáškou? Čím láká tvůrce a jak na něj reagují diváci? O představení RAF RAF RAF mluví v ArtCafé s Hankou Malaníkovou tvůrci Antonie Formanová a Emil Rothermel. Svůj pohled na formát performativní přednášky představuje režisér Jiří Havelka.
ArtCafé
Objevujte témata a osobnosti mimo hlavní kulturní proud.
Domy, které rezonují uměním
V Orlických horách vzniklo v bývalé německé malotřídce Kulturní centrum Schule. O tom, jak reflektuje krajinný kontext a potřeby místních, hovoří Kateřina Fojtíková a Richard Wiesner. Jihočeskou Galerii VÝHYBKA najdete v bývalé nádražce u vlakové zastávky v Milevsku. Jaké aktivity a výstavy tam čekají na děti i dospělé popisuje Marek Herout a David Fuka. O Galerii Kaplička, která stojí na sídlišti Mšeno v Jablonci nad Nisou, hovoří kurátor Jan Picko ze spolku PLAC.
Co spojuje divadlo a cestování?
Marie Nováková z Tygra v tísni vypráví o rodinné loutkové inscenaci Pětkrát kolem světa, která diváky vede po stopách první československé cestovatelky Barbory Markéty Eliášové. Vznik hudebně-objektové inscenace Krajina v baťůžku popisuje Markéta Labusová. Dominika Špalková přináší dobrodružné zážitky navázané na inscenaci pro osm diváků: Moetivi Karavan / Expedice k domovu. Kam lze doplout na vlnách fantazie? Proč si z cest vozit suvenýry ve formě divadla?
Tavicí kotel české slam poetry
Slam poetry se v českých klubech, kavárnách a na veřejnosti objevila v roce 2003. Od té doby prošla mnoha změnami, ač její srdce bije stále pro performativní poezii. Hosté ArtCafé, Bohdan Bláhovec, Thea Sedmidubská a Filip Koryta, jsou zástupci tří generací českých slamerů, od té nejstarší až po současou. Jak definují slam poetry samotní slameři? A v čem se postoje jednotlivých performerů liší? Je hodnocení publika zárukou kvality? Moderuje Anna Luňáková.
Jít do kina. Kam sahá historie?
Jaká je historie letních a kamenných kin? Z jakého druhy zábavy se kina vyvinula? Co byl Filmový festival pracujících – největší akce spojená s filmem na našem území, na kterou se takřka zapomnělo? A proč nemáme v Čechách autokina? Art Café s historičkou Národního filmového archivu Marií Barešovou. Moderuje Anna Herza Tydlitátová
Open Studios Brno – současné umění bez filtru
Jak vypadá místo, kde tvoří umělci? Na začátku června můžete potkat malíře, sochaře a další autory přímo v jejich ateliérech. O letošním ročníku Open Studios Brno mluví Agáta Hrnčířová v ArtCafé s uměleckým ředitelem Václavem Kočím a umělkyněmi, které dveře do svých dílen otevřou. Pro fotografku Polinu Davydenko je ateliér bezpečné prostředí, kam se může vracet a zpracovávat materiál. 3D sochařka Pavla Nikitina zase mluví o práci v prostoru, který sdílí s dalšími umělci.
Nebát se tvořit i tam, kde se zdá, že to nejde
Tomáš Procházka, člen divadelního souboru Handa Gote Research and Development a autor blogu o hudbě v syrovém stavu – Endemit Archives, popisuje svůj vztah k technologiím a spodním proudům tvorby, kde nejde o slávu. Jaromír Typlt, literát, performer a kurátor galerie Art Brut Praha, se zastavuje u aktuální výstavy DVOJHLAS. Vystihuje také spojnice mezi art brut a digitální sférou, které pozoruje u vystavovaných umělců jako je například Ladislav Svoboda nebo Tomáš Krupka.
Být rozhlasák. Co se učí rozhlasoví elévové?
Lidé budou chtít vždycky poslouchat příběhy, i proto může rozhlas slavit sto let existence. Sto let pravidelného rozhlasového vysílání, informací, pořadů, zajímavostí i hudby. Jaké to vlastně je být rozhlasákem? Jaké povinnosti to obnáší? A je vůbec možné se to naučit? O rozhlasovém vysílání, elévství a životním poslání práce pro rozhlas mluví s redaktorem Liborem Vackem a zvukovým mistrem Tomášem Zikmundem v ArtCafé Anna Luňáková.
Na lodi, v kapli i na zámku. Divák nehledá jen pohodlí kinosálu, ale i vztah k místu, kde se promítá
Zažili jste někdy promítání filmu na neobvyklém místě? Co takový zážitek divákovi přinese navíc? Jak se skrze filmové projekce buduje místní komunita? Hosty ArtCafé Anny Herza Tydlitátové byla Kristýna Genttnerová, dramaturgyně lidskoprávního festivalu Jeden svět a distribučního projektu s názvem Promítej i ty!. Svou zkušenost představila i Ivana Formanová, manažerka komunitní distribuční platformy Kinedok, která spojuje fanoušky dokumentárního filmu s jejich tvůrci.
Radikalizace dětí a blouznění dospělých – téma pro scénu i knihu
Jak se na manipulaci, vztahy, moc, radikalizaci či náboženské blouznění dívá díky tvůrčí zkušenosti dramaturgyně a spisovatel? Markéta Hrehorová, dramaturgyně mezinárodního divadelního souboru Farma v jeskyni, popisuje zkušenost s multimediální inscenací Commander a projektem Online Hero. Autor knihy Varování, která vyšla roce 2022 v Argu, Marek Technik se zastavuje nad otázkami, jež přináší jeho kniha zachycující vztah matky a dospělé dcery – a jejich boj o duši té druhé.
Taneční magie a filmový experiment. Tanec pro kameru
Propojení tanečního a filmového umění není ničím neobvyklým. Jaké různé přístupy ale tato komunikace tvůrcům umožňuje? Co může taneční svět nabídnout tomu filmařskému a naopak? O tanci před kamerou z pohledu filmových tvůrců i tanečníků mluví Agáta Hrnčířová s režisérkou Terezou Vejvodovou, režisérem a odborným asistentem fyzického divadla na JAMU Tomášem Hubáčkem a tanečnicí a choreografkou Markétou Jandovou.