Četkast
16. leden 2024

Poslechněte si podcast: Stejskal: Boj s dezinformacemi je úkolem médií, ne státu

Někdejší zahraniční zpravodaj ČTK, vedoucí zahraniční redakce, zástupce šéfredaktora a bývalý šéf multimédií ČTK Jan Stejskal vydal v nakladatelství Karolinum novou publikaci s názvem Udržitelné zpravodajství. Shrnuje v ní všechny své zkušenosti, které nasbíral za 45 let práce v národní zpravodajské agentuře. Proč knihu napsal a komu je určená? Jakým výzvám čelí současné zpravodajství a jaké je postavení novináře v éře sociálních sítí a digitalizace? Jak fungovalo zahraniční zpravodajství v totalitních 70. a 80 letech minulého století a jak se změnila agentura po roce 1989? U mikrofonu Stejskala zpovídal student žurnalistiky FSV UK Jakub Hříbek.

51:37

Četkast

Vydává: Česká tisková kancelář

Zajímá vás historie, věda, technika nebo příběhy slavných? Můžete si je (a také mnoho jiného) poslechnout ve zpravodajském podcastu České tiskové kanceláře, který se jmenuje Četkast a který přináší přehled zajímavostí z uplynulého týdne. Jde o texty, které by vám neměly uniknout, i když třeba neplní hlavní stránky novin a webů. Jde o texty, u kterých si odpočinete.

Web

Dnes 21:43

Jan Svěrák: Ve filmařině je mladistvá nezkušenost přínosem, odvaha z neznalosti je dobrá

Kdy se poprvé setkali režisér, scenárista a herec Jan Svěrák a programová ředitelka Letní filmové školy Uherské Hradiště Iva Hejlíčková a co u toto zažili? Kdy byli poprvé na Filmovce? A proč nemá Honza rád historky z natáčení a filmové hlášky a Iva je miluje? A kdyby si Iva mohla vybrat jednu roli ze Svěrákových filmů a zahrát ji, která by to byla?
Dozvíte se v Četkastu na Filmovce, který připravují studenti na filmovkovém workshopu ČTK.
Jan Svěrák se na LFŠ představil v sekci FAMU history, která už sedm let mapuje absolventské filmy studentů FAMU. Prozradil, proč na FAMU studoval dokument, a ne režii, aby se nakonec dokumentu nevěnoval. Kam se ztratil jeho absolventský film z 2. ročníku a proč dnes na FAMU učit nechce, byť to jednou zkusil.
Vedoucí sekce FAMU history Jan Jendřejek pak v druhé části podcastu mluví o tom, jak vybírá hosty do své sekce, proč letos padla volba na Svěráka nebo jak vypadala situace na FAMU v 80. a 90. letech minulého století. A dá se už ze studentských filmů poznat, zda bude později autor úspěšný?
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Včera 23:22

Po prvním viet-filmu chystá režisér Dužan Duong první česko-vietnamský anime film

Co bylo nejtěžší na natáčení prvního viet-filmu Letní škola 2001 a co byla „jednohubka“? Jak moc je česko-vietnamský režisér Dužan Duog ochotný upravit svůj film, aby ho mohl promítat ve Vietnamu, kde prochází snímky ze Západu cenzurou? A kterou scénu má režisér ve svém debutovém snímku nejraději a která je podle něj nejdůležitější? Dozvíte se v Četkastu na Filmovce, podcastu, který připravuje ČTK spolu se studenty žurnalistiky na festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště.
Režisér také uvedl, že filmem Letní škola 2001 završil trilogii česko-vietnamského trápení, a protože nechce zůstat ve škatulce „režisér, co točí jen o vietnamské komunitě“, připravuje nový film s novým námětem a v novém žánru. V podcastu se dozvíte i to, proč mají vietnamské děti české prarodiče nebo jakou odměnu dostal Dužan od rodičů, když byl přijat na střední školu. A víte, jak se řekne vietnamsky „festival“?
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Včera 21:58

Ilustrátor Jan Šrámek o novém vizuálu LFŠ, domech duchů a o tom, jak si užít film

Tušíte, jak jste se dostali na plakát 51. ročníku Letní filmové školy, aniž byste o tom věděli? A proč je konec s Kolouchem? Vizuální umělec Jan Šrámek odhaluje, jak vznikal letošní vizuál Filmovky – a co má společného s tím loňským. Mluví také o tom, jaké to je být VJem, proč kreslí domy, které už nestojí, jak ilustroval knihu „Jak si užít film“ a proč se publikace o filmu a kinematografii nemohla prosadit za hranicemi Evropy.

Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Včera 28:13

Hlaučo: Kdybych si mohl vybrat režiséra Letnic, chtěl bych Buñuela, Tarkovského nebo Jakubiska

Proč je jednodušší napsat román než natočit film? A které režiséry by si nejradši vybral spisovatel Miroslav Hlaučo, aby zfilmovali jeho úspěšnou knížku Letnice? A proč on sám by je režírovat nechtěl? Dozvíte se v Četkastu na Filmovce, který ČTK spolu se studenty připravuje na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.
Hlaučo také přiznal, že Letnice začal vymýšlet už v roce 1991 ve slovenštině, ale protože je psal na starém počítači T602, neuměl je později z něho dostat. Také už má prý v hlavě dějiny ústředního místa Letnic – městečka Svatý Jiří, a to od 9. století do roku 2045; pokračování románu přesto zatím nechytá. A co tedy chystá?
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Před dvěma dny 31:28

Režisér Provazník: Natáčení Sbormistra byl střet lehkého punku se skutečným filmováním

Proč musel režisér a scénárista Ondřej Provazník při natáčení filmu Sbormistr více vtipkoval a dělal nestandardní věci? Jak se štábu pracovalo s nezletilými herečkami a jak zajistili psychologický komfort dívek, které točily snímek o manipulaci a zneužívání? A proč je režisér spokojený s koncem, který je otevřený?
Dozvíte se v dalším díle Četkastu na Filmovce, v němž režisér také popisuje, jak se natáčely zimní scény na jedné z nejvýše položených horských chat v republice a proč málem otec hlavní protagonistky zastavil natáčení.
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Před třemi dny 33:31

Film Karavan je něžnější a komplikovanější příběh, než slibují road movie, míní Geislerová

Proč nemůže Aňa Geislerová hlasovat pro film Karavan při českých nominacích na Oscary, byť je členkou prezidia České filmové a televizní akademie, která má výběr kandidáta na starosti? Na kterém festivalu, kde se dosud Karavan prezentoval, bylo nejlíp Julianě Brutovské? A jak se obě herečky sžívaly s hercem s Downovým syndromem? Dozvíte se v Četkastu na Filmovce, kde obě zavzpomínaly i na své herecké vzory nebo na oscarový film Želary, kde se vůbec poprvé setkaly před kamerou.
Aňa vzpomínala i na natáčení filmu Requiem pro panenku, který se odehrává v ústavu pro mentálně postižené. Prozradila více o seriálu Ratolesti, který na podzim uvede Česká televize a Juliana se přiznala, že s režisérem Ratolestí Michalem Blažkem chystá nový film. A víte, jak se řekne slovensky Střihoruký Edvard?
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Před třemi dny 41:01

Burton má v hlavě svůj malý svět, míní britský filmový publicista a režisér Ian Nathan

O filmech psal do časopisu Empire, vede o nich pořad v britské televizi. Na Letní filmovou školu přivezl snímky Tima Burtona, jehož tvorbu zná jako málokdo. Jak vypadá na první pohled rozpoznatelný filmový svět ikonického amerického tvůrce? Nejen o tom jsme v dalším díle Četkastu na Filmovce mluvili s britským režisérem a filmovým publicistou Ianem Nathanem.
Podcast vychází v původním znění, anglicky.
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Před pěti dny 28:32

Moravec: Virtuální realita vnáší do vyprávění příběhů něco nového, ne nutně vyššího

Jak se staré mýty a legendy přetvářejí v digitálním věku? Je těžké natočit film ve virtuální realitě a které specifické profese jsou k tomu potřeba? Proč jsou filmy ve „víárku“ většinou pouze několikaminutové a nenatáčejí se celovečerní formáty?
O tom všem mluví v Četkastu na Filmovce Ondřej Moravec, dramaturg sekce Virtuální realita a autor virtuální básně Okolo Hradišťa, kterou uvádí ve speciální předpremiéře na 51. ročníku festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště.
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a připravují ho četkařští novináři spolu se studenty novinářského workshopu. ČTK je jedním z hlavních mediálních partnerů akce.

Před týdnem 47:21

Filmovka kráčí k další padesátce, na 51. ročníku představí tři světové premiéry českých filmů a udělí tři výroční ceny zahraničním tvůrcům

Jakým směrem vykročí festival Letní filmová škola Uherské Hradiště k další padesátce a které hosty nebo filmy představí letošní 51. ročník? O čem budou sekce Dogma 95, FRSH nebo Půlnoční delikatesy? Co tvoří Tima Burtona Timem Burtonem a jak vypadala mapa filmového světa v roce 1975? Dozvíte se od programových ředitelů a dramaturgů Filmovky Ivy Hejlíčkové, Jana Jílka a Jaroslava Sedláčka. A také třeba to, kdo byl Otto Heller a které žhavé česko-slovenské novinky budou mít světovou premiéru právě ve slovácké metropoli.
Četkast na Filmovce je speciál podcastu ČTK, který přibližuje dění na filmovém festivalu a který připravují novináři ČTK spolu se studenty četkařského novinářského workshopu. Národní zpravodajská agentura je jeden z hlavních mediálních partnerů akce.

24. červen 2025 40:27

Historik z ÚSTR: Kdykoliv se může objevit režim, který vytvoří takovou složku, jako byla StB

Letos uplyne 80 let od založení komunistické Státní bezpečnosti (StB), represivní složky komunistického režimu v bývalém Československu. Jak fungovala a jak ovlivňovala životy lidí? S historikem z Ústavu pro studium totalitních režimů Liborem Svobodou si o StB povídala studentka žurnalistiky FSV UK Rozalie Pecáková. Jak StB získávala spolupracovníky a jak pak vypadala spolupráce? Jaká byla role žen v StB? A je v dnešní době relevantní vědět, že někdo pracoval pro StB?