- Podcasty
- Četkast

Poslechněte si podcast: Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval
O České tiskové kanceláři, kde pracoval více než čtyřicet let, o "válečném ryku psacích strojů" i budoucnosti s umělou inteligencí, o úspěších i přešlapech agenturního novináře a manažera vyprávěl v Četkastu končící generální ředitel ČTK Jiří Majstr.
Četkast
Zajímá vás historie, věda, technika nebo příběhy slavných? Můžete si je (a také mnoho jiného) poslechnout ve zpravodajském podcastu České tiskové kanceláře, který se jmenuje Četkast a který přináší přehled zajímavostí z uplynulého týdne. Jde o texty, které by vám neměly uniknout, i když třeba neplní hlavní stránky novin a webů. Jde o texty, u kterých si odpočinete.
Šibík: Vždy jsem se snažil být na straně, kde byla - aspoň z mého pohledu, pravda
Fotil masakry v Sierra Leone, Libérii nebo Rwandě, hladomor v Súdánu, války v Afghánistánu, Rusku i na Balkáně. Největší válečné konflikty a přírodní katastrofy zaznamenával fotograf Jan Šibík 35 let. Proč začal jezdit do válečných oblastí? Jaká byla jeho první zkušenost se smrtí? A proč už podle něj nemá fotografie takovou sílu jako dřív?
Dozvíte se v Četkastu, který vznik pro fotografickou výstavu ČTK Válečné okamžiky. Jan Šibík v rozhovoru se studentem žurnalistiky FSV UK Filipem Urbanem také prozradil, kdy udělal největší chybu, která ho málem stála život, nebo proč už dnes do válek nejezdí a raději vydává knížky.
Výsadkář a fotograf Hlaváč: Snažím se zachytit každodenní život vojáků, na palubě vrtulníku nafotíte zajímavé portréty
Jak vypadá zahraniční mise a život vojáků pohledem jednoho z nich? Jaké je to fotit z paluby vrtulníku nebo na kontrolním stanovišti uprostřed afghánské noci? A kolik fotoaparátů za svoji vojenskou kariéru zničil? Pozvání do Četkastu přijal nadporučík Daniel Hlaváč, profesionální voják a fotograf, několikrát oceněný v soutěži Czech Press Photo. Fotil válku na Balkáně i v Afghánistánu. Podcast vznikl jako součást výstavy ČTK Válečné okamžiky k 80. výročí konce druhé světové války.
Osm století hudby, tři týdny zážitků. Pražské jaro spojuje tradici s aktuálním světem
Jak vypadá festival Pražské jaro ze zákulisí? Jak dlouho trvá příprava jednoho ročníku a odkdy se dojednávala jarní účast amerických symfonických orchestrů v Praze? Kolik práce, peněz a nervů si žádá třítýdenní svátek hudby, který má oslovit věrné publikum i nové generace posluchačů? Ředitel Pražského jara Pavel Trojan v Četkastu mluví o tom, jak se skládá dramaturgie i rozpočet festivalu světové úrovně, proč je pro kulturu klíčová ekonomická udržitelnost a také jak zásadní roli dnes hrají mecenáši a podporovatelé.
Birgus: Válečná fotografie může pomoci ukončit válku, nejhorší jsou válečné konflikty bez fotografů
Kdy začali lidé zachycovat válečné události fotoaparátem, které jsou nejikoničtější snímky válečných konfliktů a jak se proměňovala etika zachycování války na fotografiích? Které snímky z bojišť byly propagandistické a aranžované a kdy se zvýšil důraz na autentické zachycení reality konfliktu? O válečných fotkách a fotografech mluvil v Četkastu fotograf, historik fotografie a pedagog Vladimír Birgus.
Četkast vznikl jako součást fotografické výstavy ČTK Válečné okamžiky k 80. výročí konce druhé světové války.
Klicperová: Stres je pro mě ideální, díky němu vznikají nejlepší snímky
Co obnáší práce válečné reportérky? Jaká je každodenní realita války na Ukrajině? Existují genderové rozdíly na frontových liniích? A v čem se liší podmínky v různých konfliktních oblastech - od Ukrajiny přes Náhorní Karabach až po Sýrii? O tom všem mluvila v Četkastu válečná reportérka, spoluzakladatelka projektu Reporterky.cz, fotografka a držitelka prestižních českých i světových fotografických ocenění Lenka Klicperová. Zpovídal ji student žurnalistiky FSV UK Matyáš Sahula.
V rozhovoru se také dozvíte, jakou roli hraje podle Lenky Klicperové fotografie v současné žurnalistice nebo co si s sebou nikdy nezapomene přibalit na reportážní cesty.
Vinnetouolog Maryška: Filmy o Vinnetouovi mi vytvořily žebříček hodnot
Letos uplynulo 60 let od natočení legendárního filmu Vinnetou – Poslední výstřel. Fanoušci filmové série o apačském náčelníkovi si také připomenou deset let od smrti Pierra Brice, francouzského herce, kterého role Vinnetoua proslavila. Jací byli hlavní představitelé Vinnetoua a Old Shatterhanda? Co mohou dál filmy o Vinnetou současné mladé generaci? A jak by mohl vypadat nový film o indiánském náčelníkovi?
Dozvíte se v Četkastu, který připravil student žurnalistiky FSV UK Jenda Novotný s vinnetoulogem a majitelem největší sbírky artefaktů týkajících se Vinnetoua a filmových mayovek Jaroslavem Maryškou.
Lalák: Nejlepší způsob, jak začít s filozofií, je ji sám nebo sama dělat
Co je to filozofické poradenství? Jak se liší od psychoterapie? S čím lidé na filozofické poradenství chodí? Jsou všechny myšlenky bezpečné? A jak nám může filozofie pomoci v běžném životě? Nejen na tyto otázky odpovídal studentce žurnalistiky FSV UK Adéle Horákové filozofický poradce a absolvent filozofie na Cambridge Adam Lalák.
Fotoreportér ČTK Deml: Fotka pro mě byla v novinařině jasná volba, snem je návštěva Bílého domu
Víte, jak se fotí olympijské hry? Jak se novináři pohybují po válkou zasažené Ukrajině? Nebo čím se liší práce pro národní a mezinárodní zpravodajskou agenturu? Na otázky studentů Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Jana Beránka a Radka Kašíka odpovídal Ondřej Deml, fotoreportér České tiskové kanceláře, který pokrýval olympijské hry v Tokiu a Paříži, situaci na Ukrajině a aktuálně bodoval v soutěži Czech Press Photo.
Umění může dodat místu další význam, u Motýlů šlo o chybu komunikace, říká kurátorka Hájková
V minulém roce vzbudila velký rozruch nová instalace výtvarníka Davida Černého tzv. Motýli na fasádě obchodního domu Máj. Samotné dílo tak opět vyvolalo otázky, kam až sahá veřejný prostor, kdo o něm rozhoduje a komu má sloužit. Víme už, co je veřejný prostor? A dokážeme se shodnout na jeho podobě? A jaké jsou příklady kvalitního veřejného prostranství v Česku? Nejen o tom si povídaly studentky žurnalistiky FSV UK Evelina Zitková a Eliška Charvátová s kurátorkou Kristýnou Hájkovou, která se zaměřuje na fenomén site-specific instalací a umění ve veřejném prostoru.
Pružnost, nebo jistota v pracovním právu? Flexinovela má jasno, říká právník Jakub Tomšej
V loňském roce prošlo pracovní právo několika změnami a řadu dalších pozměňovacích předpisů aktuálně projednává český parlament. V legislativním procesu se stále nachází i novela zákoníku práce, pro kterou se vžilo označení flexibilní novela nebo také flexinovela.
Jaké změny nás v pracovním právu čekají? Jak to bude s ukončováním pracovních poměrů, zkušební dobou nebo zaměstnáváním mladistvých? A nejsou tu jiné, významnější problémy, které by měli zákonodárci řešit? To vše v Četkastu rozebíraly studentky žurnalistiky FSV UK Kateřina Čermáková a Cecílie Sekalová s docentem Jakubem Tomšejem, právníkem, advokátem a vyučujícím na pražské Právnické fakultě, který je expertem na pracovní právo a oblast diskriminace.