Sezóna 1Epizoda 104. červen 2021

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Romana a Radek Šauerovi

Majitelé Kladenské dopravní a strojní založili společnou firmu dva dny po svatbě.  Proč vyjednává o nákupu lokomotiv především Romana a jak dlouho trvalo, než vzalo železniční prostředí hezkou mladou holku vážně? Jak jsou nyní vytížené lokomotivy s logem KDS? Jak vlastně vzniká někdy neobvyklý design jejich lokomotiv? A jak to celé bylo s prodejem Kladenské dopravní a strojní pod křídla IDS Building Corporation? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

49:22

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 2Epizoda 16Dnes 38:44

Cesty Zdopravy - Pavel Peterka

Pavel Peterka je nejznámějším vrchním v jídelních vozech JLV. Letos je to už 20 let, co křižuje evropské koleje v jídelním voze, rád se dělí o své zážitky z cest s ostatními na Twitteru, kde se nebojí občas napsat, co si myslí o tom, jak železnice funguje. Sám říká, že spojil práci a koníčka v jedno a že si práci pro jiného, než modrého železničního dopravce, zatím představit nedokáže. I když technické mimořádnosti a chyby v řazení souprav umí jeho práci hodně zkomplikovat. „Když na soupravě chybí vůz nebo nefunguje, znamená to omezení služeb. V tu chvíli je tu jídelní vůz jako náhrada a samozřejmě i rozmrzelí cestující,“ říká v novém díle podcastu Pavel Peterka a dodává: „S kolegou kuchařem jezdíme už třináctý rok. To už je takové malé manželství.“  Je pravděpodobné, že jste se s bodrým vrchním při svých cestách už také setkali. S hosty si rád povídá a na place se cítí nejlépe. Když se v JLV ucházel o práci, nechtěli číšníka, a tak musel začít jako kuchař. „Jsem číšník. Uvařím, když bylo potřeba zaskočit. Ale nikdy mě to v kuchyni nebavilo,“ říká Pavel Peterka. Na hosty si nestěžuje. Váží si každého, kdo přijde. A mezi tím, jak se ve vlaku chováme podle něj rozdíl není: „Je to jedno odkud kdo je. Každý má někoho, kdo se umí a kdo se neumí chovat. Ať je to Čech, Němec, Američan, Maďar nebo Slovák,“ podotkl v podcastu, když jsme otevřeli téma, jak moc se umí cestující v jídelním voze rozjet.  Kde se můžete s Pavlem Peterkou setkat? Jak funguje franšízový koncept pro posádky jídelních vozů? Jak se pod značkou JLV podniká? Které jídelní vozy jsou podle Pavla Peterky nejlepší? Těší se na nové ComfortJety? Dá se práce vrchního v turnuse mezinárodních vlaků  skloubit s výchovou dětí doma v Jeseníkách? Jak se stalo, že právě o něm vyšel fejeton v německých Frankfurter Allgemeine Zeitung?Jak se seznámil se spisovatelem Jaroslavem Rudišem, který proslavil v Aloisi Nebelovi Peterkovo rodné Jesenicko? Proč nakonec nehraje divadlo, které miluje? Jak vzpomíná na přímé vlaky z Česka až do Dánska nebo na cesty do Splitu s Jadran Expressem? Čím ho cestující někdy trochu rozčilují a za co si jich váží?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 15Před 2 týdny 59:17

Cesty Zdopravy - Jiří Horský

Jiří Horský je ředitelem KORDIS JMK, organizátora jihomoravského integrovaného dopravního systému Jiří Horský. V rozhovoru rozebíráme detailně budoucnost integrované dopravy na jihu Moravy a změny, které ji v nejbližší době čekají. Největší dopravní událostí bude bezesporu nasazení 37 nových elektrických jednotek od Škody Transportation, které začnou jezdit naplno v příštím roce. Jihomoravský kraj se stane první krajem v Česku, který si pořizuje vlaky do svého vlastnictví.  I přesto, že kraj nyní neplánuje omezovat provoz na lokálkách, je jedno místo, kde vlaky od letošního prosince možná jezdit přestanou. „Překvapilo nás, když jsme viděli návrh jízdního řádu slovenských železnic, že v úseku Myjava-Vrbovce není žádná železniční doprava,“ říká v podcastu Jiří Horský s tím, že budou se slovenskou stranou ještě jednat.  Velmi rychlá je na jižní Moravě v posledních letech obnova vozového parku autobusů. Provoz tu zajištuje přibližně 780 vozů včetně záloh, v nových barvách a standardech kraje je jich už 336. Zatímco autobusové dopravce má už kraj téměř všechny nově vybrané, na železnici se blíží okamžik výběrových řízení pro všechny spoje v objednávce Jihomoravského kraje. Elektrické i dieselové. Současnou smlouvu s Českými drahami má kraj uzavřenu do konce letošního roku s možností tříleté opce. Nevyužije ji však celou. Vysoutěžené chce mít dopravce k prosincové změně jízdního řádu v roce 2024.  Jak se bude soutěžit, právě kraj řeší. „Teď je na stole i otázka rozdělení na motorovou a elektrickou trakci a je tady více možností. V současné době běží tržní konzultace, z kterých by mělo vzejít optimální řešení. Na jednu stranu, čím větší celek soutěžíte, tím vznikají synergické efekty, ale může to mít i nevýhody,“ říká Jiří Horský. V podcastu pak diskutujeme i detaily, jakou má kraj představu o provozu dieselových a nebo hybridních vlaků na jihu Moravy. Zůstanou ve vlacích na Jižní Moravě vlakové čety v dnešním rozsahu, nebo se s blížícími se soutěžemi na dopravce všechno změní? Nemohou zpožděné dodávky nových vlaků ohrozit dotaci na jejich pořízení? Diskutuje se zdražení jízdného v systému IDS JMK? Kdy se rozšíří systém pípni a jeď i na jihomoravské železnici nebo v MHD Znojmo? Prohloubí se tarifní integrace s okolními kraji? Jak bude vypadat nový dopravní koncept na trati do Zastávky u Brna po dokončení její elektrifikace a co to bude znamenat pro zdejší autobusové linky? Jaké standardy musí splňovat nové autobusy pro provoz na linkách IDS JMK? Proč není a nebude v regionálních vlacích na jižní Moravě první třída?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1422. červenec 2022 51:47

Cesty Zdopravy - Michal Markovič

Michal Markovič je šéfem a spolumajitelem letecké školy F AIR.  Domovskou základnu má škola na malém letišti u Benešova u Prahy, v celosvětovém měřítku je však velmi výjimečná především velikostí své flotily 43 vlastních letadel. V Česku cvičí budoucí piloty, kteří chtějí létat v aeroklubech pro radost, ale i piloty i pro aerolinky z Číny, Vietnamu nebo Spojených arabských emirátů a podle Michala Markoviče mají už jen kousek k tomu, aby se F AIR stal největší leteckou školou v Evropě.  „Evropská licence je absolutně nejcennější na celém světě kvůli přísnějším požadavkům,“ říká v podcastu ředitel. Právě pro výcvik pilotů velkých dopravních letadel využívá letecká škola i mezinárodní letiště v Karlových Varech, kde mají jednu ze svých bází. A kolik takový kurz stojí? „Cena se pohybuje kolem 1,2 až 1,3 milionu korun. Za to dostanete licenci dopravního pilota. Abyste se dostal do velkého dopravního letadla, musíte ještě absolvovat typový výcvik. To stojí dalšího tři čtvrtě milionu,“ vysvětluje Michal Markovič.  O práci pilotů bude podle něj zájem vždy. Je přesvědčený, že létat se nepřestane nikdy. „Lidstvo nevymyslelo dosud jiný způsob dopravy na delší vzdálenosti. Zapomeňte na to, že někdo pojede rychlovlakem do Řecka na dovolenou. A nějaký Hyperloop? Máme problém vybudovat dva kilometry dálnice nebo pražský okruh...,“ říká v rozhovoru Markovič.   Jaké jsou první kroky k tomu, aby se člověk mohl stát pilotem? Co přesně čeká žáka v letecké škole? Jak instruktoři postupně předávají úplnému začátečníkovi letadlo do ruky? Jak dlouho trvá výcvik profíka, který chce být dopravním pilotem? Proč jsou dnes zdravotní požadavky na budoucí piloty mírnější než dříve? Proč čínské aerolinky posílají své žáky do letecké školy v Benešově u Prahy? Je o práci pilotů stejný zájem, jako před covidem? Jak se musí letecká škola vyrovnávat s modernějšími a modernějšími technologiemi, které vstupují do letectví?  A jak se to stalo, že do letecké školy F AIR vstoupil kapitálově zakladatel Mountfieldu Ivan Drbohlav?  V podcastu otevíráme také téma chybějících pilotů, které je po covidu větším problémem, než se čekalo. „Dnes si v novinách přečtete, že z Londýna nemohou odlétat letadla, protože pozemní personál nestíhá odbavit cestující. Nebo že je nestíhá odbavit řízení letového provozu. Protože propustili personál. Za tři čtvrtě roku budete číst, že letadla nelétají proto, že nejsou piloti,“ říká Michal Markovič s tím, že na tak rychlý pocovidový návrat poptávky cestujících po létání nebyl svět připravený. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 137. červenec 2022 52:41

Cesty Zdopravy - Ladislav Antalec

Hostem prvního podcastu letošních prázdnin je strojvedoucí Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. O jeho chod se stará se svými rodiči a funguje právě díky jeho velkému nadšení. Profesně vyrostl u ČD, v roce 2015 však založil Slezský železniční spolek a dnes jezdí v jeho režii například turistické vlaky do Dolní Morávky, zážitkové spoje po důlních vlečkách Ostravska a Karvinska i do ostravské ZOO [https://zdopravy.cz/v-sobotu-se-vraci-specialni-jizdy-pohornickou-krajinou-nove-vyjedou-i-z-polskeho-tesina-115422/]. Od malička chtěl být strojvedoucím. Je přesvědčený, že vlaky v lidech vzbuzují pozitivní emoce. Že má dnes vlastní vlaky, o které mají cestující zájem, je jeho splněným snem. „Na Moravě a ve Slezsku si pomáháme. To mi zavolá v pátek v deset večer strojmistrová z vedlejší štreky, Ty Ládík, prosím tě, shořel mi motorák, potřebuju zachránit. Seženu kluka, ten vezme mašinu a švihá s ní tam. Pak zase já zavolám SOS, že potřebuji help. Držíme pohromadě a funguje to,“ říká v novém díle podcastu Ladislav Antalec. Je přesvědčený, že má smysl investovat do oprav železničních tratí i kvůli sezonnímu provozu rekreačních vlaků. „Kde je život, tam jsou prachy,“ dodává s tím, že právě za výletními vlaky jezdí stovky turistů, kteří v okolních obcích nechají hodně peněz a jinak by do takového regionu vůbec nezavítali. V novém díle podcastu však nehovoříme jen o opravě lokomotiv, železniční nostalgii, ale také o drážních předpisech, jejichž konstrukce je podle Ladislava Antalce alibistická a jejich nedokonalost podle něj stojí i za některými nehodami. „Dnešní předpis není konstruovaný tak, aby dal zaměstnanci v provozu jednoduchý návod, jak má postupovat. Ba naopak, předpis je dělaný, aby se, až se zaměstnanci něco nepovede, sjel celý autobus vyšetřovatelů, kteří se budou hňahňat v jednotlivých kapitolách, které si mnohdy odporují, aby v tom toho člověka vykoupali a aby se vyvinil systém,“ říká z pozice strojvedoucího. Jak úspěšné jsou vlaky, které vozí turisty Ostravsko-karvinským uhelným revírem? Našli si cestující vlaky do Ostravské ZOO, které spolek provozuje? Jak argumentovala Správa železnic, když nechtěla zpočátku povolit provoz výletních vlaků na trati Bruntál-Malá Morávka a jak se to nakonec podařilo vyřešit, že mohly vyjet? Odkud má spolek lokomotivy? Jak financuje svoje aktivity? Jak se dostala lokomotiva přezdívaná rosnička z válcoven plechu ve Frýdku-Místku do rukou spolku a na trať do Malé Morávky, kde ji letos potkáte? A na kolik vyšla její oprava? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1224. červen 2022 55:40

Cesty Zdopravy - Pavel Steiner

Pavel Steiner je zakladatelem společnosti  Umbrella Mobility. Dopravce známý jako provozovatel dálkových linek pro FlixBus nově vstupuje i do závazkové dopravy. Jak vnímá svůj vstup do závazkové dopravy? „Musí mi to dávat smysl po všech stránkách. Že jsme schopni poskytovat dopravu s kvalitními vozy, komfortem pro cestující a komfortem pro řidiče. A musí to vycházet i finančně. Situace na českém trhu to ne úplně dobře umožňuje. Někdy si připadám, že bojujeme s větrnými mlýny. Věřím, že někteří lidi pochopí, že kvalita, komfort a bezpečnost jsou víc než peníze. Tady v Česku je to postavené tak, že klient, myslím cestujícího, je ten poslední,“ říká Pavel Steiner s tím, že problémem je výběr autobusových dopravců v závazku pouze podle nejnižší cenové nabídky. V podcastu tak rozebíráme i téma, jak se liší výběr autobusových dopravců v soutěžích v Česku a v Německu. Jak se dostal začínající strojvedoucí k ligovému fotbalu? A jak se ligový fotbalista pak dostal k podnikání v autobusové dopravě? Jak se staví flotila dálkových autobusů pro Flixbus doslova na zelené louce a kde se na takový start podnikání shání financování? Proč odmítl na začátku nabídku na spolupráci od společností Postbus a MeinFernbus a vybral si jako partnera Flixbus? Jak vnímá soupeření mezi žlutými a zelenými autobusy na českém trhu a jak bere Radima Jančuru? Jak hledá na trhu řidiče autobusů, jaký je jeho tip na to, řidiče najít a udržet? Rozjede někdy i podnikání pod dnes registrovanou značkou Umbrella Air? Chtěl by se pustit i do podnikání na železnici? Jak vzpomíná na svá léta strojvedoucího na dieselových lokomotivách? A jak se ocitl v televizní show Utajený šéf? See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1110. červen 2022 57:50

Cesty Zdopravy - Lukáš Hradský

Hostem dalšího dílu je rejdař Lukáš Hradský. Vystudoval obor lodní doprava na děčínské průmyslovce, začínal jako plavčík na pražských parnících a dnes je jednatelem a spolumajitelem rejdařství EVD-Sped. ze skupiny Evropská vodní doprava. Ta je největší českou lodní společností. Řešíme s ním nejen špatnou splavnost Labe.  Proč nedává podle Lukáše Hradského smysl, aby si dnes rejdaři koupili úplně novou nákladní loď pro říční plavbu? Kolik stojí nová loď a kolik použitá? Kolik českých firem se plaví po řekách západní Evropy? Které přístavy v Česku jsou nákladní dopravou nejvyužívanější? Jakou jsou příležitostí pro vodní přepravu železniční výluky mezi Českem a Německem? Proč se Lukáš Hradský domnívá, že v Praze je city logistika jen na papíře, ale v praxi vůbec nefunguje? Dočkáme se přeprav odpadků a nebo kontejnerů po českých řekách? Podle jakých parametrů si dnes rejdaři vybírají lodě do své flotily? Proč je dnes extrémně těžké najít zájemce o práci na lodi? Kolik Čechů pracuje na říčních lodí západní Evropy? A najdou se i ženy mezi členy posádek, nebo jde o ryze mužskou profesi? Odpovědi na tyto a další otázky si poslechněte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na dotazy našich čtenářů.  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1026. květen 2022 47:49

Cesty Zdopravy - Filip Murgaš

Filip Murgaš je obchodním ředitelem a jednatelem výrobce autobusů SOR Libchavy.V podcastu otevíráme téma, jak se podle výrobce promění autobusový trh v dalších letech.  SOR věří i vodíku a právě teď začíná prototyp vlastního vodíkového autobus vyrábět. Které z nezbytných komodit pro výrobu autobusů zdražují nejvíce? Na jaké komponenty se dnes musí čekat, aby mohl výrobce autobusy vůbec dokončit? Jaká je budoucnost autobusů na CNG? Bude o ně ještě zájem? Jak se vymýšlí v Libchavách design nových autobusů? Jaké dostali designéři a konstruktéři zadání, když začínali pracovat na nové typové řadě NS? Jak vnímá SOR konkurenci z Turecka? Jak dlouho trvá výroba jednoho autobusu a jaké jsou dnes dodací lhůty? Jak se dnes daří zakladateli SOR Jaroslavu Trnkovi? Zapojuje se ještě do řízení firmy? Kolik autobusů sjede denně z výrobní linky SOR? Na které zakázky jsou v SOR nejvíc hrdí? A proč SOR opouští segment 8,5metrových autobusů?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 912. květen 2022 01:00:57

Cesty Zdopravy - Tomáš Tóth

Dalším hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz byl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.  ČD Cargo se hospodářsky vyrovnalo s covidovým propadem posledních let a podle ředitele nákladní doprava na železnici opět roste ve všech oblastech s výjimkou automotive.  Otevíráme společně i téma války na Ukrajině, jak proměnila léta zaběhnuté přepravy. Kromě toho, že se naostro rozjely vojenské přepravy, rostou i například přepravy železné rudy z východu. Je přesvědčený, že i přes drastické nárůsty cen trakční energie, nafty i cen náhradních dílů udrží letos firmu v zisku. Zcela zásadně podle něj promlouvají do hospodářských výsledků i zahraniční dcery a divize ČD Cargo. Jak přesně a jak se společnosti daří podnikat mimo území České republiky uslyšíte v rozhovoru.  Které lokomotivy přežijí nástup ETCS a které si na koridorech v budoucnu už nezajezdí? Jak ČD Cargo financuje nákup nových lokomotiv? Jak často bude firma nakupovat nové elektrické lokomotivy pro mezinárodní dopravu? Kdy by chtělo pořídit ČD Cargo první duální lokomotivy? Kde dnes ještě jezdí poštovní nákladní expresy a jak by mohly v budoucnu vypadat poštovní přepravy balíků po železnici? Jakou budoucnost má přeprava odpadků po kolejích? Které vozy jsou nedostatkovou řadou? Jaké vozy společno nakupuje a bude v nejbližší době nakupovat? Naráží někdy ČD Cargo na limity infrastruktury Správy železnic, chybějící manipulační koleje a prostor pro nakládku? Jakou podporu chystá stát pro obnovu železničních vleček?  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 829. duben 2022 54:44

Cesty Zdopravy -Jiří Schmidt

Jiří Schmidt je šéfem strategie Regiojetu. Jaké jsou plány RegioJetu na evropských kolejích v dalších letech? Jak se v posledních letech změnily vztahy mezi dopravci na železnici? Proč nemohou jezdit vlaky RegioJetu v čele s lokomotivami Traxx více než 140 km/h? Bude RegioJet zajímat provoz na připravovaných vysokorychlostních tratích? Vyjede už letos zimní vlak z Polska přes Česko do Alp? Bude letošní jízdní řád vlaku na Jadran stabilnější, než loni? Proč musí RegioJet v případě připravovaného depa v Dolních Měcholupech žádat o tzv. velkou EIA? Jaké zkoušky ještě čekají na okruhu ve Velimi elektrické jednotky od Pesy pro Ústecký kraj? Proč se Regiojet rozhodl pro nákup lokomotiv Traxx místo Vectronů? A proč jim přezdívají puberťačky? O jaké linky bude mít RegioJet v tendrech zájem? Proč se první nákladní vlak na licenci RegioJetu zasekl zbytečně na slovensko-maďarské hranici a jak argumentovali výpravčí, když vlak nechtěli pustit bez dlouhého čekání do Maďarska? Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 722. duben 2022 01:00:21

Cesty Zdopravy - Martin Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka je hostem speciálního vydání podcastu Cesty Zdopravy.  Velkou část rozhovoru věnujeme budoucnosti české železnice, financování dopravních staveb, ale dojde i na vodní cestu a budoucnost regionálních letišť. I přes napnutý státní rozpočet ministr říká, že výdaje na dopravní stavby nesmí ani v budoucnu klesnout.  Jak bude stát řešit situace rostoucími cenami stavebních materiálů i prací a skutečnost, že stavební firmy přestávají být schopné dokončit stavby za vysoutěžené ceny? Věří ministr v brzké dokončení chybějící části D1 u Přerova a jak vnímá odpor občanských sdružení, která stavbu řadu let blokují? Je pro Česko přijatelné zrychlení přípravy liniových staveb i za cenu dramatičtějšího vyvlastňování? Jak vypadá podle Martina Kupky jediná skutečně prověřená elektromobilita? Dovede si představit, že by Česká republika měla obdobnou dotovanou jízdenku jako je rakouský KlimaTicket? Jakým směrem se vydá český OneTicket? Proč je ministr optimistou v případě splavnění Labe u Děčína? Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz.  See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.