Zdopravy Podcast
Sezóna 3Epizoda 617. březen 2023

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Radan Stift

Radan Stift je  strojvedoucím, který běžně jezdí v Česku i Německu, jednatelem společnosti RailTransport-Stift a také autorem myšlenky speciálních výletních vlaků z Česka do Legolandu. 
Na letošní rok zásadně rozšířil nabídku zážitkových vlaků do německých zábavních parků. Ty budou jezdit častěji než loni a také do nových destinací – třeba do německého Europa-Parku, který je druhým největším zábavním parkem v Evropě.  Loni svezl svými zážitkovými vlaky přes 1200 cestujících. „Byl to pocit štěstí. Že to opravdu vyjelo, že jedeme, protože den před tím, jsem ještě řešil problémy s německou stranou. Můj sen se tím splnil. Vlak ještě nevypadal, jak měl, třeba vozy nejsou všechny natřeny a lokomotiva je zatím k dispozici jen jedna, ale byl jsem překvapený, jak rychle se prodaly jízdenky,“ vzpomíná Radan Stfit v podcastu na úplně první jízdu do Legolandu s vlakem plným rodičů a dětí. Jízdenky prodává na webu www.zajezdovevlaky.cz. 

Jeho podnikání však zasáhl tvrdě covid, během nějž přišel o zakázky v nákladní dopravě. Omezení spojená s pandemií také odložila start vlaků do Legolandu. I přes finanční problémy se snaží udržet firmu nad vodou a je připraven prodat i historickou německou lokomotivu V218, kterou si pořídil s myšlenkou vozby zájezdových historických vlaků. 

S Petrem Šimralem stál za firmou Railtransport, s níž chtěli pod značkou RT Express rozjet první soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravou. Nakonec však nezískali trasy na hlavní nádraží v Praze ani do Holešovic a jejich konkurentovi se podle Radana Stfifta podařilo zhatit i pronájem lokomotiv, které měli pro tyto vlaky nasmlouvané.  Nakonec tak RT Express nevyjel a vstup prvního soukromého dopravce na trasu Praha-Ostrava musel počkat až na příchod Radima Jančury.

Radan Stift byl také jako strojvedoucí v zácviku na motorovém voze Railway Capital, který vjel do úseku namazaného olejem ve stoupání tratě na Moldavu v Krušných horách. „Pomalu jsme se rozjížděli, ale najednou to začalo klouzat zpátky. Jestli to bylo 40 nebo 50 metrů, v ten moment by se ve mně krve nedořezal. První moje myšlenka byla, že ve stanici Hrob je pomalá jízda, jsou tam výhybky natrvalo do odbočky, jestli do toho vlítneme velkou rychlostí, tak jsme mimo koleje,“ popsal Radan Stift své pocity.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

51:29

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 5Epizoda 7Před třemi dny 01:00:50

Cesty Zdopravy - Zdeněk Sváta

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta, a tak vás pozveme do zákulisí výroby v plzeňské Škodovce. I když čistě plzeňská už dávno není, protože má 7 výrobních závodů po celé Evropě, na deset tisíc zaměstnanců a vlastní třeba i 50% podíl v tureckém výrobci autobusů a náklaďáků Temsa.

Zdeněk Sváta je fakticky zodpovědný za výrobu toho, co jezdí po kolejích. Detailně
rozebíráme, jak má Škoda rozdělenou a organizovanou výrobu kolejových vozidel v rámci svých závodů v Česku i ve světě, včetně výrobního závodu Transtech na samotné hranici polárního kruhu ve Finsku.

 V rozhovoru také uslyšíte, jak se Škoda rozhoduje, co bude vyrábět sama, a kdy sáhne po externích dodavatelích a nebo že velkou část jejích tržeb dnes už netvoří hotová kompletní vozidla, ale i samostatné komponenty a nebo servis.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 6Před 2 týdny 54:45

Cesty Zdopravy - Ilona Plevová

Jak se dělá EIA a kdy může dopravní stavby skutečně zaříznout. Právě o tom je nový díl
podcastu Cesty zdopravy.cz, který si můžete právě teď poslechnout. Naším hostem je jedna z největších českých specialistek na posuzování vlivu staveb na životní prostředí Ilona Plevová z Pragoprojektu.

Pracovala například na získání EIA pro severní část pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí a také pro navazující úsek 520 do Satalic. Po získání kladného stanoviska EIA tu dál dohlíží na projektovou koordinaci. Co se tedy musí ještě všechno odehrát, než se poprvé kopne do země na Pražském okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí, tedy mezi dálnicemi D7 a D8?

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 511. duben 2025 01:11:45

Cesty ZDopravy - Martin Hořínek

Jak fungují kontejnerové terminály v Česku a jak jezdí kontejnerové vlaky v Evropě, o tom je nejnovější díl podcastu Cesty Zdopravy.cz. 

 Pozvání do našeho studia přijal Martin Hořínek, jednatel dopravce Metrans Rail a provozní ředitel a člen představenstva společnosti Metrans. Zároveň je de facto prezidentem sdružení nákladních dopravců na železnici ŽESNAD.CZ.

V Česku provozuje Metrans dva velké hub terminály – jeden v Praze-Uhříněvsi a druhý v České Třebové, kde se kontejnery nejen vykládají, ale i překládají na vlakové linky do dalších destinací. Menší terminály Mentransu v Nýřanech, Ústí nad Labem, v Lípě nad Dřevnicí a v Havířově jsou pak cílové, kde si kontejnery vyzvedávají zákazníci. „Terminálů máme v Evropě 21 a máme železniční dopravce, kteří jsou ve všech zemích, kde máme terminály. Pravidelné linky pak spojují naše terminály a jezdí do všech velkých přístavů nebo do velkých průmyslových center, jako je německé Porůří,“ říká v podcastu Martin Hořínek s tím, že týdně má celá skupina Metrans na evropské síti 670 vlaků s kontejnery.  Páteřní linkou z Česka je pro Metrans relace Praha-Hamburk, která vyjela poprvé v roce 1992. Dnes jede mezi Českem a Hamburkem v průměru osm párů kontejnerových vlaků každý den. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 428. březen 2025 01:13:30

Cesty Zdopravy - Jan Šurovský

Praha zažívá tramvajový boom a pracuje na návratu trolejbusů do městských ulic, proto jsme pozvali do studia Jana Šurovského. Ten je místopředsedou představenstva pražského dopravního podniku, kde zastává pozici, která nese oficiální označení Technický ředitel-povrch. Je také už 31. rokem aktivním řidičem tramvaje. Vídat ho v ulicích s tramvají můžete pravidelně i když je jedním z vrcholových manažerů podniku. „Já bych řekl, že to nemá to žádná negativa. Jsem v kontaktu s lidmi, jsem v kontaktu s našimi stroji, s našimi tratěmi a udělám si i představu o dopravním režimu,
který tam panuje,“ říká v podcastu Jan Šurovský.
První část našeho rozhovoru věnujeme detailní diskusi o přípravě nových tramvajových tratí v Praze. Ať už jde o ty, které se staví, jako je Dvorecký most či Václavské náměstí, nebo ty, které se stavět velmi brzy budou – tedy trať Počernickou ulicí do Malešic, z Malovanky na Strahov (jež je komplikovaná především tím, že smyčka bude přímo na střeše velína Strahovského tunelu), prodloužení tramvají z Lhotky na Nové Dvory nebo tramvajovou trať skrz nákladové nádraží Žižkov. Ta povede dál na Jarov po železniční trati, kudy dřív jezdily těžké nákladní vlaky. „V úseku, kde bude jezdit tramvaj, bude muset dojít překategorizování z dráhy železniční místní na dráhu tramvajovou. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 314. březen 2025 59:27

Cesty Zdopravy - Michal Jurka

Michal Jurka je šéf Skansky pro střední Evropu Michal Jurka. Na starost má český, slovenský a polský trh. Na začátku milénia byla Skanska jednou z největších stavebních firem na trhu, pak ale přišla změna. „Kolem roku 2008 se začala měnit strategie naší mateřské společnosti a místo objemu jsme se začali zaměřovat na zisk,“ říká Michal Jurka.

Ve střední Evropě má Skanska obrat 20 miliard korun a více než polovinu tvoří práce na českém trhu, kde pracuje také na dva tisíce lidí z celkového počtu tři a půl tisíce jejich středoevropských kolegů.

Aktuálně největší a také technologicky nejsložitější stavbou středoevropské Skansky je
slovenský dálniční tunel Višňové na obchvatu Žiliny. Jak je to náročná stavba a proč ji Italové nedokázali dokončit, detailně rozebíráme v podcastu. „Hledání dohody s italským přístupem ve slovenských reáliích je téměř nereálné. Nikdo nezpochybňuje, že ta italská firma v Itálii postavila spoustu dálničních úseků. Reference na to měla. Co chybělo, byla lokální výrobní kapacita a oni ji nebyli schopni sehnat," popisuje stručně v podcastu Michal Jurka.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 228. únor 2025 59:55

Cesty Zdopravy - Zdeněk Majer

Zdeněk Majer je předsedou dozorčí rady společnosti Stadler Praha a také mužem, který má otevřít dveře Stadleru v dodávkách kolejových vozidel na český a slovenský trh. Téměř 20 let pracoval pro plzeňskou Škodu, v posledních letech řídil jejích obchod pro celý svět. Pak ale odešel a kývl na nabídku ze Švýcarska. 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 5Epizoda 114. únor 2025 01:07:35

Cesty Zdopravy - Ivan Bednárik

Někdejší šéf ČD Cargo a Českých drah Ivan Bednárik působí nyní jako  poradce slovenského ministra dopravy pro železniční sektor. Jsou to čtyři roky, co jsme vám přinesli vůbec první podcast a jeho hostem byl právě on, tehdy jako šéf Českých drah. Vracíme se tak po čtyřech letech k našemu prvnímu hostovi, tentokrát však na téma slovenské železniční dopravy.

„Slovensko potřebuje nasypat výrazně víc peněz do železniční infrastruktury, aby zastavilo její chátrání,“ říká Ivan Bednárik, podle nějž není rozdíl mezi českou a slovenskou železniční sítí jen vidět, ale při cestě vlakem je také slyšet

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 3031. leden 2025 01:03:32

Cesty Zdopravy - Jaromír Radkovský

Jaromír Radkovský je generálním ředitelem Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Je sám pilotem, ale také psychologem či nadšeným mořeplavcem. V čele letiště je od roku 2017. Tehdy se tam po letech vrátil, jak se říká, na místo činu. Svou kariéru totiž začínal jako vojenský psycholog u stíhacího letectva Armády ČR právě na letišti v Mošnově, později v Přerově.

V posledních letech dostal se svým týmem hospodaření letiště do černých čísel. Loni měli rekordní rok, když odbavili 493 tisíc cestujících. V roce 2017, kdy tu Jaromír Radkovský začínal, to bylo 324 tisíc. A rekord padl na zdejším letišti i v přepravě nákladu, který vůbec poprvé překonal loni 22 tisíc tun zboží.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 2916. leden 2025 01:00:30

Cesty Zdopravy - Simona Mohacsi

Výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi je hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.  Říká o sobě, že je
duší ekonomka, vyrůstala v čéesáďácké rodině a dnes řídí podnik, který má téměř pět stovek zaměstnanců, na 200 dohodářů a k tomu 150 vozidel MHD, lanovou dráhu nebo veřejné osvětlení v celém městě ve své správě. Je tak jedním z největších zaměstnavatelů v Ústí nad Labem. „Čistě MHD stojí 600 milionů korun ročně, na jízdném a dalších příjmech například z reklamy se vybere 200 milionů korun ručně,“ popisuje v podcastu Simona Mohacsi cenovku za zdejší MHD.
Rok 2024 byl v ústecké veřejné dopravě doslova turbulentní. Emoce vyvolalo zavedení nástupu předními dveřmi i změny linkového vedení, radost pak přinesly nové parciální kloubové trolejbusy, které jsou unikátní dvěma hnanými nápravami pro zdejší kopcovaté tratě. Jen loni dal dopravní podnik do vozidlového parku třičtvrtě miliardy korun. „Jsem v podniku 11 let a za tu dobu je to nejvíc v jednom okamžiku. Na druhou stranu bych ráda řekla i to b. Nemyslím si, že to je správně. Vozidla by se měla nakupovat pravidelně každý rok tak, aby jejich životnost byla vždy zachována. A ne ad hoc zrovna když získáme dotace,“ říká v podcastu Simona Mohacsi.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 4Epizoda 282. leden 2025 01:04:05

Cesty Zdopravy - Martin Kupka

Hostem prvního podcastu Cesty Zdopravy.cz roku 2025 je ministr dopravy Martin Kupka. Jeho aktuální mandát od voličů se pomalu krátí, do konce volebního období zbývají poslední měsíce. Co chce letos jako ministr dopravy ještě stihnout?

„Například zřízení Inspekce silniční dopravy jako nástroje pro vymýcení rozšířeného nešvaru přetěžování kamionů na českých dálnicích. To je jedna důležitá změna. Další je legislativní podklad pro poptávkovou dopravu. Moderní způsob dopravy, kdy můžete lidem zajistit službu na míru a s menšími náklady. A také legislativní podpora pro autonomní řízení v České republice. Aby čeští výrobci, kteří už často vyrábí autonomní systémy, je tady mohli také prodávat a řidiči si je mohli užít. Hovořím o úrovni 3 pro situace, kdy můžete na výzvu vozidla předat řízení do jeho péče a na jeho odpovědnost,“ vyjmenoval při natáčení podcastu své tři největší úkoly pro rok 2025 Martin Kupka.

See omnystudio.com/listener for privacy information.