NejnovějšíSezóna 2Epizoda 12Před třemi dny

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Pavel Steiner

Pavel Steiner je zakladatelem společnosti  Umbrella Mobility. Dopravce známý jako provozovatel dálkových linek pro FlixBus nově vstupuje i do závazkové dopravy. Jak vnímá svůj vstup do závazkové dopravy? „Musí mi to dávat smysl po všech stránkách. Že jsme schopni poskytovat dopravu s kvalitními vozy, komfortem pro cestující a komfortem pro řidiče. A musí to vycházet i finančně. Situace na českém trhu to ne úplně dobře umožňuje. Někdy si připadám, že bojujeme s větrnými mlýny. Věřím, že někteří lidi pochopí, že kvalita, komfort a bezpečnost jsou víc než peníze. Tady v Česku je to postavené tak, že klient, myslím cestujícího, je ten poslední,“ říká Pavel Steiner s tím, že problémem je výběr autobusových dopravců v závazku pouze podle nejnižší cenové nabídky. V podcastu tak rozebíráme i téma, jak se liší výběr autobusových dopravců v soutěžích v Česku a v Německu. Jak se dostal začínající strojvedoucí k ligovému fotbalu? A jak se ligový fotbalista pak dostal k podnikání v autobusové dopravě? Jak se staví flotila dálkových autobusů pro Flixbus doslova na zelené louce a kde se na takový start podnikání shání financování? Proč odmítl na začátku nabídku na spolupráci od společností Postbus a MeinFernbus a vybral si jako partnera Flixbus? Jak vnímá soupeření mezi žlutými a zelenými autobusy na českém trhu a jak bere Radima Jančuru? Jak hledá na trhu řidiče autobusů, jaký je jeho tip na to, řidiče najít a udržet? Rozjede někdy i podnikání pod dnes registrovanou značkou Umbrella Air? Chtěl by se pustit i do podnikání na železnici? Jak vzpomíná na svá léta strojvedoucího na dieselových lokomotivách? A jak se ocitl v televizní show Utajený šéf? See omnystudio.com/listener for privacy information.

55:40

Zdopravy Podcast

Vydává: Zdopravy

Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.

Sezóna 2Epizoda 11Před 2 týdny 57:50

Cesty Zdopravy - Lukáš Hradský

Hostem dalšího dílu je rejdař Lukáš Hradský. Vystudoval obor lodní doprava na děčínské průmyslovce, začínal jako plavčík na pražských parnících a dnes je jednatelem a spolumajitelem rejdařství EVD-Sped. ze skupiny Evropská vodní doprava. Ta je největší českou lodní společností. Řešíme s ním nejen špatnou splavnost Labe.  Proč nedává podle Lukáše Hradského smysl, aby si dnes rejdaři koupili úplně novou nákladní loď pro říční plavbu? Kolik stojí nová loď a kolik použitá? Kolik českých firem se plaví po řekách západní Evropy? Které přístavy v Česku jsou nákladní dopravou nejvyužívanější? Jakou jsou příležitostí pro vodní přepravu železniční výluky mezi Českem a Německem? Proč se Lukáš Hradský domnívá, že v Praze je city logistika jen na papíře, ale v praxi vůbec nefunguje? Dočkáme se přeprav odpadků a nebo kontejnerů po českých řekách? Podle jakých parametrů si dnes rejdaři vybírají lodě do své flotily? Proč je dnes extrémně těžké najít zájemce o práci na lodi? Kolik Čechů pracuje na říčních lodí západní Evropy? A najdou se i ženy mezi členy posádek, nebo jde o ryze mužskou profesi? Odpovědi na tyto a další otázky si poslechněte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na dotazy našich čtenářů.  See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 1026. květen 2022 47:49

Cesty Zdopravy - Filip Murgaš

Filip Murgaš je obchodním ředitelem a jednatelem výrobce autobusů SOR Libchavy.V podcastu otevíráme téma, jak se podle výrobce promění autobusový trh v dalších letech.  SOR věří i vodíku a právě teď začíná prototyp vlastního vodíkového autobus vyrábět. Které z nezbytných komodit pro výrobu autobusů zdražují nejvíce? Na jaké komponenty se dnes musí čekat, aby mohl výrobce autobusy vůbec dokončit? Jaká je budoucnost autobusů na CNG? Bude o ně ještě zájem? Jak se vymýšlí v Libchavách design nových autobusů? Jaké dostali designéři a konstruktéři zadání, když začínali pracovat na nové typové řadě NS? Jak vnímá SOR konkurenci z Turecka? Jak dlouho trvá výroba jednoho autobusu a jaké jsou dnes dodací lhůty? Jak se dnes daří zakladateli SOR Jaroslavu Trnkovi? Zapojuje se ještě do řízení firmy? Kolik autobusů sjede denně z výrobní linky SOR? Na které zakázky jsou v SOR nejvíc hrdí? A proč SOR opouští segment 8,5metrových autobusů?  See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 912. květen 2022 01:00:57

Cesty Zdopravy - Tomáš Tóth

Dalším hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz byl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.  ČD Cargo se hospodářsky vyrovnalo s covidovým propadem posledních let a podle ředitele nákladní doprava na železnici opět roste ve všech oblastech s výjimkou automotive.  Otevíráme společně i téma války na Ukrajině, jak proměnila léta zaběhnuté přepravy. Kromě toho, že se naostro rozjely vojenské přepravy, rostou i například přepravy železné rudy z východu. Je přesvědčený, že i přes drastické nárůsty cen trakční energie, nafty i cen náhradních dílů udrží letos firmu v zisku. Zcela zásadně podle něj promlouvají do hospodářských výsledků i zahraniční dcery a divize ČD Cargo. Jak přesně a jak se společnosti daří podnikat mimo území České republiky uslyšíte v rozhovoru.  Které lokomotivy přežijí nástup ETCS a které si na koridorech v budoucnu už nezajezdí? Jak ČD Cargo financuje nákup nových lokomotiv? Jak často bude firma nakupovat nové elektrické lokomotivy pro mezinárodní dopravu? Kdy by chtělo pořídit ČD Cargo první duální lokomotivy? Kde dnes ještě jezdí poštovní nákladní expresy a jak by mohly v budoucnu vypadat poštovní přepravy balíků po železnici? Jakou budoucnost má přeprava odpadků po kolejích? Které vozy jsou nedostatkovou řadou? Jaké vozy společno nakupuje a bude v nejbližší době nakupovat? Naráží někdy ČD Cargo na limity infrastruktury Správy železnic, chybějící manipulační koleje a prostor pro nakládku? Jakou podporu chystá stát pro obnovu železničních vleček?  See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 829. duben 2022 54:44

Cesty Zdopravy -Jiří Schmidt

Jiří Schmidt je šéfem strategie Regiojetu. Jaké jsou plány RegioJetu na evropských kolejích v dalších letech? Jak se v posledních letech změnily vztahy mezi dopravci na železnici? Proč nemohou jezdit vlaky RegioJetu v čele s lokomotivami Traxx více než 140 km/h? Bude RegioJet zajímat provoz na připravovaných vysokorychlostních tratích? Vyjede už letos zimní vlak z Polska přes Česko do Alp? Bude letošní jízdní řád vlaku na Jadran stabilnější, než loni? Proč musí RegioJet v případě připravovaného depa v Dolních Měcholupech žádat o tzv. velkou EIA? Jaké zkoušky ještě čekají na okruhu ve Velimi elektrické jednotky od Pesy pro Ústecký kraj? Proč se Regiojet rozhodl pro nákup lokomotiv Traxx místo Vectronů? A proč jim přezdívají puberťačky? O jaké linky bude mít RegioJet v tendrech zájem? Proč se první nákladní vlak na licenci RegioJetu zasekl zbytečně na slovensko-maďarské hranici a jak argumentovali výpravčí, když vlak nechtěli pustit bez dlouhého čekání do Maďarska? Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 722. duben 2022 01:00:21

Cesty Zdopravy - Martin Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka je hostem speciálního vydání podcastu Cesty Zdopravy.  Velkou část rozhovoru věnujeme budoucnosti české železnice, financování dopravních staveb, ale dojde i na vodní cestu a budoucnost regionálních letišť. I přes napnutý státní rozpočet ministr říká, že výdaje na dopravní stavby nesmí ani v budoucnu klesnout.  Jak bude stát řešit situace rostoucími cenami stavebních materiálů i prací a skutečnost, že stavební firmy přestávají být schopné dokončit stavby za vysoutěžené ceny? Věří ministr v brzké dokončení chybějící části D1 u Přerova a jak vnímá odpor občanských sdružení, která stavbu řadu let blokují? Je pro Česko přijatelné zrychlení přípravy liniových staveb i za cenu dramatičtějšího vyvlastňování? Jak vypadá podle Martina Kupky jediná skutečně prověřená elektromobilita? Dovede si představit, že by Česká republika měla obdobnou dotovanou jízdenku jako je rakouský KlimaTicket? Jakým směrem se vydá český OneTicket? Proč je ministr optimistou v případě splavnění Labe u Děčína? Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte v novém díle podcastu, včetně odpovědí na některé dotazy čtenářů deníku Zdopravy.cz.  See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 615. duben 2022 54:41

Cesty Zdopravy - Anna Švarc

Anna Švarc je architektkou pražského metra. Jejím úkolem je hlídat a rozvíjet estetickou hodnotu stanic pražského metra, očistit metro od nevkusných reklamních poutačů, dát větší prostor umění a také dohlédnout na přípravu nových stanic.   Které stanice metra v Praze jsou z pohledu architektky nejzajímavější? Jak vznikl unikátní styl jednotlivých tras pražské podzemky a jakou roli v tom sehrála tehdejší Kulturní rada? Jak složitě se hledal správný odstín obložení stěn při rekonstrukci stanice metra Anděl a proč mramor nahradila nakonec žula? Jaké jsou reálné možnosti omezit množství reklamních ploch v metru nebo podobu výloh obchodů ve vestibulech? Čím se dnes dohání chybějící architektonická soutěž na podobu metra D? Jak by měla optimálně vznikat v budoucnu podoba nových stanic metra? Proč se aktuálně jedná o tom, jak by měly být vysoké stěny na nástupištích linek, které budou jezdit automaticky bez strojvedoucích? Jak se zapojí veřejnost do testování nově vybraného stylu informačního a navigačního systému v metru a v pražských ulicích? Které navigační systémy ve světě jsou pro Annu Švarc inspirativní, a proč jsou zajímavé třeba ty ze Skandinávie? A jak vnímá Anna Švarc práci Patrika Kotase? See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 51. duben 2022 56:04

Cesty Zdopravy - Milan Hlavačka

Historik Milan Hlavačka z Historického ústavu Akademie věd se dlouhodobě věnuje železnici. V novém díle podcastu probíráme samotné počátky železnic na našem území z pohledu peněz, získávání know-how, historických politických vlivů, korupce, i problémů, které s sebou stavba dráhy nesla ve společnosti.   Dráha jako taková přinesla podle Milana Hlavačky lidem rozsáhlé bohatství a také se podílela díky možnosti rychle dovážet dříve nedostupné komodity i do odlehlých regionů, na celé řadě změn našich životů.  Proč na stavbu koněspřežky z Českých Budějovic do Linze nestačil ani milion zlatých? Proč zde jezdili první cestující načerno? Proč podpis císaře Ferdinanda na privilegiu povolujícím stavbu první parní dráhy u nás, budí spekulace, že císař možná ani netušil, co podepsal? Jakých přečinů se dopouštěli na Moravě dělníci stavějící Dráhu císaře Ferdinanda? Jak se prověřovala ekonomická smysluplnost masivní výstavby místních drah v druhé polovině 19. století? Jak velkostatkáři a starostové chodili „motivovat“ úředníky, aby stavbu místní dráhy v jejich regionu podpořili? Proč byla například dráha z Rakovníka do Jesenice a Bečova už před 120 lety ekonomickým propadákem? Pro které dráhy bylo zestátnění vysvobozením z ekonomických problémů?  Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 318. březen 2022 52:44

Cesty Zdopravy - Michal Laboutka

Dalším hostem podcastu je ředitel společnosti Eclair Aviation Michal Laboutka. Se šesti letadly létají po celém světě. Z Prahy do Bratislavy i z Prahy do Tokia. Kdo jsou vlastně zákazníci, kteří si takovou službu mohou dovolit? Kolik stojí letět privátním jetem na kratší cestu po Evropě? Komu vlastně patří letadla, která si může zákazník půjčit pro svou cestu? Miliardářům, kteří takto prodávají volné kapacity svých letadel, nebo přímo leteckým společnostem? Jaký je zájem o tzv. empty legs, tedy o lety, kdy by letadlo letělo prázdné, a tak let pořídíte za výrazně nižší cenu? Jak fungují aplikace, které vyhledávají běžným cestujícím příležitosti letět v rámci empty legs? Jak se dnes vlastně kupuje a vybírá soukromé letadlo a kolik na něj potřebujete peněz? A je dnes výhodnější kupovat nové letadlo, nebo spíš stroj ze second handu?  See omnystudio.com/listener for privacy information.

Sezóna 2Epizoda 24. březen 2022 52:25

Cesty Zdopravy - Pavel Prouza

Pavel Prouza vede českou pobočku FlixBus.  Proč se této značce nepodařilo ovládnout český trh s dálkovými autobusy, jako v jiných zemích? Jak ovlivnila ruská invaze autobusové spoje FlixBus na Ukrajině a v Rusku? Jak přesně funguje podnikání FlixBusu a vztah s autobusovými dopravci, kteří pro něj jezdí? Kdo rozhoduje o tom, jaké značky autobusu se do zelené flotily nakoupí? Jak odpovídá na otázku, zda FlixBus v Česku vydělává? Jak se proniká evropské firmě na americký trh a jak se to stalo, že FlixBus koupil legendárního amerického dopravce Greyhound?  Tyto a další otázky otevíráme v podcastu s Pavlem Prouzou, který také potvrdil, že se společnost chystá vstoupit na burzu.  See omnystudio.com/listener for privacy information.