- Podcasty
- Zdopravy Podcast

Poslechněte si podcast: Cesty Zdopravy - Lukáš Hradský
Hostem dalšího dílu je rejdař Lukáš Hradský. Vystudoval obor lodní doprava na děčínské průmyslovce, začínal jako plavčík na pražských parnících a dnes je jednatelem a spolumajitelem rejdařství EVD-Sped. ze skupiny Evropská vodní doprava. Ta je největší českou lodní společností. Řešíme s ním nejen špatnou splavnost Labe. Proč nedává podle Lukáše Hradského smysl, aby si dnes rejdaři koupili úplně novou nákladní loď pro říční plavbu? Kolik stojí nová loď a kolik použitá? Kolik českých firem se plaví po řekách západní Evropy? Které přístavy v Česku jsou nákladní dopravou nejvyužívanější? Jakou jsou příležitostí pro vodní přepravu železniční výluky mezi Českem a Německem? Proč se Lukáš Hradský domnívá, že v Praze je city logistika jen na papíře, ale v praxi vůbec nefunguje? Dočkáme se přeprav odpadků a nebo kontejnerů po českých řekách? Podle jakých parametrů si dnes rejdaři vybírají lodě do své flotily? Proč je dnes extrémně těžké najít zájemce o práci na lodi? Kolik Čechů pracuje na říčních lodí západní Evropy? A najdou se i ženy mezi členy posádek, nebo jde o ryze mužskou profesi? Odpovědi na tyto a další otázky si poslechněte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na dotazy našich čtenářů. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Zdopravy Podcast
Dopravní témata podrobně a se zasvěcenými hosty.
Cesty Zdopravy - Radan Stift
Radan Stift je strojvedoucím, který běžně jezdí v Česku i Německu, jednatelem společnosti RailTransport-Stift a také autorem myšlenky speciálních výletních vlaků z Česka do Legolandu. Na letošní rok zásadně rozšířil nabídku zážitkových vlaků do německých zábavních parků. Ty budou jezdit častěji než loni a také do nových destinací – třeba do německého Europa-Parku, který je druhým největším zábavním parkem v Evropě. Loni svezl svými zážitkovými vlaky přes 1200 cestujících. „Byl to pocit štěstí. Že to opravdu vyjelo, že jedeme, protože den před tím, jsem ještě řešil problémy s německou stranou. Můj sen se tím splnil. Vlak ještě nevypadal, jak měl, třeba vozy nejsou všechny natřeny a lokomotiva je zatím k dispozici jen jedna, ale byl jsem překvapený, jak rychle se prodaly jízdenky,“ vzpomíná Radan Stfit v podcastu na úplně první jízdu do Legolandu s vlakem plným rodičů a dětí. Jízdenky prodává na webu www.zajezdovevlaky.cz. Jeho podnikání však zasáhl tvrdě covid, během nějž přišel o zakázky v nákladní dopravě. Omezení spojená s pandemií také odložila start vlaků do Legolandu. I přes finanční problémy se snaží udržet firmu nad vodou a je připraven prodat i historickou německou lokomotivu V218, kterou si pořídil s myšlenkou vozby zájezdových historických vlaků. S Petrem Šimralem stál za firmou Railtransport, s níž chtěli pod značkou RT Express rozjet první soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravou. Nakonec však nezískali trasy na hlavní nádraží v Praze ani do Holešovic a jejich konkurentovi se podle Radana Stfifta podařilo zhatit i pronájem lokomotiv, které měli pro tyto vlaky nasmlouvané. Nakonec tak RT Express nevyjel a vstup prvního soukromého dopravce na trasu Praha-Ostrava musel počkat až na příchod Radima Jančury. Radan Stift byl také jako strojvedoucí v zácviku na motorovém voze Railway Capital, který vjel do úseku namazaného olejem ve stoupání tratě na Moldavu v Krušných horách. „Pomalu jsme se rozjížděli, ale najednou to začalo klouzat zpátky. Jestli to bylo 40 nebo 50 metrů, v ten moment by se ve mně krve nedořezal. První moje myšlenka byla, že ve stanici Hrob je pomalá jízda, jsou tam výhybky natrvalo do odbočky, jestli do toho vlítneme velkou rychlostí, tak jsme mimo koleje,“ popsal Radan Stift své pocity. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Radka Balousová alias Amazonka Truck
Radka Balousová je kamioňačka a youtuberka. Natáčí videa ze zákulisí práce řidičů kamionů jako Amazonka Truck. Její youtube kanál má přes 80 tisíc pravidelných odběratelů a její videa sledují fanoušci z celého světa. S kamionem jezdí po Evropě už 11 let. Úspěch jejích videí na internetu vedl i k tomu, že dostala nabídku moderovat televizní pořad Autosalon a testovat pro něj nákladní auta a stavební stroje. Za věčnými spory mezi řidiči osobních a nákladních aut na silnicích je podle ní hlavně vzájemné nepochopení a skutečnost, že si málokdo si umí představit, co všechno práce v kamionu obnáší. „Řidič kamionu většinou nedělá naschvály, i když to tak může vypadat. Řidič osobáku to nechápe a pak vidíte vystrčené prostředníčky z okna a slyšíte troubení. Když řidič kamionu nedojede včas na nakládku nebo vykládku, je za to pokutovaný. Chápu, proč se kamiony předjíždí. Ze vteřin se stávají minuty,“ říká v podcastu Radka Balousová. Vyučila se automechaničkou a ještě než vzala do ruky poprvé kamion, procestovala půlku Evropy s dodávkou. S kamionem jezdila nejdříve s kolegou ve dvou a po půl roce se už nemohla dočkat, až ji pustí s velkým autem do světa samotnou. Zatímco řidičský průkaz na osobní auto skládala natřikrát, zkoušky na nákladní auto složila hned na poprvé a zkušební komisař jí řekl, že by se tím moha jednou živit. „Nejvíc mě oslovil Renault T, překvapila mě jeho síla a komfort, který dává řidičům na cestách,“ vzpomíná Amazonka Truck v podcastu na kamion, který jí svého času svěřil zaměstnavatel jako nový tahač. Stejně jako ostatní úspěšní youtubeři má i Radka Balousová své hatery. „Ze začátku jsem nemohla uvěřit tomu, proč jsou lidé tak zlí a hnusní. Časem jsem poznala, že to je o těch, kteří to píšou, a ne o mě. Když máte pevnou základnu lidí, kteří jdou s vámi a mají vás rádi, řeknete si pak, že k tomu hateři prostě patří,“ svěřila se v rozhovoru Radka. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Petr Doberský
V novém dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz se věnujeme tento týden letecké údržbě. Vezmeme vás do zákulisí pravidelné i mimořádné údržby letadel na letišti Václava Havla. Hostem je ředitel Czech Airlines Technics (CSAT) Petr Doberský. V čele této dceřiné společnosti Letiště Praha je od loňského září, před tím pracoval na letišti jako výkonný ředitel odpovědný za oblast účetnictví, daní a finančních vztahů. Probíráme jednotlivé stupně údržby letadel a jejich náročnost, zastavíme se u technologií, které CSAT v hangáru F na pražské Ruzyni využívá, poodhalíme vám práci leteckých techniků, práci pro jednotlivé zákazníky CSAT i to, jak se musí pečovat o dlouhodobě odstavené stroje. Právě během covidových let se stalo letiště v Praze parkovištěm letadel, své stroje uzemnila v Praze mimo jiné společnost FinAir, která je významným zákazníkem CSAT. CSAT se zaměřuje zejména na opravy a údržbu letadel a letecké techniky na úrovni těžké údržby a traťové údržby, pro kterou vybudovala před pár lety nový hangár. Specializuje se také na údržbu letadlových podvozků, což je segment, který v Praze aerolinky poptávají stále častěji. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Jiří Svoboda
Jiří Svoboda stojí už pět let v čele Správy železnic a letos má vůbec největší rozpočet v historii této státní organizace. Na jaké projekty padne nejvíce peněz, jaký je stav nejdůležitějších staveb na železniční síti v Česku a co se musí stát, aby byly výluky lépe koordinované? Právě tato témata otevíráme s Jiřím Svobodou v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz. Podle něj souvisí souběhy výluk především s dosavadním způsobem financování Správy železnic. „Odjakživa tu chybí dlouhodobé plánování. Řeknu to zjednodušeně. Jsme v pozici, teď nejsou peníze, nepřipravujte, nemůžete stavět. A pak přijde pokyn, teď jsou peníze, stavte. A v tu chvíli, když je možnost zdrojů, se řeší věci, které se historicky odkládaly. Například Poříčany-Velim, kde byly obří propady tratě. Řešení by bylo, a ministr si to bere za své, nastavit parametry financování na 5 a více let a k tomu přiřadit plánování výlukové činnosti,“ říká v podcastu Jiří Svoboda. V rozhovoru se zaměřujeme i na další elektrifikace tratí v česku. 28. února předloží Správa železnic ministerstvu návrh tratí, které by měly skončit v nejbližších letech laicky řečeno pod dráty. „Prostá elektrifikace by se nevázala na železniční svršek a spodek. Zatrolejujeme trať a zařídíme vše nezbytné, mám namysli zabezpečovací zařízení, protože to je provázáno s napětím. Ty světy nelze oddělit,“ říká v podcastu Jiří Svoboda s tím, že do strategie elektrifikace začíná zasahovat i čerstvě vypsaná soutěž ČD na hybridní vozidla. V podcastu naznačuje, že se o prosté elektrifikaci hovoří například u tratí na Frýdecko-Místecku či Krnovsku a o objízdných trasách směrem na jih k Olomouci. V podcastu otevíráme i téma nákladně opravených lokálek, kde pak kraje omezily nebo zastavily osobní dopravu a další budoucnost regionálních tratí, do kterých bude nezbytné investovat podle ředitele stovky milionů korun. „Když zjišťuji od kolegů, jak je využívaná ta trať, kolik tam jezdí občanů, tak to je zrovna záležitost, kde ekonomiku nelze nalézt,“ říká Svoboda k rekonstrukci Kozí dráhy v Ústeckém kraji. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Zdeněk Abraham
Dalším hostem podcastu Cesty Zdopravy byl Zdeněk Abraham, generální ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové. Velmi si zakládá na tom, že díky velkému počtu trolejbusů a elektrobusů zajištují elektrická vozidla 60 % výkonů zdejší MHD. „Nejstarší elektrobus, který už máme 9 let, je teprve před výměnou baterií. Ty ostatní mají sníženou kapacitu ani ne o 3 %, což je po pěti letech provozu a tří stech tisících kilometrech naprosto úžasné. Je to o pravidelnosti, kterou baterie dostávají. Rychlonabíjení přes den a pomalé nabíjení a formátování v noci,“ vysvětluje v podcastu recept na dlouhou životnost baterií královéhradeckých elektrobusů Zdeněk Abraham. Letos poprvé zkouší v Hradci Králové preventivní postřik trolejí před námrazou. Speciálním zařízením je vybavený jeden z trolejbusů, který nad ránem, kdy hrozí námraza, projíždí městem, než vyjedou první spoje pro cestující. Jak zařízení funguje a zda je přínosem rozebíráme v podcastu stejně jako trolejbusové veterány, jež by rád dopravní podnik zprovoznil pro mimořádné jízdy. V loňském roce si dopravní podnik zvládl vychovat ve své autoškole 30 nových řidičů, přesto se i zde potýkají s jejich nedostatkem. A tak v rozhovoru probíráme také téma řidičského průkazu na autobus od 18 let. „I po diskusi s naší dopravní psycholožkou si stále myslím, že je to brzy. Část své kariéry jsem působil ve Švédsku, kde to funguje. Byl jsem z toho překvapený, ale myslím si, že to je o mentalitě. U nás dostaneme v 18 řidičský průkaz a chceme si vyzkoušet, kolik to vozidlo jede maximálně. U autobusu máte za sebou další lid, a je třeba na to trošku vyzrát,“ domnívá se ředitel Zdeněk Abraham. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - YouTuber Andy CZ
Andy CZ je strojvedoucí ČD Cargo a youtuber, který natáčí populární videa ze zákulisí práce strojvedoucího. Fanouškům železnice odhaluje práci s různými typy lokomotiv a jeho diváky jsou jak mladí kluci, kteří se chtějí stát strojvedoucími, tak staří bardové. Běžně mají jeho videa na Youtube přes 100 tisíc shlédnutí. To nejsledovanější [https://www.youtube.com/watch?v=lCHCpri53Dk ], s prototypem rekonstruovaného brejlovce na cestě pražským Semmeringem do Středokluk, se blíží k půl milionu shlédnutí. „Byli jsme jako mladí žízniví, prahli jsme po informacích na internetu, ale nebylo nic. Řekl jsem si, jestli se mi povede splnit dětský sen, a stanu se strojvedoucím, tak lidem, kteří budou v mém tehdejším věku, a budou chtít vědět, jak to funguje, ukážu, jak to vidím jako strojvedoucí. Že to není až tak jednoduché hraní s mašinkami,“ vysvětluje v podcastu Andy CZ, proč se vůbec do svých videí jako strojvedoucí pustil. Na práci u ČD Cargo nedá dopustit, práci u osobní dopravy si představit neumí kvůli příliš velké rutině. Není v pevném turnuse, většinu šichet odjezdí v noci a jeho domovskou stanicí je pražská Libeň. „Ještě se mi snad nikdy nestalo, že bych nastoupil dvakrát třikrát po sobě na stejnou šichtu u carga, a dělal bych to stejné. To tady nehrozí. Nikdy s jistotou nevím, co povezu. Nikdy,“ líčí s nadšením, proč ho tak baví vozit právě nákladní vlaky napříč celým Českem. V podcastu však neprobíráme jen jeho videa pro fanoušky, ale také bezpečnost na železnici z pohledu strojvedoucích. I on, jako řada dalších strojvedoucích, je kritikem nové podoby předpisu D1, kterou považuje stále za velmi složitou a chaotickou. Inspiraci pro její zjednodušení by hledal u kolegů v Německu „Jsou věci, které jsou v našich předpisech od císaře pána,“ říká Andy. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Martin Kupka
Martin Kupka je už rok českým ministrem dopravy. Jak se po roce ve funkci dívá na problémy, které vnímáte vy, čtenáři deníku Zdopravy.cz? Poslali jste ministrovi na 250 otázek, vybrali jsme z nich třicet dotazů a ty mu položili při natáčení speciálního vánočního dílu pocastu Cesty zdopravy.cz. V rozhovoru otevíráme téma pracovních podmínek strojvedoucích, připravovaných změn drážního předpisu D1 a D3 i složitost železničních předpisů v Česku. Rozebíráme také hodnocení manažerů ČD a Správy železnic, které bude od nového roku závislé na kvalitě provozu a výsledných statistikách zpoždění. Častá otázka směřující na Ministerstvo dopravy zní, zda budou i v současné ekonomické situace peníze na plánované stavby. Podle ministra ano. „Nebude nutné zastavovat žádnou z klíčových staveb a v příštím roce nové zahájíme,“ říká v podcastu Martin Kupka s tím, že v dalším půl roce představí desetiletý výhled, který bude zahrnovat i reálné možnosti financování dopravních staveb. V příštím roce by si rád stát pomohl s půjčkou od Evropské investiční banky a výrazně víc stát zapojí financování dopravních staveb formou PPP projektů, tedy formou, kterou se teď staví dálnice D4 na jih od Příbrami. V rozhovoru došlo i na žalostný technický stav polských tratí, které využívají české vlaky v příhraniční dopravě. „Finalizujeme trojstrannou mezinárodní smlouvu pro úsek mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, domlouváme se, že část nákladů spojených s údržbou polského úseku, by nesla německá strana a část česká,“ řekl Martin Kupka. Mezi nejčastější stížnosti řidičů na dálnicích patří vzájemné předjíždění kamionů. „Nejsem příznivcem plošného zákazu předjíždění kamionů. Ne z plezíru, ale z důvodu přesvědčivých argumentů. V ten okamžik můžeme způsobit závažné poruchy v celém provozu, kdy dojde k tomu, že pojede jednolitý vlak kamionů, který přinese zhoršenou propustnost, větší riziko nehod a další komplikace,“ řekl v podcastu Martin Kupka. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Michal Barták
Michal Barták, strojvedoucí a šéf české pobočky německého dopravce Die Länderbahn (DLB). Dopravce v neděli přebírá od Českých drah provoz osobních vlaků na severočeské lince z Liberce do Děčína. V rozhovoru probíráme, jak je dopravce na rozjezd připravený. Dotkneme se také ale omezování provozu na středočeských lokálkách, protože na trati z Žatce do Lužné, kde by měl všednodenní provoz skončit, jezdí právě DLB. Michal Barták reaguje na vyčíslené úspory z omezení provozu velmi překvapivě: „Jsem znepokojený tím, jak jdou informace, nám oficiálně nic nepřišlo. Mě na tom hrozně mrzí jedna věc, a to porovnání nákladů a úspor z omezení provozu na lince U14. Když se mi dostala do ruky prezentace, která byla přednášena starostům, tak vyčíslení těch úspor vůbec nechápu – kde se to číslo vzalo a z čeho kdo vycházel. Ta částka byla 4x nižší, než se udávalo. Když jsem to hodil do kalkulačky, dostal jsem úplně jiná a několikrát nižší čísla. Nevím, jestli všechna čísla, s kterými jsou zástupci obcí seznámeni, jsou reálná," říká v podcastu Michal Barták a zároveň dodává, že i přes to, že je železniční fanda, tak vnímá, že není možné udržet provoz na úplně všech tratích. Jeho strojvedoucí jezdí pod značkou Trilex také v Sasku, a tak v rozhovoru otevíráme téma přebírání strojvedoucích, kteří mají zkoušky pro provoz v Německu. I u našich západních sousedů je po nich velká poptávka od tamních dopravců. „Co se týká strojvedoucích, kteří mohou jezdit do Německa, tak mluvíme o 13-14 strojvedoucích, tak problém to je. Intenzivně to řešíme a chceme od nového roku výrazně zlepšit podmínky našim strojvedoucím. Věřím, že budou potěšení," řekl Michal Barták, ale konkrétnější, kolik jeho strojvedoucí dostanou přidáno, být zatím nechtěl. V podcastu také otevíráme téma soutěží na železniční dopravce a probíráme, podle čeho si DLB vybírá zakázky, o které se bude ucházet. Probíráme také začátky Michala Bartáka na železnici a jeho strojvůdcovské zkušenosti z JHMD. „Když vidím, kam se JHMD dostalo, tak je mi vážně smutno," říká. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Luďka Hnulíková
Luďka Hnulíková je provozní ředitelkou Arriva Transport. Řada lidí si ji pamatuje hlavně z Českých drah jako šéfovou osobní dopravy. Právě na ČD strávila většinu svého profesního života, který zasvětila vlakům. Dnes však řeší především autobusový provoz. A také nedostatek řidičů. „Řidiči si vydělávají mezi 45-50 tisíci měsíčně, přesto je jich málo. V řadě případů už to není o penězích, ale o tom, že v té práci strávíte hodně času,“ říká v v podcastu Luďka Hnulíková. Aktuálně nejúspěšnější komerční autobusovou linkou Arrivy je podle Luďky Hnulíkové spojení mezi Prahou a Teplicemi. Není to dlouho, co se pokusili na linku proniknout i konkurenční RegioJet a Flixbus. Ani jeden zde však neuspěl, cestující zůstali u Arrivy. Proč? „Měli jsme výhodu, že jsme na trhu dlouho. Když přijde konkurence, tak se vám ekonomické výsledky linky na čas zhorší. A jde o to, jestli to vzdáte, nebo nevzdáte. Pokud očekáváte rychlý přínos, když zavádíte linku, tak nebudete nikdy úspěšní. V autobusech to trvá rok, ve vlacích zhruba dva roky, než získá ekonomickou stabilitu,“ říká provozní ředitelka Arrivy a v podcastu dále pak hodnotí, jaká kritéria jsou pro cestující dnes důležitá, aby zůstali nebo aby změnili na dané trase dopravce. Rostoucí ceny pohonných hmot a energií zásadně prodražují celý systém veřejné dopravy v Česku, a tak stojí kraje před klíčovým rozhodnutím. Zdražit a přenést část nákladů na cestující? A pokud zdražovat, tak o kolik, aby lidé neodešli? I tomuto tématu se s Luďkou Hnulíkovou věnujeme. „Jenom zdražení problém jízdného nevyřeší. Celkový objem tržeb může i klesnout. Nevyloučila bych úpravu jízdného na rozumnou úroveň, na druhou stranu je třeba se podívat i na nákladovou stránku, jestli si někde neobjednávám moc výkonů. Ale k tomu musíte ale dozrát. Dnes jsme na vrcholu objednávky. Jak se bude provoz zdražovat, dostaneme se do rozumné rovnováhy mezi tím, co ponese cestující, a co do toho bude vkládat objednatel,“ domnívá se Luďka Hnulíková. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
Cesty Zdopravy - Jan Hoření
Jan Hoření začínal na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako tiskový mluvčí, od roku 2011 je vedoucím odboru správy dálnic ŘSD. Právě pod jeho vedením ředitelství opustilo opravy krátkých dálničních úseků a začalo systematicky opravovat delší úseky tak, aby byl zachován potřebný počet pruhů v obou směrech. „Problémem je kvalita materiálů. Řekl bych, že to je fenomén doby. Jestli se bavíme o mobilu, automatické pračce nebo o betonu, jsou tu giganti, kteří vyrábí a šetří na vstupech. Není cement jako cement. Dnes jsme na tom hůř, když se podíváme, co vydržely vozovky před 50 lety,“ říká Jan Hoření s tím, že výrobci jdou na samotnou hranu norem, které sice splní, ale vyjde je to levněji, než nabízet skutečně kvalitní materiály. V novém díle podcastu diskutujeme údržbu českých dálnic ze všech stran - od technologií, přes používané materiály až po dopravní značení nebo stavbu dětských a workoutových hřišť na odpočívkách. A otevíráme i téma nedostatku parkovacích míst pro kamiony. „Je obrovský problém jakoukoliv odpočívku do území umístit. Obce proti tomu ohromně brojí, nechtějí tam ty zlé kamiony, nezajímá je jakákoliv zaměstnanost v regionu. Devět z deseti odpočívek je blokováno a nemáme na obce jakoukoliv páku,“ vysvětluje Jan Hoření, proč se nedaří rychleji stavět kolem dálnic odstavná místa pro kamiony. Z původního plánu 1500 kamionových stání v okolí dálnic se jich zatím podařilo podle Hořeního postavit zatím jen 500, což ale mezitím pouze pokrylo pouze nárůst kamionové dopravy v posledních letech. Samostatným tématem je pak servis gastronomických sužeb české dálniční sítě. ŘSD chce změnit strategii, jak bude hledat nájemce pro čerpací stanice a dálniční gastro, aby přilákalo nejen fastfoody, ale i klasické restaurace. „Zájem čerpaček je na každou lokalitu, kdežto restaurací ne. Takže to spojíme a řekneme: Hledáme subjekt, který kromě toho, že bude prodávat naftu a elektřinu, zajistí také jídlo na porcelánu s příborem,“ říká v podcastu Jan Hoření. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.