- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Dina Štěrbová: Horolezectví je můj minulý život, humanitární práce v horách má větší smysl
Hory poprvé viděla ve čtrnácti, ve čtyřiačtyřiceti zdolala osmitisícovou Čo Oju a stala se průkopnicí československého ženského horolezectví. Pak stejně jako Hillary založila v Himálaji nemocnici pro místní. „I pákistánské děti mají právo na antibiotika,“ říká ve Vizitce. Jak žijí tamní lidé a na čem při sestupu poslouchala Bachovu H moll? Ptá se Ondřej Cihlář.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Režisér Provazník: Krása zpěvu se střetávala s něčím temným, co je pod tím. Ten kontrast mě zajímal
Jeho první sólový film Sbormistr je volně inspirovaný kauzou kolem Bambini di Praga. Rád by ale, aby měl obecnější platnost. „Do devadesátek jsem film zasadil kvůli tomu, že mně tehdy bylo jako hlavní představitelce, byla v tom lehká nostalgie. Příběh sbormistra je pro devadesátky příznačný. Doba se neohlížela na nic a neměla zpětné záklopky,“ říká ve Vizitce.
Umělecký ředitel Šulc: Vášeň je hybnou silou pro skladatele, interprety i Smetanovu Litomyšl
Vášeň – samozřejmě především ta v hudbě – je podtitulem letošního ročníku Smetanovy Litomyšle, kterou prvním rokem umělecky vede Marek Šulc. Vystudovaný operní zpěvák a hudební manažer má za sebou zkušenosti například z Rádia Classic, sboru Schola Gregoriana Pragensis nebo z festivalu Lípa Musica. Jako pedagog působí na hudební a taneční fakultě AMU v Praze. Která z předešlých zkušeností mu v Litomyšli pomáhá nejvíc?
Ctibor Turba: Je fascinující, kam Johann Le Guillerm dovedl nový cirkus
V pondělí 30. 6. zemřel herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který proslavil českou pantomimu v zahraničí. Poslechněte si reprízu Vizitky 11. 8. 2022.
Dramaturg Drábek: Důstojnost v exilu mizí. Musíte prosit, abyste mohli být člověkem a tvůrcem
Je hlavním dramaturgem letošního Měsíce autorského čtení s tématem EXIL. „Ztráta vlastní domoviny nutí autora podívat se na to, co jsem já zvenčí, to vede k obrovsky hlubinné reflexi,“ říká ve Vizitce. Prakticky i teoreticky se věnuje i divadlu, překládá nejen Shakespeara, spoluzaložil hudebně dramatickou společnost Ensemble Opera Diversa a je autorem divadelních a rozhlasových her.
Herečka Huspeková: Děti disidentů díky matkám nepociťovaly, že se něco děje
Hraje v dokumentární inscenaci Divadla D21 Kuchařka pro disidenty. Režisérka Barbara Herz pro ni vyzpovídala ženy disidentů a jejich děti. „Rozhovory jsme si bedlivě naposlouchaly a Barbara z nich vytvořila text,“ říká ve Vizitce. Sama se momentálně našla ve storytellingu. „Každý má v hlavě plátno, jde o to správně naťuknout divákovu fantazii.” Jak se na storytelling připravuje? Nakolik se liší od stand-upu? A co obnáší dokumentární forma divadla? Ptá se Karolína Koubová.
Kameramanka Donutková: Na chlapské prostředí jsem zvyklá, stereotypy se mění, když je nabouráváme
Režiséry a producenty oslovuje svým rukopisem. Má ráda dlouhé záběry a inspiruje se fotografiemi. Původně chtěla být investigativní novinářkou či válečnou reportérkou. „Pořád dělám investigativu, jen v jiném médiu,“ říká ve Vizitce. Jak se jí při natáčení minisérie Moloch spolupracovalo s Miroslavem Donutilem? A co zjistila při vzniku dokumentu o ženském hokeji? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza z 10. 4. 2025
Překladatelka a dramaturgyně Klára Metge: Feminismus je empatie k ženám, mužům i k menšinám
Překládá zatím divadelní texty. Za překlad hry Ropa britské dramatičky Elly Hickson získala Cenu Evalda Schorma. Vedle anglofonní literatury studuje dramaturgii na DAMU a zajímají ji ženská a environmentální témata. „Feministickou dramatiku jsem si definovala jako texty, které zkoumají svět, nepříznivě nastavený vůči menšině či skupině,“ říká ve Vizitce. Jak nejlépe aktualizovat klasické dílo? A co očekává od stáže v Maxim Gorki Theater v Berlíně? Ptá se Karolína Koubová.
Adam Gebrian: Participace je skvělá, když chcete něco zastavit. Jinak věřím v sílu jednotlivce
Bydlí na Malé Straně, protože je mu líto nechat centrum Prahy na pospas. Ve veřejném prostoru by rád potkával různý typ lidí, kteří v něm rádi tráví čas, nevyužívají ho jen jako tranzitní území, a také spolu komunikují. Proč zve na piknik do Jeleního příkopu pod Pražským hradem? A proč ho neopouští víra v jednotlivce? Zeptal se ho na to v naší druhé Vizitce s rozhlasové kavárny Radiocafé Ondřej Cihlář.
Multimediální výtvarník Ondřej Homola: Zajímají mě prchavé a nenápadné okamžiky všedního dne
Je zakladatelem nezávislého brněnského galerijního prostoru Solo offspace. Kultivovat vnitřní vnímavost je podle něj práce umělce. Jeho dílo pak promlouvá k lidem silněji. „Raduju se z malých věcí, které jsou pro někoho nesmysly, třeba zajímavý stín na fasádě,“ říká ve Vizitce. Jaké je postavení umění v české společnosti? A jak nachází křehkost a efemérnost? Ptá se Karolína Koubová. Repríza ze 7. 4. 2025