- Podcasty
- Vizitka

Poslechněte si podcast: Dirigent Jan Sedláček: Člověk tvoří atmosféru koncertu, před tím je s partiturou dlouho sám
Povede Debut Pražského jara – jeden z nejsledovanějších koncertů festivalu, který dává mladým dirigentům příležitost řídit velký orchestr. „Čím víc času s partiturou trávím, tím víc se názor na skladbu mění,“ říká ve Vizitce. „Na zkouškách analyzuju, na koncertě se snažím přenášet to, co cítím.“ Zohledňuje i obecenstvo? A proč se někdy diriguje bez taktovky? Ptá se Karolína Koubová.
Vizitka
Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.
Filmový architekt Vlček: Paříž se točí v Praze, Prahu ve filmech hraje Plzeň i Bratislava
Spolupracoval na filmech Lidice, na dokumentu V síti, seriálu Okresní přebor, Čtvrtá hvězda a nejnověji na snímku s dětskými herci Tichá pošta. Ve Vizitce mluví i o filmových obhlídkách, při kterých už navštívil tisíce domů a bytů a dokázal v nich číst jako z knihy. V čem se liší divadelní a filmová scénografie? A co znamená, „jít na jehovistu“? Ptá se Ondřej Cihlář. Repríza z 1. 4. 2025.
Divadelní režisérka Klimešová: Autoritu si nejde vydobýt násilím, je o vzájemném respektu s herci
Má ráda divadlo, které je zvědavé a které aktivizuje. V Divadle Na zábradlí nastudovala inscenaci Paní Dallowayová, v níž nahlíží vnitřní a vnější svět postav a taky fenomén neviditelnosti žen. „Zajímalo nás, jak by paní Dallowayová vypadala dnes,“ říká ve Vizitce. Jak uvažovali o scéně s vodopádem? A proč je pro ni důležité udržovat kulturní život v rodné obci v Krkonoších? Ptá se Karolína Koubová.
Pavel Karous: České sci-fi se neobejde bez brutalismu, nejprogresivnější stavby jsou z doby před '89
Jeho tématem je umění ve veřejném prostoru. Nejnověji se podílel na publikaci Pražské metro. To je podle něj luxusním prostředím, v němž se snoubí kvalitní umění a architektura. „Věci kvalitní a odvážné si nezískávají veřejnost hned. Musí si na ně postupně zvykat,“ říká ve Vizitce. Proč má nejradši stanici metra Vyšehrad? A proč se mu v umění jen stěží hledá naděje? Ptá se Karolína Koubová.
Malíř Vladimír Kokolia: Talent se dá nejen naplnit, ale dokonce i překonat
Je fenoménem české výtvarné scény. Na AVU založil ateliér Grafika 2, nezatížený technikou a zaměřený na okrajové a podprahové vlivy. „Když vidíte vývoj generací, chcete být u toho,“ říká ve Vizitce. Teď jako pedagog skončil a chce se věnovat vlastní tvorbě. „Možná jsem při malování opomenul oblast, kterou za mě nikdo neudělá.“ Jak si kultivovat výtvarné vidění? A proč nemá kompost zapáchat? Ptá se Karolína Koubová.
Fotograf Tono Stano: Fotka, která má přežít, musí mít nadstandardní energií
Galerii v Městské knihovně v Praze, kde má rozsáhlou retrospektivní výstavu, považuje za nejlepší prostor na světě. Kreativita je podle něj zázrak, který umělá inteligence nenahradí. „Člověk by měl být rebel. Když příliš přebíráte od druhých, deformuje vás to,“ říká ve Vizitce. Proč ho neláká dokumentární fotografie? A jak vzpomíná na návštěvu Helmuta Newtona v Praze osmdesátých let? Ptá se Ondřej Cihlář.
Vysílání v srpnu 1968 vyšlo z května 1945. Lidé věděli, co dělat, říká šéf archivu rozhlasu Dufka
„Je sechs hodin.“ „Jsme s vámi, buďte v duchu s námi.“ To jsou věty známé z rádia při Pražském povstání v roce 1945. „Země byla naladěná, že už se něco bude dít. Náš rozhlas byl jediný v Evropě, který dokázal udržet vysílání po celou dobu osvobozování,“ říká Tomáš Dufka ve Vizitce. Jak v květnu 1945 dokázal rozhlas nevypnout? A jak se lišilo vysílání tehdy a v srpnu 1968? Ptá se Karolína Koubová.
Spisovatel Miroslav Hlaučo: Konec světa nastane, až lidé přestanou rozumět básním
Námět ke svému úspěšnému pozdnímu debutu Letnice měl v šuplíku přes třicet let. Vedle psaní pracuje ve farmacii, kterou vystudoval. „Exaktní a umělecký svět se nikterak nebije,“ říká ve Vizitce. „Magičnem pak vyplňujeme v životě místa, na které exaktnost nestačí.“ Jaký veškerý smysl má v našem životě literatura? Proč je slovo terapie? A o čem bude jeho další kniha? Ptá se Karolína Koubová. Repríza z 14. 2. 2025.
Suflérka Irena Fuchsová: Herci jsou bohové, jsou na mě napojení. Ví, že jim Irenka napoví
Léta napovídá v pražském Činoherním klubu. Zážitky z divadelního prostředí se otiskují i do jejích knih. Nejnovější má název Z kočky daňka neuděláš. „Ireno, to si napiš. Ireno, to si nepiš. Říkával mi Michal Pavlata,“ popisuje ve Vizitce, jak si důsledně zaznamenávala „vejšplechty“ herců. Co je zásadní při práci nápovědky? A nakolik se její povídky zakládají na pravdě? Ptá se Karolína Koubová.
Divadelnice Kateřina P. Průšová: Často utíkám do denního snění, moje vize je umění a terapie
Spoluzaložila kolektiv TAK i TAK, který divadlem tematizuje otázky psychických problémů i vnitřních démonů mladých. Hrají pro školy a po představení s mládeží o duševním zdraví debatují. „Toužím po vlastním prostoru, který bude spojovat umění a terapii,“ říká ve Vizitce. Na co přichází při debatách s mladými diváky? A jak se chce podílet na chodu dnešní zrychlené společnosti? Ptá se Ondřej Cihlář.