- Podcasty
- Akcent
Poslechněte si podcast: Opravu Domu umění jsme na letošek neslíbili vs. je to lež, neshodnou se v Českých Budějovicích
Saša Michailidis se ptá kurátora Domu umění v Českých Budějovicích Michala Škody a 1. náměstka primátorky ČB Petra Maroše (ODS). Dům umění letos uvede jen čtyři výstavy, o polovinu méně než by za měl za běžných okolností v plánu. Počítal totiž se začátkem rekonstrukce objektu, město ale opravy odložilo, peníze přesune na jiné projekty. Dům umění byl také součástí koncepce ČB jako Evropského hl. m. kultury 2028. Jaký bude jeho osud? Mohla by se tamější galerie přestěhovat?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Martin Glaser povede Národní divadlo. Je to výborný manažer s vhledem do oboru, říká Machalická
Saša Michailidis se ptá šéfredaktorky Divadelních novin Jany Machalické, která byla členkou výběrové komise na nového ředitele Národního divadla, a šéfredaktora časopisu Svět a divadlo Jakuba Škorpila. Martin Glaser povede od srpna 2028 pražské Národní divadlo, nahradí současného generálního ředitele Jana Buriana. Jméno vítěze výběrového řízení jsme se dozvěděli včera. Co plánuje budoucí šéf první divadelní scény? Jak zúročí zkušenosti z vedení Národního divadla Brno?
Aerofilms v Lucerně: Nechceme Světozor 2.0, hledáme balanc, říká zástupce distributora
Saša Michailidis se ptá zástupce distributora Aerofilms, ředitele Kina Aero a programového ředitele Bio Oko Jiřího Flígla a zástupkyně Pilot Film, ředitelky Kina Pilotů Alžběty Macolové. Distribuční společnost Aerofilms si k pražským kinům Aero, Bio Oko, Přítomnost a Světozor přidá nově i legendární kino Lucerna. Jak se tvoří dramaturgie biografů s kvalitním mainstreamem? Jak spolupracují distributoři a koordinují program ve svých kinosálech?
Výběr týdne: Supraphon a národní centrum zvuku, seriály jedou, videohry s podporou státu
Saša Michailidis se ptá hostů, co brání vzniku národního zvukového centra. Debatu o potřebě takové paměťové instituce znovuotevřel nedávný prodej Supraphonu nadnárodnímu hudebnímu vydavatelství Sony Music Entertainment. Tuzemská seriálová tvorba je kvalitnější a pestřejší, je to zřejmé i z letošních nominací filmových cen. Jak videohernímu průmyslu pomůže podpora ze státního fondu audiovize?
Po prodeji Supraphonu panují obavy o dostupnost nahrávek. Potřebujeme národní zvukové centrum
Saša Michailidis se ptá muzikoložky a členky Pracovní skupiny pro přípravu koncepce národního zvukového centra Ivy Horové, muzikologa Michala Hory z Národní knihovny a ředitele společnosti ArcoDiva, bývalého šéfa Supraphonu Jiřího Štilce. Nadnárodní vydavatelství Sony Music Entertainment koupilo Supraphon. Vyvstaly pochybnosti, co teď bude s rozsáhlým katalogem českého hudebního vydavatelství. A proč vůbec ještě nemáme národní zvukový archiv?
Seriály by si zasloužily svoje televizní ceny, pestrost a kvalita vzrůstá, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá publicistky a dramaturgyně festivalu Serial Killer Táni Zabloudilové a filmové kritičky iROZHLASu Kristiny Roháčkové. Tvorba pro televize a VOD platformy postupně mění kategorie Českých lvů i Cen české filmové kritiky. V nominacích letos boduje řada projektů, např. Metoda Markovič: Hojer, Smysl pro tumor, Vlastně se nic nestalo, Dcera národa či Dobré ráno, Brno! Kam se posouvá současná tuzemská seriálová tvorba?
Víc startupů a víc lidí ve videoherním průmyslu, i to umožní peníze z fondu audiovize
Saša Michailidis se ptá předsedy Asociace českých herních vývojářů Pavla Baráka a projektového ředitele nezávislé společnosti Charles Games Lukáše Kolka. Novela zákona o audiovizi, která platí od ledna, umožní podporu gamingu, tedy videoherního průmyslu. Jedná se o první ucelenou podporu tohoto oboru v Česku. Na jaké tvůrce her bude cílit? Na všechny hry, i ty mezinárodně konkurenceschopné? Nebo jen např. na vzdělávací?
Světelný a zvukový design brzy na DAMU: Jsme invenční, ale profesně neukotvení, říká expertka
Saša Michailidis se ptá hudebního pedagoga DAMU, skladatele scénické hudby Vratislava Šrámka a světelné designérky, pedagožky Pavly Beranové. Na DAMU bude možné studovat světelný a audiovizuální design pro živá umění, do 15. března se můžete přihlásit k přijímacím zkouškám. Co bude součástí nového programu? Jaká je úloha světelného a zvukového designu v dnešním umění? Repríza ze 7. 11. 2024.
Výběr týdne: kulturní magazíny bojující, dobrovolné vstupné, Paul Newman 100, umění vs. kýč
Saša Michailidis se ptá hostů, co obnáší provozovat a ufinancovat kulturní tištěný a online magazín či online umělecký spolkový časopis. Kulturní magazíny totiž dnes často bojují o přežití. Některé tuzemské galerie a muzea nabízí dobrovolné vstupné. Připomínáme si 100. výročí narození hollywoodské ikony Paula Newmana. Kdo má právo rozhodnout, co je umění a co kýč?
Jestli se udržíme, může se dostavit vinyl efekt, říká šéfredaktor tištěného magazínu UNI
Saša Michailidis se ptá dramaturgyně, kurátorky, divadelní publicistky uměleckého spolkového časopisu Dílo Lenky Dombrovské a šéfredaktora kulturního magazínu UNI, hudebního publicisty Ondřeje Bezra. Divadelní noviny budou v tištěné podobě vycházet už jen jednou měsíčně. S novým rokem skončil tištěný časopis o klasické hudbě Harmonie. Podobný osud potkal v posledních letech více tištěných časopisů o umění.
Paul Newman 100: úsporný herec s hezkou tváří i poslední ikona starého Hollywoodu
Saša Michailidis se ptá publicistky a programové ředitelky Letní filmové školy Ivy Hejlíčkové a filmové publicistky časopisu Respekt Jindřišky Bláhové. 26. ledna by bylo herci, režisérovi, závodníkovi a filantropovi Paulu Newmanovi 100 let. Ve kterých rolích exceloval a proč? Jaké bylo jeho postavení v Hollywoodu a jak tehdy fungoval studiový model? A jak jsou na tom současné hollywoodské ikony?