Vizitka
1. červenec 2025

Poslechněte si podcast: Ctibor Turba: Je fascinující, kam Johann Le Guillerm dovedl nový cirkus

V pondělí 30. 6. zemřel herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který proslavil českou pantomimu v zahraničí. Poslechněte si reprízu Vizitky 11. 8. 2022.

49:47

Vizitka

Vydává: Český rozhlas

Seznamte se s lidmi, kteří žijí (s) kulturou. Vizitka posluchače seznamuje s nadanými a neotřele přemýšlejícími lidmi napříč regiony, proto ji vysíláme i ze studií Českého rozhlasu v Ostravě, Olomouci, Plzni a Liberci.

Web

Dnes 40:47

Pedagog a umělec Marek Bělohlávek: Ve výtvarce je nejtěžší se nebát

Mimo jiné za to, že při vedení žáků umí včas ustoupit do pozadí, získal cenu MenArt pro výjimečného pedagoga ZUŠ. „Říkám dětem: nauč se používat výtvarný jazyk, abys mohl vyjádřit všechno, co chceš.“ Důležité je pro něj pracovat s vnitřní motivací dětí a brát je jako parťáky v dialogu. Jak citlivě našlapuje okolo vnitřních světů svých studentů? Proč je důležité nebát se chyby? A jak se svět nových technologií propisuje do výtvarné tvorby mladých? Ptá se Karolína Koubová.

Včera 44:23

Vladimir 518: Brutalistní beton je jako mech, jen si k němu člověk musí najít vztah

Nejhezčí moment v životě pro něj je, když přichází domů a běží k němu děti. Uvědomil si, že tento okamžik není dost dobře možné natočit na foťák, ale že je možné vyjádřit ho hudbou. Stalo se tak na albu White Boy, které vytvořil se 7krát3. „Mám radost, že má deska skvělý feedback od muzikantů, kteří muziku sami dělají,“ říká ve Vizitce z kavárny.

Před dvěma dny 47:24

Spisovatel Leoš Kyša: Obálka knihy od AI je známkou nekvality, lidé touží po skutečném člověku

Ročně mu vychází dvě až tři knihy. Jeho tvůrčím alter egem je František Kotleta, který píše brak s velkým B, u Leoše Kyši je tomu ale jinak a přiznává, že psaní je pro něj droga. „Novinářská zkušenost mě vede k tomu, nezahlcovat veřejný prostor tím, co není pravda,“ říká ve Vizitce. Budeme při existenci AI ještě potřebovat kreativně komunikovat? Nakolik pro nás zůstane důležitý lidský aspekt, tak zvaný tým „human“? A proč je AI vtěrka? Ptá se Karolína Koubová.

Před pěti dny 39:11

Kurátorka Eleonore Kinsky: Dvořáka bych ráda poznala osobně. Byl to skromný a vlídný člověk

Jaké bylo dětství slavného skladatele v Nelahozevsi a odkud čerpal inspiraci pro svou tvorbu? Nová expozice rodného domu Antonína Dvořáka propojuje hudbu s jedinečným geniem loci jeho rodiště. Ve Vizitce vypráví nejen o slavném skladateli, ale také o vlastní cestě k hudbě, která začala touhou hrát na housle už ve třech letech a dnes pokračuje prací pro Nadaci Lobkowiczké sbírky. Čím může expozice ještě překvapit odborníky? Co poslouchá, když odpočívá? Ptá se Karolína Koubová.

Před šesti dny 41:32

Herec Jan Sklenář: My mladí jsme pro ni byli dopingem, ona pro nás zase velkou inspirací

Stal se blízkým přítelem Soni Červené. „Seznámili jsme se v Klicperově divadle. Padli jsme si do oka, bylo to pro mě velké štěstí, že jsem si mohl užívat její přízeň,“ říká ve Vizitce. Sám jako herec a zpěvák v Hradci Králové působil osmnáct sezón. Vedle činohry v Divadle v Dlouhé se věnuje i muzikálu. Nad čím se nejčastěji zamýšlela Soňa Červená, která by v těchto dnech oslavila sto let? Jak se jí dařilo zůstávat stále tak moderní? Ptá se Ondřej Cihlář.

Před týdnem 43:27

Klavírista Ivo Kahánek: Interpretace hudby začíná tam, kde končí slova

Od června je novým ředitelem Pražské konzervatoře, jedné z nejstarších hudebních škol v Evropě. „Konzervatoř je absolutně rozhodující. To, co se ve studentech zasadí, se na vysoké škole zpřesní a prohloubí,“ vysvětluje ve Vizitce. Jak se rodí osobitý hudebník a co je pro mladé klavíristy klíčové?

Před týdnem 43:02

Kurátorka Kadlečková: Barvy ve vile jsou výjimečné, paleta odstínů se mění během dne i roku

Historie Volmanovy vily zrcadlí turbulentní dvacáté století. Rodina podnikatele Josefa Volmana ji dostavěla v roce 1939 dle návrhů mladých avantgardních architektů Karla Janů a Jiřího Štursy. „Je to stavba pozdního funkcionalismu, s barvami pracuje jinak. Žlutá, písková, terakotová se proměňují, jak domem prochází světlo, a mění se i s ročním obdobím,“ říká ve Vizitce. Jak dlouho trvalo vilu zrekonstruovat? A jak uvažují o kulturních akcích ve vile? Ptá se Ondřej Cihlář.

Před týdnem 46:01

Varhaník Hanuš: Tohle vám AI nezahraje. Vnímání varhan znásobuje vztah k uměleckým hodnotám

Je vrchlabský patriot a zná celou historii vztahu tamního hraběte Václava Morziniho a Antonia Vivaldiho, který mu věnoval slavné dílo Čtvero ročních dob. Jako ředitel ZUŠ se snaží o to, aby děti z okolních kopců učili kvalitní pedagogové. „Zušky v regionu vytvářejí kulturně-umělecké podhoubí a drží ho na velmi vysoké úrovni,“ říká ve Vizitce. Je možné mít varhany doma? A musí být varhaník věřící? Ptá se Karolína Koubová.

Před týdnem 44:11

Kurátorka a performerka Tereza Sikorová: Snažím se citlivě podpořit záměry umělců

Práce kurátora podle ní není předkládat výklady děl, ale spíš asociací, klíčů a vodítek, aby se divák mohl zorientovat. „Umění může být třeba to, že spatříme, co ještě nebylo viděné, že nakoukneme za roh,“ popisuje ve Vizitce. Jako performerka pracuje se site-specific, spoluzaložila skupinu INSTITUT INSTITUT a tvoří divadlo do obýváku.

Před týdnem 46:09

Kostýmní výtvarnice Andrea Králová: Důležité je pro mě postavu vytvořit od hlavy až k patě

Při své práci si dělá pečlivou přípravu. Během tvorby divadelních a filmových postav je pro ni podstatný každý detail – od zubní protézy až po specifické držení těla. „Mám ráda svobodu vymýšlení, s režiséry si určíme třeba barevnost nebo dobové zasazení, a já už se v tomto prostoru pak dál sama pohybuju,“ říká ve Vizitce. Poskytuje divadlo větší svobodu pro kostýmní práci? A co mají na sobě v pohádce čerti, když jdou vzít někoho do pekla? Ptá se Ondřej Cihlář.