- Podcasty
- Český rozhlas - Politika a zpravodajství
Poslechněte si podcast: Řečí peněz: Rozpočet roku 2025. Co si o něm myslí ekonomové?
Tento týden patří v české politice především návrhu státního rozpočtu na příští rok. V poslanecké sněmovně čelí ve druhém čtení pozměňovacím návrhům a to nejen z řad opozice. Co si o něm myslí renomovaní čeští ekonomové? Pořad Řečí peněz Českého rozhlasu Plus přináší jejich odpovědi.
Český rozhlas - Politika a zpravodajství
Aktuální zprávy z domova i ze světa. Komentáře a souvislosti.
Interview Plus: Expert: Rusko je v pozici tvůrce cen plynu
V listopadu výrazně vzrostl dovoz plynu z Ruska do České republiky. Hlavním důvodem je výhodná cena, dovoz z Německa totiž prodražují přepravní poplatky, které se navíc mají od nového roku zvýšit. „Myslím, že se trochu chiméricky upínáme k tomu, že je Německo zruší a bude po problému. Tak to si já nemyslím,“ konstatuje v rozhovoru pro Český rozhlas Plus odborník na energetiku Martin Záklasník a zakladatel společnosti Sinlei.
Názory a argumenty: Jan Fingerland: V Íránu se něco stalo
O tom, co a jak bude dělat Írán doma i v zahraničí, rozhoduje v konečném důsledku jediný muž, ajatolláh Alí Chámenejí, a to už třicet pět let. Podle některých indicií se zdá, že právě v těchto dnech to přestalo platit. Podle neověřených zpráv byl vybrán Chámenejího nástupce pro případ jeho smrti nebo vážné choroby, možná byl už dokonce rovnou jmenován. Nikoli náhodou jím má být Modžtaba Chámenejí, syn nejvyššího duchovního vůdce.
Názory a argumenty: Karel Barták: Politické frakce v EP se shodly na schválení všech komisařů. Unii ale zdiskreditovaly
Týden trvalo politickým frakcím v Evropském parlamentu, než schválily všech 26 členů budoucí Evropské komise – tedy poté, co už 12. listopadu skončilo jejich intenzivní a dlouhé „grilování“. Místo toho, aby europoslanci vyhodnotili každého navrženého eurokomisaře podle jeho schopností a výkonu při slyšení, pustily se frakce do souboje, který měl se slyšeními jen málo společného.
Názory a argumenty: Kateřina Perknerová: O budoucnosti by měli rozhodovat mladí politici
Po zvolení Donalda Trumpa se neamerický svět ocitl v nedbalkách. S otevřenou pusou zírá na to, co se děje v supervelmoci na východní polokouli. Téměř každá ministerská nominace vzbuzuje údiv.
Názory a argumenty: Petr Hartman: Platy politiků aneb Nech automat žít
V půlce května dostali zákonodárci od Ústavního soudu úkol. Týká se změny výpočtu platů soudců a tím i politiků. Měli ho vyřešit do konce letošního roku. Momentálně to vypadá, že ho v daném termínu nestihnou splnit.
Názory a argumenty: Poslechněte si všechny čtvrteční komentáře s Petrem Schwarzem
Trump testuje limity své moci. Platy politiků aneb Nech automat žít. O budoucnosti by měli rozhodovat mladí politici. V Íránu se něco stalo. Co bude s mostem v Praze pod Vyšehradem? Politické frakce v EP se shodly na schválení všech komisařů?
Hlavní zprávy - rozhovory a komentáře: Polední publicistika: Pokuta pro MMR. Nová Evropská komise. Světový den pozdravů
Antimonopolní úřad definitivně rozhodl o pokutě pro Ministerstvo pro místní rozvoj za chybné zadání digitalizace stavebního řízení. Je to konec za působením Ivana Bartoše jako ministra? Co bylo podstatou sporů mezi Bartošem a antimonopolním úřadem? Jak silná bude příští Evropská komise a jaký bude mít postoj k jádru a ke Green Dealu? Co umožnilo dohodu ohledně tří sporných kandidátů na eurokomisaře? A proč má pozdrav svůj světový den?
Pro a proti: Sporná nová ranvej v Ruzyni
Územní řízení k výstavbě nové ranveje na Letišti Václava Havla se opět rozeběhlo. Projekt ale doprovází spory. „O mobilitě je potřeba uvažovat komplexně, ne jen řešit zvětšení letiště, které způsobí obrovský nárůst emisí,“ říká Anna Vinklárková z neziskové organizace Arnika. „Není to otázka jenom uhlíkové stopy, ale i bezpečnosti provozu,“ oponuje starosta Prahy 9 Tomáš Portlík.
Názory a argumenty: Ondřej Vaculík: Co bude s mostem v Praze pod Vyšehradem?
Spor o osud železničního mostu v Praze pod Vyšehradem řeší odborníci. Na jedné straně jsou experti ze spolku Nebourat, kteří dokazují, že současný dvojkolejný most železniční dopravě postačuje a mohl by převézt 17 vlaků za hodinu v jednom směru. To je expertům ze Správy železnic málo, protože podle nich těch vlaků reálně bude 20.