- Podcasty
- Český rozhlas - Osobnosti

Poslechněte si podcast: Úžasné životy: Úžasné životy: Oldřich Nový podle tvůrce muzikálů Pavla Bára
„Světák i ušlápnutý člověk v jednom. To byl typ, který Oldřicha Nového provázel celým životem. Ať už v operetě Mam'zelle Nitouche nebo v jeho nejslavnější filmové roli ve snímku Kristián,“ připomíná Pavel Bár Nového nejen jako hvězdu stříbrného plátna, ale i jako průkopníka hudební komedie na divadle. Jako divadelnímu řediteli se mu s ní podařilo prosadit i v silné konkurenci blízkého divadla Vlasty Buriana a Osvobozeného divadla, dokud v roce 1948 divadlo neodevzdal státu…
Český rozhlas - Osobnosti
Silná témata, o kterých se ve společnosti právě mluví.
Blízká setkání: Herec Adrian Jastraban: Jde o to, aby herce tréma nezlikvidovala
Ztvárnil Alexandra Dubčeka i Gustáva Husáka. „Baví mě hrát skutečné postavy – hlavně když mám k dispozici obrazový materiál. Sleduju, jak se třeba tváří, když jsou nervózní. Z toho se dá poskládat psychologický profil,“ prozradil herec Adrian Jastraban v pořadu Blízká setkání s Michaelou Maurerovou. Cítí se dnes být víc Čechem či Slovákem? Proč tvrdí, že se potloukal po školách? Jak ze sebe „svléká“ postavu? Odmítá některé role hrát?
Vizitka: Překladatel Lázňovský: Ve Francii se někdy cítím svobodnější. Lidé si tam spolu rádi povídají
Francouzština mu od začátku šla, jakoby ji už znal. Se svojí ženou Matyldou jsou laureáty Ceny tvůrčí Afriky. Získali ji za překlady frankofonních divadelní autorů. „Jejich časté metafory jsou z jiné kultury. Museli jsme se hodně dovzdělávat o kontextu,“ říká ve Vizitce. Pracoval jako rozhlasový a divadelní dramaturg a dodnes je dramatikem Divadla Golem, někdejšího Divadla na voru. V čem je specifické francouzské divadlo? Jaká je naděje pro Afriku? Ptá se Karolína Koubová.
Host Lucie Výborné: Zdravotní sestra na vozíku: Připadám si jako slon v porcelánu. Zvlášť když vrchní přejedu nohu
„Ti, co tam pracují, jsou obrovští srdcaři, protože si nemyslím, že mají takové platy, za které by to dělali. Dělají to prostě proto, že tu práci mají rádi,“ říká o zaměstnancích a zaměstnankyních brněnského centra Fenix jeho klientka Alice Valehrachová. Přestože kvůli ischemii míchy skončila na vozíku, rozhodla se vrátit ke svému původnímu povolání zdravotní sestry. Jak se jí v práci daří? Asistují jí její děti? A je Brno přívětivé k lidem na vozíku? Poslechněte si rozhovor.
Příběhy 20. století: Letec RAF, který nelétal, ale vymýšlel si. Příběh J. Horala
Jan Horal nosíval modrou leteckou uniformu válečného veterána. Tvrdil, že prožil druhou světovou válku jako stíhač RAF. „Němec se objevil ze slunce. Vůbec jsem ho neviděl. Sestřelil mě. Všude samá exploze,“ popisoval jeden letecký souboj Jan Horal. Příhodu si však vymyslel. Záhadou zůstává proč. Příběhy 20. století ověřily podle vojenských dokladů, které ukrývá Ústřední vojenský archiv v Praze, jeho životopisné údaje. A přináší i jeho vyprávění. (Vysíláme v repríze.)
Stříbrný vítr: Cestovatel Leoš Šimánek. Za polárním kruhem si postavil srub a jako správný Čech si tam vařil pivo
Po okupaci spřátelenými vojsky vlastnoručně padělal výjezdní doložku a vycestoval do Západního Německa. „Díky Rusům jsem se stal cestovatelem a spisovatelem,“ vtipkuje Leoš Šimánek, který procestoval celý svět. Setkal se i s divochy, kteří ještě nespatřili bělocha. S lidmi žijícími jako v době kamenné lovil divočáky. Živil se ale taky jako kuchař na plachetnici. Postavil si srub za polárním kruhem a vařil si tam pivo. A ví, jaké to je, dostat se do oka hurikánu.
Blízká setkání: Petr Čtvrtníček o Krmítku: Vezu si krosnu a kupuju od farmářů. Mám vždycky plné auto
„Když otevřeš krabici s jeho kmínem, tak uletí střecha,“ popisuje známý herec zkušenost s jedním z farmářů, se kterými se potkává v pořadu Krmítko. Za regionálními potravinami v něm jezdí spolu s historikem gastronomie Martinem Franzem. „Když jedeme v autě, mluví normálně. Ale jak se zapne mikrofon, tak on to musí vykřičet. A ty jeho znalosti? To je radost.“ Jak se mu hraje pod režií Petra Zelenky v představení Amatéři? Proč se začal věnovat psychicky nemocným dětem a vězňům?
Vizitka: Havelka: Cedule „Chovejte se ohleduplně“ by měly být všude, kde se potkávají odlišné názory
Všechno, co dělá, má zdroj v divadle. „Empatie je klíčová. Divadlo ji dokáže kultivovat, trénovat i rozšiřovat,“ říká Karolíně Koubové ve speciální Vizitce z LFŠ v Uherském Hradišti. „To, že se Dejvické divadlo stěhuje a musí do rekonstrukce i v tom fyzickém slova smyslu, byl pro mě jeden z podstatných impulsů.“ Řeč je taky o chystaném filmu o Tomáši Baťovi, o proměnách v Dejvickém divadle, bezbřehosti a limitech humoru i uskupení VOSTO5.
Host Lucie Výborné: Na Ukrajině se dějí zvěrstva, na která jako společnost nejsme připraveni, líčí dokumentarista
Dokumentarista a režisér Robin Kvapil odjel na Ukrajinu spolu se štábem a třemi lidmi, kteří sami o sobě hovoří jako o dezolátech. „Vydali jsme inzerát, že hledáme lidi s antisystémovým názorem, kteří nejsou spokojení s tím, jak oficiální média informují o válce,“ vypráví. „Přišlo mi důležité ukázat lidem realitu toho místa. Film hovoří jiným jazykem než zpravodajství, věřím, že má sílu doručit jiný druh emoce.“ Dokument Velký vlastenecký výlet má v kinech premiéru 21. srpna.
Portréty: Emil Artur Longen poprvé na scénu přivedl Švejka i Lenina
V roce 1936 zemřel český divadelník Emil Artur Longen. Muž, který pro Vlastu Buriana vymyslel přezdívku „král komiků“ a který jako první uvedl na divadelní prkna Osudy dobrého vojáka Švejka od Jaroslava Haška. Jinak ale byl Longen nezvladatelná osobnost se závislostí na alkoholu. Co přinesl českému divadlu? (Vysíláme v repríze, premiéru jste mohli slyšet v roce 2021.)