- Podcasty
- Český rozhlas - Osobnosti
Poslechněte si podcast: Portréty: Valtr Komárek neměl osobní ambice. Nechtěl jsem být prezidentem ani premiérem, říkal
Zpěv Marty Kubišové, Václav Havel a jeho výmluvné gesto s prsty do V – a také prognózy ekonoma Valtra Komárka. To jsou „poznávací značky“ politických změn z listopadu 1989. Právě Valtr Komárek patřil k oblíbeným řečníkům na mítincích v posledních dnech listopadu a prvních dnech prosince 1989.
Český rozhlas - Osobnosti
Silná témata, o kterých se ve společnosti právě mluví.
Host Lucie Výborné: Dezinformace není otázkou politiky, je to život ohrožující blbost, komentuje režisér Hřebejk
Filmový, televizní a divadelní režisér Jan Hřebejk představuje svůj nový film, komedii Výjimečný stav. „Chtěl jsem natočit komedii, přestože základem filmu je vážné téma – žárlivost“, vysvětluje Hřebejk. Příběh o zahraničním zpravodaji, který se kvůli žárlivosti vrátí do Prahy, kde uvízne a je okolnostmi přinucen točit zahraniční reportáže z pražského bytu, vstupuje do českých kin. Jak vnímá Hřebejk dezinformace? A co ví o rozhlasových ruchařích? Poslechněte si celý rozhovor!
Blízká setkání: Tatiana Dyková: „Na herectví je báječné, že se pořád můžete za někoho převlékat“
V nové filmové komedii Výjimečný stav hraje rozhlasovou moderátorku. „Scénář je úplně skvělý a režisér Honza Hřebejk má rád improvizace,“ přibližuje herečka natáčení. Co ještě prozradila o filmu? Líbí se jí píseň ke snímku? S kým zpívá duet v klipu Ještěže si nejsme jistý hodinou? Proč si pochvaluje práci s režisérem Jiřím Vejdělkem? A doporučila by animovaný film Život k sežrání?
Vizitka: Překladatel a režisér Michal Sieczkowski: Češi se podceňují, zatímco Poláci se rádi přeceňují
Do polštiny přeložil scénáře Formanových, Passerových i Papouškových filmů, Havelkovy „Vlastníky“ i libreto k Janáčkově opeře „Z mrtvého domu“. Mluví plynně česky a zazářil v hlavní roli Cieslarova filmu „Pramen života“. Česká kultura ho velmi inspiruje, v Polsku je jejím ambasadorem. Připadá si někdy v Polsku jako Čech? A co má rád na naší rozhlasové tvorbě? Ptá se Michal Bureš.
Host Lucie Výborné: Hlas jsem zdědil po otci. Bez rozechvění nestojí výkon za nic, ohlíží se za kariérou hlasatele Rosák
„Aby jeho projev k něčemu vypadal, musí přestat toho moderátora nebo hlasatele hrát jako roli. Musí se jím stát, musí jím být,“ říká Jan Rosák, který už 53 let „trpí diagnózou“ rozhlasového moderátora. Působí mu lechtání v břiše, bez kterého by to prý nešlo dělat. „Jinak by ten výkon nestál za nic. Ta zodpovědnost dělá to rozechvění,“ vysvětluje hlasatel a majitel zvučného témbru. Jaké byly jeho začátky na vlnách vysílání? A jak se stalo, že mu jeho otec málem sebral kšeft?
Blízká setkání: Herec Petr Uhlík o podcastu Odcizení: Nechtěl jsem ztvárnit gaye stereotypně
Odcizení je pětidílný podcastový psychothriller. „Je z blízké budoucnosti a je to o ztrátě identity. Nechci víc prozrazovat, protože to má až detektivní zápletku,“ uvádí herec. Proč vzpomíná rád na Dismanův rozhlasový soubor? Umí hrát na housle? Jaké bylo natáčení seriálu Metoda Markovič: Hojer? Může publikum z divadelního představení odejít? Co prozradil o Králi Šumavy? A jaké má zkušenosti s erotickými scénami?
Na pohovce Jožky Kubáníka: Miloslav Mejzlík vzpomíná: Antonio Banderas s námi chodil na pivo a na tlačenku
Hrál ve 40 seriálech, natočil téměř 50 filmů, daboval desítky postav a vytvořil spousty rolí v těch nejlepších divadlech v Česku. Je také prezidentem festivalu Divadelní Luhačovice. Hostem na rozhlasové Pohovce Jožky Kubáníka byl herec Miloslav Mejzlík.
Vizitka: Iva Moberg z Divadla NIE: Jako perfomeři se snažíme být totálně přítomní
Jeden z předních evropských souborů s mezinárodním obsazením vede od jeho založení roku 2001 a spoluvytváří jeho styl i umělecké směřování. „Vyprávím, hraju, jsem přítomná, ale zároveň jsem na špičkách. Tak fungují všichni v NIE,“ říká ve Vizitce. Jak autorský soubor hledá příběhy, které nás všechny spojují? A jaká byla cesta ze sokolovny ve Mšeně do vyprodaného Sydney Opera House? Ptá se Karolína Koubová.
Host Lucie Výborné: Rozhlas je nekonečný prostor pro oslí můstky, říká Cihlář. O rolích ale mluvit nejde, míní Kostková
„Je přece nesmysl, abych vám popsala, jak něco hraji, jak na to myslím. Proč bych to měla vůbec dávat do slov, když to kouzlo vzniká mezi jevištěm a hledištěm?“ zamýšlí se Tereza Kostková, moderátorka Blízkých setkání, nad častým motivem zpovídání herců. Jak se za mikrofonem rozhlasu cítí divadelník souboru Vosto5 a autor Vyvážené revue? „Zjistil jsem, že dokážu v jakékoli situaci reagovat na jakoukoli chybu a vlastně se z ní nějakým způsobem dostat,“ líčí Ondřej Cihlář.
Blízká setkání: Na novém albu má Xindl X duet s Katarínou Knechtovou: Zpěvačka se nevybírá lehce, ale sedí to skvěle
Vydal nové album Fén X a nejpopulárnější z písní je Si zabil, kámo. „Všichni říkali, že to do éteru neprojde. A ve finále je to ta nejhranější,“ usmívá se Xindl X. Kde a kdy se budou konat koncerty? Má schované písničky, které nikdy nespatřily světlo světa? Jaký má přístup k Vánocům? Jak dospěl k názvu alba? Co ještě prozradil o své nové desce?