- Podcasty
- Český rozhlas - Osobnosti
Poslechněte si podcast: Portréty: Brian Wilson. Hudební vizionář a génius, kterého zničily alkohol a drogy
Říkali mu „americký Mozart“ nebo „kalifornský Beethoven“: Brian Wilson, jeden ze zakladatelů legendární skupiny The Beach Boys. Dnes je považován za jednoho z nejvlivnějších studiových skladatelů na světě. Ve speciálu Portrétů o hudebních rebelech o něm a o jeho tvorbě mluví hudební publicista Petr Dorůžka.
Český rozhlas - Osobnosti
Silná témata, o kterých se ve společnosti právě mluví.
Host Lucie Výborné: Zemřel oscarový kostýmní výtvarník Theodor Pištěk. Připomeňte si ho v rozhovoru s Lucií Výbornou
Ve věku 93 let zemřel ve středu malíř, výtvarník a scénograf Theodor Pištěk. Za kostýmy k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana získal v roce 1985 americkou cenu Oscar. Oblékl herce ve filmech Marketa Lazarová, Údolí včel, Postřižiny, Pane, vy jste vdova! nebo v pohádkách Tři oříšky pro Popelku či Ať žijí duchové. Připomeňte si ho v rozhovoru s Lucií Výbornou z karlovarského festivalu z roku 2013.
Blízká setkání: Elizaveta Maximová otevřeně o nejdrsnější roli kariéry: „Uvažovala jsem, že je to nehratelná role“
Nový snímek scenáristy Marka Epsteina a režiséra Jiřího Stracha s názvem Máma vypráví příběh mentálně postižené matky, která se zoufale brání odloučení od své malé dcery. Elizaveta Maximová prý do titulní role vložila všechno. „Ležela jsem dva dny doma na podlaze a uvažovala, že je to nehratelná role. Strašně jsem se styděla za ten strach,“ říká v Blízkých setkáních Terezy Kostkové. „Hlavou mi běželo všechno možné. Včetně toho, že zavolám, že mě přejela tramvaj,“ žertuje.
Host Lucie Výborné: Kaliba: Konference COP30? Nepřítomnost Spojených států je zpřítomňovala, radost Číny byla hmatatelná
„Byl tam hezký kontrast petrostátu, do kterého se Spojené státy oficiálně na federální úrovni stylizují, a nastupujícího elektrostátu, Číny, která jde po hlavě do všech nových technologií,“ popisuje dění na 30. klimatické konferenci OSN zpravodaj Českého rozhlasu Jan Kaliba. Proč se dějištěm COP30 stal brazilský Belém? Jak se na něj dívali místní obyvatelé? A v čem bylo důležité vystoupení islandského ministra? Poslechněte si rozhovor.
Vizitka: Vadí mi elitářství v umění a snažím se ho ve své práci zpochybňovat, říká Epos 257
Proslul celou řadou intervencí do veřejného prostoru, kterými provokuje občany i instituce. Graffiti scéna, kde se v devadesátých letech pohyboval, ho přivedla k zájmu o veřejný prostor také v souvislosti s bezdomovectvím. „Spousta věcí dravého kapitalismu se ve východní Evropě projevila ve velmi dravé míře. Takovým příkladem jsou billboardy,“ říká ve Vizitce.
Blízká setkání: Mediátorka Lucie Lamačová: Řešení si musejí lidé sami vymyslet. My jim jen pomáháme naslouchat
Vztahy zásadně ovlivňují náš život, ať už jde o vztahy milenecké, rodinné nebo pracovní. Co ale dělat, když se nám s druhou stranou nedaří komunikovat a dostaneme se do sporu? Je soud vždycky tou jedinou správnou cestou? Kdy může pomoct mediátor? „V mediaci mají lidé šanci vymyslet si takové řešení, které je win–win pro oba,“ říká v Blízkých setkáních v rozhovoru s Adélou Gondíkovou mediátorka Lucie Lamačová. Který příběh s dobrým koncem ji nejvíce potěšil?
Host Lucie Výborné: Fotograf Robert Vano: Modelky 90. let měly každá svoji tvář. Dnes vypadají všechny fotky stejně
Velká kolážovitá výstava v Tančícím domě byla prodloužena. Jaké je dívat se na svou vlastní výstavu? „Nemůžu se na to koukat, protože já bych tam dal jiné věci. Ale všichni to chválí, možná je dobré. Já pořád vystavuji to samé, řekli mi, takže teď to vybrali ti mladí,“ přibližuje fotograf Robert Vano. Jak vzpomíná na hnutí hippies v New Yorku šedesátých let? Co je ďábelské ve světě módní fotografie? A co tvoří ranní rituál dnes již osmdesátiletého fotografa?
Na pohovce Jožky Kubáníka: Rozhovor s herečkou Kristýnou Daňhelovou
Hostem Na pohovce Jožky Kubáníka byla herečka a zpěvačka Kristýna Daňhelová.
Vizitka: Anna Kukuczková a Vojtěch Svoboda: Pantomima je fyzické básnictví, mluví víc než slovo
Společně tvoří tvůrčí duo Divadla Kozel ve fraku. Hrají pro dospělé, děti i mládež. „Máme touhu si vychovat diváky, kteří se budou vracet,“ vysvětlují ve Vizitce. Na pantomimě je podle nich krásné také to, že neexistuje učebnice, která by udávala, jak se má přesně dělat. „Každý má svůj vyjadřovací pantomimický prostředek.“ Kam se posunula moderní pantomima od té klasické? A jak se pracuje s jediným pantomimickým libretem Václava Havla? Ptá se Ondřej Cihlář.
Blízká setkání: Iva Frühlingová: Japonština jako únik i nový začátek. Chci studovat v zemi, která mě okouzlila!
Cesta k sobě je její čtvrtou knihou. Píše v ní o mateřství, dietní kuchyni i cestování. A právě láska k cestování ji zavedla zpět do Japonska, kde natáčela nový klip. Země vycházejícího slunce ji uhranula už dávno. „Byla jsem tam poprvé v sedmnácti jako modelka, ale teď k tomu mám úplně jiný přístup. Zajímá mě jejich způsob života.“ Se synem se dokonce učí japonsky. „Učím se psát a chtěla bych tam odjet studovat,“ svěřuje se moderátorce Tereze Kostkové v Blízkých setkáních.
Vizitka: Denisa Václavová: Odložila jsem si věci do sbírky, kterou jsem věnovala ženám svého rodu
Odložit šaty je název její publikace básní v próze, které ovlivnilo přes dvacet výtvarných uměleckých děl českých malířek a malířů. „Je to emoční krajina, do které jsem se pokládala. To odkládání je i mým odložením věcí,“ popisuje ve Vizitce. Sama je kurátorkou několika galerijních prostor včetně toho v Nemocnici Motol a připomíná, že umění ve veřejných prostorách nemocnic je trendem i ve světě.