- Podcasty
- Život k nezaplacení

Poslechněte si podcast: Kudy vedou cesty ze střední na vysokou? Lepší šance má gymnazista, bariéra je v bydlení, říká Prokop
„Na vysokých školách v Česku velmi málo studují ti, kteří jsou z nejchudších domácností se základním vzděláním. Trošku propadnou vzděláváním už v průběhu, ale potom nedokážou čelit nákladům na pět let studia v jiném městě, kde musíte mít bydlení,“ komentuje sociolog Daniel Prokop studii o podpoře vysokoškoláků. Na kterých oborech je přetlak uchazečů a jak posílit kapacity vysokých škol? A nakolik předurčuje pozdější studium výběr všeobecné střední školy oproti odborné?
Život k nezaplacení
Unikátní projekt Radiožurnálu a serveru iROZHLAS.cz mapuje, jak se rekordní inflace a další nepříznivé ekonomické ukazatele promítnou do rodinných rozpočtů. Ve kterých krajích nejvíce stoupají ceny energií? Které společenské skupiny nezvládají splácet hypotéku? A kdo radši prodá chatu nebo jinou nemovitost? Rozhovor Jana Pokorného se sociologem Danielem Prokopem nejen o ekonomických výzvách pro domácnosti v roce, který ovlivnila pandemie a válka na Ukrajině.
Možnost oddlužení se zlepšila, ale nedozvěděli se to lidé v exekucích, upozorňuje sociolog Prokop
„Chybně si myslí, že musí mít hlavní pracovní úvazek, že tam nemůžou jít, když jsou důchodci nebo nezaměstnaní. Dále neví, že se zkrátilo oddlužení na 3 roky, neví, že už neplatí podmínka splacení zbývajících 30 % dluhu – byla nahrazena systémem přizpůsobení maximálním možnostem dlužníka,“ popisuje závěry výzkumu o oddlužení Daniel Prokop. „Nevědomost je obrovská a není divu, že tam lidé nevstupují,“ míní. Kolik činí insolvenční srážky z minimální mzdy a kolik zdanění práce?
Nerovnosti ve vzdělávání? Český stát nemá data a polovinu opatření dělá naslepo, kritizuje Prokop
I do nového školního roku zasáhnou volby do Poslanecké sněmovny, snad všechny kandidující subjekty volají po zlepšení školství. „V Česku ve vzdělávání působí řada lidí, kteří jsou dobří a mění to k lepšímu. Ale celkově systém v datech ví hrozně málo,“ konstatuje sociolog Daniel Prokop. Ve kterých koutech Česka lze přesto najít příklady dobré praxe? V čem spočívá tzv. prostupné bydlení? A jaké nedostatky má český daňový systém? Poslechněte si rozhovor.
Úspěch ve škole v Česku stále závisí na rodině a regionu narození, upozorňuje Prokop
V pondělí začal nový školní rok. Na čem závisí úspěch ve škole? Proč se v jednotlivých regionech výrazně liší procento žáků, kteří nedokončí základní vzdělání? „V Česku je problém, že lidé jsou znevýhodněni chudobou, tím, že dítě není tolik připravené na vzdělávání, a zároveň jde do školy, která je často také znevýhodněná, má víc nekvalifikovaných učitelů, nemá školní psychology, má často menší financování,“ říká sociolog Daniel Prokop. Pomáhá situaci nový školský zákon?
Prokop: Stát neví, kam cílit podporu ani jaké učitele má. Decentralizované školství vyžaduje víc dat
Ministerstvo školství chce začít sledovat, jaké absence mají žáci v jednotlivých školách a v jednotlivých regionech. Je to dobře? Jaké údaje o školách a žácích by ministerstvo mělo mít a nemá? „Prakticky neznáme kvalitu škol, to je tragédie. Nemáme registr učitelů, takže stát, aby zjistil, jaké učitele má v terénu, musí dělat dotazníky mezi řediteli,“ nastiňuje sociolog Daniel Prokop. Proč ve školách roste podíl učitelů bez náležité kvalifikace a roste i jejich průměrný věk?
Příští vláda prolomí dluhovou brzdu, nebo zvýší daně, říká Prokop. Jak by změnil odvody živnostníků?
Strukturální schodek veřejných financí v roce 2027 překročí pravidla rozpočtové odpovědnosti, upozorňuje Národní rozpočtová rada. Návrh z dílny PAQ Research by zvýšil zdanění majetku i části živnostníků, kterým by odvody vyrovnal se zaměstnanci. „Vysokopříjmové osoby často platí na daních 8-10 % svého čistého zisku. Kdybychom se tam chtěli přiblížit ze strany zaměstnanců, kteří platí 40 procent z nákladu práce, tak by to stálo stovky miliard korun,“ nastiňuje sociolog Prokop.
Efektivní stát? Řešení na straně výdajů nestačí, potřebujeme i reformu daňového mixu, míní Prokop
„Digitalizace a zeštíhlení neefektivního státu je potřeba, hlavní úspory jsou však jinde. Jde o zacílení některých výdajů: rozpočtové určení daní, financování obcí a potom i velké reformy extrémní roztříštěnosti ve všech oblastech v Česku. Tam se dá ušetřit sto i víc miliard,“ myslí si sociolog. Lepší řízení a vzdělávání by podle nové studie PAQ Research mohlo ušetřit 12 až 25 miliard ročně. Efektivnější samosprávy a rozpočtové určení daní by ušetřily 16 až 32 miliard ročně.
Nejhůř jsou na tom chudší rodiny s dětmi a lidé žijící v nájmu. Pomohlo by navýšení nejnižších mezd
Zatímco životní úroveň vysokopříjmových domácností a seniorů se vrací na úroveň z roku 2021, chudší domácnosti s dětmi jsou na tom stále špatně. „Kvůli inflaci jim zásadně narostly příjmy. A na rozdíl od seniorů jim nepomohla ani vládní politika,“ vysvětluje sociolog Prokop. Ohroženi zůstávají i ti, kteří bydlí v nájmu. „Inflace se jim narozdíl od těch, kteří mají splacené bydlení a byli postiženi jen zvýšením cen energií, výrazně prodloužila.“
Většina škol pomocné pedagogy nemá. Přitom snižují neúspěšnost studentů o polovinu, poukazuje Prokop
Novela školského zákona zavádí do systému pozice sociálního pedagoga, speciálního pedagoga nebo školního psychologa. Na podpůrné profese dosud školy žádaly o dotace z evropských fondů. Sociolog poukazuje na jejich význam obzvlášť pro chudší školy. „Podpůrné profese, které pomáhají učitelům zvládat situaci, dokážou redukovat neúspěšnost na polovinu toho, co je běžné, což je obrovský úspěch,“ vyzdvihuje Daniel Prokop. Jak více školám umožnit najmout psychologa nebo preventistu?
Aby mateřství nebylo za trest, potřebujeme dostupné školky, říká sociolog. Jeden rok školky je málo
Nejzávažnější problém českého školství spočívá podle exkluzivního průzkumu Medianu v předškolním vzdělávání. Za nedostatečné považuje kapacity mateřských škol 82 % dotázaných. Nedostatek školek se propisuje do nižší porodnosti i do 16% rozdílu v odměňování mužů a žen. „Potřebujeme mnohem dostupnější služby, aby ženy nebyly penalizovány za mateřství, což je věc, která vede k tomu, že odkládají děti, protože si chtějí vybudovat kariéru,“ vysvětluje sociolog Daniel Prokop.
Gymnázium si na první místo dává celkově málo dětí. Špatná strategie i nedůvěra, hodnotí sociolog
V přihláškách ke středoškolskému studiu uvádí na prvním místě všeobecná gymnázia desetina uchazečů z chudších rodin, i ze zajištěných jen čtvrtina. Reálný zájem v krajích přitom sahá k 50 procentům. Bariérami jsou slabá nabídka i nedůvěra, že by se dítě na školu mohlo dostat. „Systém má nedostatečnou nabídku všeobecných škol, a jak je komplikovaný, ještě vede ke špatnému strategizování. Tímto nedokonalým výběrem marníme hrozně moc potenciálu,“ shrnuje sociolog Daniel Prokop.