- Podcasty
- Filmové premiéry Pavla Sladkého

Poslechněte si podcast: České sci-fi: Dobré obrazy, málo emocí. Bod obnovy nepřesahuje televizní kriminálku, míní kritik
Do žánru science-fiction se čeští filmaři obecně často nepouštějí. Výjimkou je tým kolem Roberta Hloze, který se pustil do Bodu obnovy. Podle něj budeme moct v budoucnosti využít v případě úmrtí digitální zálohu těla a žít dál. Hlavní hrdinka, agentka Em, ve filmu řeší případ porušení základního pravidla procesu. „V českém prostředí obstojí, v mezinárodním ne,“ myslí si kritik Pavel Sladký. Poslechněte si celou recenzi.
Filmové premiéry Pavla Sladkého
Filmový kritik Radiožurnálu představuje nejnovější snímky, které vstupují do českých kin.
Film Jak mít sex není návod, spíš varování před překračováním intimních hranic, přibližuje kritik
Debut britské režisérky Molly Manning Walker Jak mít sex je portrétem dospívání, složitostí přátelských vztahů a také varováním před sexuálním násilím. Přelomová fáze hrdinek se odehrává ve znamení alkoholu, večírků, čekání na výsledky přijímaček a řeší se samozřejmě i sex – jak ho mít a hlavně s kým. „Film řeší otázky spravedlnosti v oblasti konsentu,“ dodává filmový kritik Pavel Sladký. Jak tento oceňovaný snímek hodnotí?
Chlapec a volavka: Vizuálně oslňující a emočně velmi silný, hodnotí kritik nový film Mijazakiho
V částečně autobiografickém filmu je hrdinou chlapec, který vyrůstá za druhé světové války, stejně jako Mijazaki. Zároveň se ale režisér opírá o knižní předlohu, v níž Mahitovi zahyne maminka v požáru a on se se svým otcem, významným továrním ředitelem, přesouvá na venkov. Tam objeví úplně jiný svět plný temných věcí, traumat, zároveň osvobozujících záležitostí. „Není to film pro malé děti, pro ně má Mijazakiho svět příliš rovin,“ upozorňuje Pavel Sladký.
Vychutnat si každé sousto. V Umění jíst a milovat se nespěchá, hlavními ingrediencemi je péče a čas
Projíst se k dobrému životu? Dobrému vztahu? Pozorovat dvouhodinový film, ve kterém se v podstatě jen jí nebo vaří? Rozhodně ano. Herecké hvězdy Juliette Binoche a Benoît Magimel vzdávají skvělými výkony ve filmu Umění jíst a milovat poctu vysoké francouzské gastronomii. Snímek režiséra Anh Hung Trana získal ocenění v Cannes, dosáhne podle Pavla Sladkého i na oscarovou sošku?
České premiéry: Přišla v noci láká na herecké výkony, Tonda, Slávka a kouzelné světlo na citlivost
Podzim přináší několik českých premiér, mezi nimi i hororově-cynickou komedii Přišla v noci a animovaný film Tonda, Slávka a kouzelné světlo. První snímek v režii Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka vypráví o excentrické tchyni, která vstupuje jako vítr do života svých blízkých, a Pavel Sladký v něm vyzdvihuje půvabný balanc na hraně komedie a hororu. Druhý, částečně loutkový film má podle něj současnou citlivost a skvěle pracuje s barvami. Poslechněte si celou recenzi.
Film Bratři: Studenoválečné drama trpí předstíranou neutralitou a stereotypy, myslí si kritik
Film Bratři vypráví o odbojové skupině bratrů Mašínových. První část filmu popisuje rodinné zázemí a komunistickou perzekuci, poté se posouvá k dramatickému útěku z Československa v roce 1953. „Film se mění ve fyzický survival thriller, ve kterém bratři v jednu chvíli stojí proti dvaceti tisícům mužů, kteří je pronásledují,“ popisuje scénu Pavel Sladký. Česká televizní a filmová akademie film Tomáše Mašína navrhla jako kandidáta na oscarovou nominaci. Má šanci?
Zabijáci rozkvetlého měsíce: Scorseseho skvělý portrét Ameriky v době honby za ropným bohatstvím
Nový film Martina Scorseseho s Leonardem DiCapriem v hlavní roli zavádí diváky do Oklahomy první třetiny 20. století. Zabijáci rozkvetlého měsíce, tříapůlhodinový portrét Ameriky, v níž v této době docházelo k masovým vraždám osedžských indiánů – a hlavním důvodem byla honba za ropným bohatstvím. „Velkým námětem filmu jsou vlci, kojoti a zajíci v lidské podobě, nejde ale o moralismus,“ říká filmový kritik Pavel Sladký.
Pokud máte chuť na sci-fi antiutopistické lovestory, je White Plastic Sky dobrá volba, radí kritik
V roce 2123 lidstvo vyčerpalo téměř všechny přírodní zdroje, a aby přežilo, nastavilo tvrdá pravidla: lidé smí žít jen do 50 let, poté se dostávají do složitého procesu, který je přemění na potravu pro ostatní. Maďarská dvojice Tibor Bánóczki a Sarolta Szabó představují animovaný celovečerní film White Plastic Sky. „Očima hlavního hrdiny poznáváme, jak svět funguje a jak se člověk mění v rostlinu a následnou potravu,“ přibližuje zápletku Pavel Sladký.
Úsvit: netypické drama o modernitě, ve kterém se promítá politika i empatie, hodnotí kritik
Rurální Slovensko třicátých let versus sebevědomá žena továrníka s racionálním pohledem na svět. Modernita. Nález mrtvého novorozence v továrně. Intersexualita. Svit. Zhruba těmito výrazy by se dal orámovat nový film režiséra Matěje Chlupáčka s Eliškou Křenkovou v hlavní roli. „Ve filmu hraje důležitou roli intersexualita, která je různými postavami přijímána velmi problematicky,“ naznačuje kritik Pavel Sladký. Poslechněte si celou recenzi.
Sociální thriller bratří Dardennů: drogy, okrajová společnost a také obrovská vůle změnit svůj život
Jedenáctiletý Tori a šestnáctiletá Lokita jsou západoafričtí přistěhovalci. Možná nejsou pokrevní sourozenci, ale položili by za druhého život. Žijí v azylovém domě, pracují v pizzerii a po večerech doručují drogy pro jejího majitele. „Bratři Dardennové točí snímky strhujícím způsobem – blízko postavám, často s ruční kamerou, v některých částech připomínají dokument,“ vysvětluje filmový kritik Pavel Sladký.