- Podcasty
- Filmové premiéry Pavla Sladkého

Poslechněte si podcast: Čajkovského žena: Film o nenaplněné lásce produkovala společnost Romana Abramoviče
V Cannes na jihu Francie pokračuje 70. ročník mezinárodního filmového festivalu. Letos se koná kvůli válce na Ukrajině až na výjimky bez účasti ruských filmařů. Pravidlu se vymyká třeba snímek Čajkovského žena ruského režiséra Kirilla Serebrennikova, kterého v minulosti pronásledoval Putinův režim. Film vypráví příběh manželky slavného skladatele, která svého muže velice milovala a trpěla tím, že dává přednost mužům.
Filmové premiéry Pavla Sladkého
Filmový kritik Radiožurnálu představuje nejnovější snímky, které vstupují do českých kin.
České sci-fi: Dobré obrazy, málo emocí. Bod obnovy nepřesahuje televizní kriminálku, míní kritik
Do žánru science-fiction se čeští filmaři obecně často nepouštějí. Výjimkou je tým kolem Roberta Hloze, který se pustil do Bodu obnovy. Podle něj budeme moct v budoucnosti využít v případě úmrtí digitální zálohu těla a žít dál. Hlavní hrdinka, agentka Em, ve filmu řeší případ porušení základního pravidla procesu. „V českém prostředí obstojí, v mezinárodním ne,“ myslí si kritik Pavel Sladký. Poslechněte si celou recenzi.
Hit Man: Nejzábavnější zápletka, kterou Linklater natočil, směje se kritik na festivalu v Benátkách
Festival v Benátkách slaví 80 let. Na premiéry se přijel podívat i Pavel Sladký. Jednou z nich je snímek Hit Man režiséra Richarda Linklatera. „Vypráví o učiteli, který spolupracuje s policií, předstírá, že je nájemný zabiják a schází se s lidmi, kteří si chtějí objednat vraždu. Potom se mu stane, že se sejde se ženou, kterou přesvědčí, aby od vraždy upustila, dají se dohromady. To, že ho vnímá jako nájemného zabijáka, plodí další a další komplikace,“ přibližuje Pavel Sladký.
Fremont, vítěz ceny za režii z karlovarského festivalu, jde do českých kin. Čím připomíná Jarmusche?
Do českých kin vchází film Fremont. Vyhrál cenu za režii na letošním karlovarském festivalu. Melancholická černobílá komedie vypráví o mladé afghánské imigrantce, která pracuje v továrně na koláčky štěstí a hledá svoje vlastní životní štěstí ve Spojených státech. „Je to velmi milý film, na který je radost se dívat,“ hodnotí filmový kritik Pavel Sladký, podle kterého je ale snímek trochu moc poplatný filmům, jaké natáčel Jim Jarmusch.
Dovbuš: Mýtus udatného hrdiny. Je to temné, krvavé drama s bohatou výpravou, přibližuje publicistka
Příběh Oleksy Dovbuše, ukrajinského zbojníka, který v první polovině 18. století se svou tlupou mužů vystupoval proti šlechtě a bezpráví, má dnes premiéru v českých kinech. Symbolicky na Den nezávislosti Ukrajiny. „Premiéra měla proběhnout už v květnu loňského roku. Pak do toho vstoupila válka a ta všechno odsunula na vedlejší kolej. Filmaři byli donuceni práci přesunout do Polska nebo v ní pokračovat v přestávkách mezi ostřelováním,“ říká publicistka Kristina Roháčková.
Od hraní počítačových her po elitní závody GT. Gran Turismo láká na emoce i drahá auta, říká kritik
Gran Turismo, sportovní a biografické drama jihoafrického režiséra Neila Blomkampa vypráví skutečný příběh o chlapci, který se hraním počítačových her simulujících automobilové závody propracoval mezi skutečnou automobilovou GT elitu. „Je to dynamická a zároveň emoční podívaná, která se z domácího pokojíčku přesouvá do prostředí prvoligové sféry,“ přibližuje filmový kritik Pavel Sladký. V hlavních rolích se objeví Archie Madekwe a Orlando Bloom. Poslechněte si celou recenzi.
Diamantový plášť: Intenzivní zážitek, který se v divácích dlouho drží, hodnotí kritik
První srpnový týden nabízí v českých kinech šest dalších premiér, jednou z nich je snímek Diamantový plášť. „Je to film režisérky Natalie López, která se rozhodla vyprávět příběh o rodině, která je víceméně v rozkladu, pár se rozchází, žena se navíc vydává hledat zmizelou osobu. Mizení lidí a fungování drogových kartelů je na pozadí celého mexického příběhu. Je to záhadný film, má zajímavou strukturu, ve které není snadné se vyznat,“ přibližuje Pavel Sladký.
Minulé životy: Působivý film, který dojal diváky na několika světových festivalech, popisuje kritik
Film Minulé životy natočila americká režisérka korejského původu Céline Song. Vypráví love story spisovatelky, která se v dětství přestěhovala z Koreje do Spojených států a tam se po letech setká se svou někdejší láskou. „Je to melodrama o lásce, které nepřál čas a prostor, nemohla dojít naplnění. Zároveň je to melodrama manželské dvojice, která musí řešit, že Noře se ozve dávná minulost a zasuté city,“ přibližuje kritik Pavel Sladký.
Oppenheimer: Intenzivní obrazy, velké herecké výkony a morální drama, přibližuje kritik
Christopher Nolan představuje biografický film Oppenheimer. Americký režisér, scenárista a producent natočil snímek o strůjci atomové bomby, fyzikovi Robertu Oppenheimerovi. „Je to příběh, ve kterém výbuch atomové bomby tvoří předěl v polovině příběhu. Sledujeme přípravu, práci Roberta Oppenheimera, i to, co se dělo v 50. letech, jaké jsou následky řetězové reakce, se kterou film pracuje ve fyzikálním i společenském slova smyslu,“ popisuje Pavel Sladký.
Indiana Jones a nástroj osudu: Není to největší a nejlepší dobrodružství Indiana Jonese, říká kritik
Česká kina od čtvrtka promítají film Indiana Jones a nástroj osudu režiséra Jamese Mangolda. „Film začíná na sklonku 2. světové války, potom se většina děje odehrává v 60. letech, kdy se ukazuje, že ne všechna válečná dobrodružství a všechny intriky nacistů jsou uzavřené. Pak se snímek díky nástroji osudu, tajemnému antickému vynálezu, propadá do jiných časových rovin,“ přibližuje Pavel Sladký.
Asteroid City: Film se spoustou malých, ale prvotřídně obsazených rolí, přibližuje kritik
Výrazný vizuální styl, plný barev, symetrických obrazů a velké hollywoodské hvězdy v úplně maličkých rolích. Tohle charakterizuje amerického režiséra Wese Andersona. V českých kinech je od čtvrtka jeho nový film Asteroid City. „Byl jsem trochu zklamaný, protože mi stejně jako u předcházejícího filmu přišlo, že ten výrazný vizuální styl, hračičkovství, drobné epizody a skvělá herecká čísla na malé ploše přebírají vládu nad nějakým celkovým smyslem,“ hodnotí Pavel Sladký.