- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Filmy Bod obnovy a Úsvit stály desítky milionů. Jak se točí nákladné české snímky bez kompromisů?
Saša Michailidis se ptá producenta Jana Kallisty a producenta a režiséra Matěje Chlupáčka. Bod obnovy a Úsvit, dva české filmy, které jsou aktuálně v tuzemských kinech, poutají pozornost i kvůli svému vizuálnímu ztvárnění. To se, dle mnohých reakcí, vyrovnává zahraničním produkcím. Jak se točí nákladné české snímky? Co to obnáší pro producenty? Jak se shánějí peníze na náročné filmové projekty?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Akcent ± v českém filmu: Přišla v noci, Kazma marketingově, žánr jede, nula romantických komedií
Saša Michailidis se ptá redaktorky Deníku a spolupracovnice Vltavy Jany Podskalské, redaktorky iRozhlasu Kristiny Roháčkové a Tomáše Stejskala z Aktuálně.cz. Film Přišla v noci se Simonou Pekovou, Agnieszka Holland, Kazma a ONEMANSHOW: The Movie zachraňuje kinaře, žánrová tvorba posiluje, ovšem chybí dobrá romantická komedie. Nej události a trendy bilancují naši hosté.
Akcent ± v české literatuře: Mornštajnová vs. Toy Box, knihy bez daně, autofikce na vzestupu
Saša Michailidis se ptá slovesné dramaturgyně Vltavy Kláry Fleyberkové, editora kulturní rubriky Seznam Zprávy, publicisty a básníka Jonáše Zbořila a publicisty, kritika a editora webu ČT art Josefa Chuchmy. Kauza Mornštajnová vs. Toy Box, úmrtí Milana Kundery, nulová daň na knihy, proměny literární kritiky, autofikční romány či komiks. Nej události a trendy bilancují naši hosté.
Akcent ± ve výtvarném umění: Rudolfinum, pražská Kunsthalle, Eva Koťátková a regionální galerie
Saša Michailidis se ptá výtvarné publicistky, kritičky a kurátorky Lenky Lindaurové, redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové a teoretika umění a výtvarného publicisty Matěje Forejta. Konec černobílé doby v NGP, instalace NAVE v Galerii Rudolfinum, výstava READ v pražské Kunsthalle, Eva Koťátková, vzedmutí galerií v regionech, ale nulový kulturní program na Pražském hradě. Mimořádné počiny i zklamání bilancují naši hosté.
Akcent ± v divadle: Dekkadancers, La Putyka, Bakchantky, Vzkříšení
Saša Michailidis se ptá taneční a divadelní publicistky, pedagožky na HAMU Hany Strejčkové, divadelního kritika Vladimíra Mikulky z časopisu Svět a divadlo a vedoucí rubriky Kultura v LN, divadelní kritičky Jany Machalické. Taneční soubor Dekkadancers nebo novocirkusová stálice La Putyka, činoherní inscenace Bakchantky v ND či Vzkříšení v Divadle Na zábradlí. I další mimořádné počiny bilancují naši hosté.
Německá kultura je kvůli Izraeli a Gaze v napětí. Na festival nepojedu, říká česká umělkyně
Saša Michailidis se ptá redaktorky časopisu Artalk Anny Remešové a audiovizuální umělkyně Alžběty Bačíkové. Německou kulturní scénu ovlivňují události v Izraeli a Gaze. Propalestinské postoje a sílící antisemitismus dopadají na umělce, kurátory i kulturní instituce. Co se v Německu děje? A lze podobné tendence najít i v domácím kulturním prostředí?
Města se snaží omezovat vizuální smog. Znojmo to vzalo zgruntu kvůli turistům
Saša Michailidis se ptá specialistky na veřejný prostor a vizuální smog a zastupitelky hl. m. Prahy Kristýny Drápalové (PRAHA SOBĚ) a městské architektky Znojma Ivety Ludvíkové. Po nedávné opravě stanice metra Jiřího z Poděbrad vzbudilo ohlas, že v ní nejsou reklamy, není ale jisté, že to tak zůstane. Odborníci upozorňují, že v tuzemských městech je silná koncentrace plakátů, poutačů či billboardů. Proč a jak to změnit? Jakou roli hrají estetické manuály?
Přesčasy, švarcsystém, i to je architektura. Toxické podmínky v oboru mladší generaci vadí
Hosty Saši Michailidise jsou architektky Eliška Havla Pomyjová a Kateřina Krebsová. Architektura, prestižní obor, ve kterém ale mnohdy panují složité podmínky pro práci, a to už od studií. Česko toto téma také prezentovalo na letošním benátském bienále. Proč nejen mladé architektky a architekty znepokojují nerovné podmínky v jejich profesi? Jak chtějí situaci změnit?
Před sto lety stát nakoupil umění z Francie, podařilo se obejít konzervativní část komise
Saša Michailidis se ptá kurátorky Sbírky moderního umění NGP Anny Pravdové a historika umění Nikolaje Savického. Před sto lety československý stát nakoupil francouzskou sbírku moderního umění. Jak a proč k tomu došlo? Jaké mistry a jejich díla v této unikátní kolekci v Národní galerii Praha najdeme? Jaký význam má tato sbírka dnes? A bylo by ještě v současnosti možné uskutečnit podobnou transakci na poli kulturněpolitické diplomacie?
Výběr týdne: Masaryčka rozděluje, Galerie Rudolfinum, Mijazakiho animace, síla české literatury
Saša Michailidis se ptá hostů na situaci kolem nástavby na nové pražské budově Masaryčka, která v historické části města vyvolává značné emoce. Jaká byla třicetiletá éra Petra Nedomy v Galerii Rudolfinum? Proč zůstává Hajao Mijazaki mistrem japonské animace i po natočení svého údajně posledního filmu Chlapec a volavka? V čem je v současnosti síla české literární scény a je třeba usilovat o velký český román?
O kritizované nástavbě Masaryčky není rozhodnuto, Praha 1 chce přezkum připomínek, říká starostka
Saša Michailidis se ptá starostky Prahy 1 Terezie Radoměřské z TOP 09 a architektky Anny Vinklárkové z ekologické organizace Arnika. Nová dominanta a instagramový bod na mapě Prahy, to je budova Masaryčka. Vzbuzuje zájem, ale také vášně. Stavba totiž prý v celkovém měřítku nerespektuje okolní historickou zástavbu. Proč a komu vadí i uvažovaná nástavba? Jak se k věci staví Praha 1? Dá se na Masaryčce ještě něco změnit?