- Podcasty
- Blízká setkání

Poslechněte si podcast: Milan Peroutka a Dagmar Herrmannová ze Smiling Crocodile: Postižené děti jsou u nás jako v rodině
Smiling Crocodile, česky Usměvavý krokodýl, funguje jako mateřská i základní škola pro děti s těžkým kombinovaným postižením. „Jsme malé centrum pro 31 dětí. Právě díky tomu nabízíme individuální přístup a prostředí, které působí skoro jako rodina,“ vysvětluje ředitelka centra Dagmar Herrmannová. Do Blízkých setkání Terezy Kostkové přišla i s ambasadorem centra, hudebníkem Milanem Peroutkou. „Vlastně si s dětmi hrajeme a tím rozvíjíme jejich smysly,“ říká on.
Blízká setkání
Tereza Kostková a Adéla Gondíková vedou rozhovory s hosty, které znáte, anebo které stojí za to poznat. Blízká setkání vysíláme každý všední den po jedenácté na Dvojce.
Aňa Geislerová si dodnes volá s chlapcem z filmu Karavan. „Je to přetrvávající vztah a velká radost“
Snímek Karavan, se kterým štáb zamířil až na festival do Cannes, je hlubokou sondou do duše matky syna s Downovým syndromem. „V těch dětech je nějaká ryzost, přítomnost a opravdovost. Pamatuju si první čtení scénáře a první prožitky. Bylo to intenzivní,“ vzpomíná Aňa Geislerová. V rozhovoru s Terezou Kostkovou popsala svoje pocity z toho, jaké to je jít po červeném koberci v Cannes a jaké je festivalové zákulisí. Které známé osobnosti tam potkala?
Novinářka Lucie Ptáčková: Umělé oplodnění nemá vždy happyend. Knihou Loterie IVF jsem to chtěla říct
Byli mladí a zdraví, přesto se jim nedařilo počít dítě. Verdikt lékařů zněl jasně: málo spermií. Novinářka a moderátorka Lucie Ptáčková nejen o své cestě za dítětem napsala knihu Loterie IVF. „Chtěla jsem nabourat tabu a ukázat, že IVF není jen složitá cesta ke štěstí, ale hlavně velká nejistota,“ prozradila v Blízkých setkáních Adéle Gondíkové. Jak zvládala nevyžádané rady okolí? A co pro ni znamenaly hádky o jméno?
Herečka Lucie Zedníčková přiznává: Divadlo mě přestalo bavit. Mám pocit, že divákům už nemám co dát
„Nevím proč, ale před časem mě přestalo divadlo bavit. Nejdřív jako diváka a pak i jako herečku. Říkala jsem si, co se se mnou stalo a v čem je důvod. Mám zkrátka pocit, že divákovi nemám co předat, že je všechno zbytečné,“ přiznává herečka. „Vím, že lidé se jdou do divadla pobavit, ale já jim chci dát ještě něco víc než jen smích.“ V Blízkých setkáních Terezy Kostkové prozradila, proč prodala dům a koupila si statek a taky jestli by v dnešní době chtěla začínat s herectvím.
Umělec Krištof Kintera: Můj život změnil jeden obraz. Ukázal mi, že patřím do ateliéru, ne na hřiště
Běhal na oválu, kopal do míče, pak ale v Basileji uviděl obraz, který mu změnil život. Sochař a vizuální umělec Krištof Kintera vyměnil dřinu na atletickém hřišti za tvůrčí práci v ateliéru, jejíž výsledky jsou dnes vidět nejen v galeriích, ale i ve veřejném prostoru. Co pro něj znamená „To“, jeho slavná socha na kolečkách? Kdy začala jeho fascinace veřejným osvětlením? A jak se rodí světelný park na Dvoreckého mostě? Poslechněte si Blízká setkání Vasila Fridricha.
Herec Pavel Batěk: Podal jsem si ruku s Belmondem. Náhoda to nebyla!
Na náhody prý příliš nevěří. „V Paříži mi kamarádi vyprávěli, že potkali Jeana-Paula Belmonda. Moc jsem si přál ho vidět, a skutečně jsem si s ním o čtrnáct dní později podal ruku v Cannes,“ vzpomíná. Podobně nečekané bylo i jeho setkání s Miroslavem Horníčkem. V rozhovoru s Vasilem Fridrichem prozradil, jak prožívá letní reprízy Balady pro banditu, kterou v příbramském divadle hrají už jedenáctou sezónu a jak se vlastně dostal k divadlu. Kdy a kde bude koncertovat s kapelou?
Jan Vondráček: Knížky už čtu jen za peníze. A moje žena si mě večer pouští na dobrou noc
Herec a dabér Jan Vondráček má na kontě téměř stovku audioknih. Přesto sám na čtení nemá čas. „Pořád se učím nějaké texty, večer mě bolí oči od světel na jevišti, takže ke knihám, které si chci přečíst, se už nedostanu. Říkávám, že už čtu knížky jenom za peníze,“ směje se. V rozhovoru s Vasilem Fridrichem uvažoval, proč hraje často padouchy a jaké změny ho čekají v jeho domovském Divadle v Dlouhé.
Fotograf Jadran Šetlík: Každý potřebuje vzor. Bez něj by ani Hašek nebyl Haškem
Fotograf Jadran Šetlík se už delší dobu věnuje projektu s názvem Ve stopách vzorů. „Každý, kdo chce něčeho dosáhnout, potřebuje vzor. V začátcích jsem si vybíral známé osobnosti – třeba mladou brankářku a Dominika Haška. A na jedné z vernisáží se skutečně potkali. On se jí celý večer věnoval a podepsal jí hokejku. Byl to pro ni svátek,“ vypráví v rozhovoru s Vasilem Fridrichem. Je každá jeho fotografie na výstavě originálem? Jakou technikou vzniká?
Režisér Peter Bebjak: Smrt Karolu Duchoňovi pomohla, aby se stal nesmrtelným
„Jeho způsob života, oslavy, zábava a alkohol se musely v jeho zdraví nutně projevit,“ říká o slovenském zpěvákovi Karolu Duchoňovi režisér Peter Bebjak, který o něm natočil film. „Často navštěvoval nemocnice a určitě mu to nepomáhalo k tomu, aby si prodloužil život,“ dodává k jeho smrti v pouhých pětatřiceti letech. Bylo hodně složité vytvořit obraz slovenského Toma Jonese? Lze Karola Duchoně dnes soudit? Bylo obtížné přemluvit Vojtu Kotka k malé roli Karla Gotta?
Eva Nečasová z iniciativy AI dětem: Děti už jsou dál než my. Jak učit generaci, která s ní vyrostla?
Dnešní děti přemýšlejí jinak, než jak jsme byli zvyklí my. Učitelé i rodiče často tápou, jak s nimi držet krok. „Je mi přes čtyřicet a už nerozumím tomu, kam se chce můj patnáctiletý syn rozvíjet,“ říká Eva Nečasová v Blízkých setkáních. „Je to dáno rychlým rozvojem technologií. Generace našich dětí je od nás nesmírně vzdálená.“ V rozhovoru s Vasilem Fridrichem prozradila, co je syntetická realita a dark post. Máme se bát umělé inteligence?