- Podcasty
- Od Západu nefouká? Podcast o architektuře
Poslechněte si podcast: Architekti z ateliéru Pro-story: „Jeden z našich domů by majitel nejradši přestavěl.“
Navrhli řadu výrazných a také oceněných bytových domů. Dvě nominace na Českou cenu za architekturu jim přinesly realizace bytového domu na Sylvánu v Plzni a rodinného domu „Věž“ v Čižicích. O své práci, svých začátcích i aktuálních a budoucích projektech mluvili s Petrem Klímou ve druhém díle podcastu Od Západu nefouká? architekti Jiří Zábran a Tereza Nová z ateliéru Pro-story.
Projekční a architektonické studio založil v roce 2014 Jiří Zábran se svým kolegou stavařem Josefem Houškou. V tandemu s Terezou Novou ale tvoří již od roku 2011. Co každého z nich přivedlo k architektuře, a co je pak svedlo dohromady? Velikost ateliéru jim umožnila věnovat se i větším projektům. Na které své realizace jsou nejvíce hrdí? Kolik zakázek mají právě na stole? A mají ambice vyrazit i za hranice regionu nebo dokonce republiky? Aktuálně se podle jejich návrhů realizuje celá obytná čtvrť Nová Papírna a staví výškový bytový dům u Borského parku. Jaká je spolupráce s developerem-architektem? A jakou zakázku by si přáli teď získat?
Co v rozhovoru uslyšíte:
00:50 – tandem Zábran–Nová
03:25 – ateliér PRO-STORY
06:15 – v dobách studia
10:35 – vlastní dům
12:48 – kamarád a kolega developer
29:20 – plzeňský region
37:10 – ohlédnutí za realizacemi
43:05 – plzeňské biskupství v roli investora
47:50 – vize do budoucna
Editace: Jan Balcar, Markéta Hossingerová, Petr Klíma
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Přepis rozhovoru najdete na webech Od Západu nefouká? a Seznam Médium. Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
Od Západu nefouká? Podcast o architektuře
Podcast představuje současné plzeňské architektky a architekty, které kromě vysoké úrovně jejich práce spojuje i generační blízkost – architektuře se začali věnovat po roce 1989. V rozhovorech přibližují své osobní i pracovní postoje, motivace, zkušenosti, vývoj svého vztahu k architektuře, genezi a záběr svých ateliérů i vybrané realizace. Tvůrci podcastu se snaží veřejnosti zprostředkovat současnou plzeňskou architekturu, upozornit na místní tvůrce a reflektovat jejich tvorbu.
Připravuje a moderuje Petr Klíma ze spolku Pěstuj prostor. Zpětnou vazbu mu můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
„Snažím se uměleckým dílům posloužit, ne s nimi soupeřit,“ říká architekt výstav a vizuální umělec Tomáš Svoboda
Další díl podcastu se vrací k sérii věnované plzeňským „expatům“ rozhovorem s Tomášem Svobodou, vizuálním umělcem, architektem výstav a filmovým scénografem, který působí jako vedoucí ateliéru Nová média 1 na Akademii výtvarných umění v Praze. V dialogu s Petrem Klímourozebírá Tomáš Svoboda služebnou povahu výstavní architektury – profese, která má podle Svobody pomáhat uměleckým dílům a divákům, nikoli je přehlušovat.
Svoboda rovněž hovoří o počátcích své práce architekta výstav, o tom, proč se v Česku nedá architektura výstav studovat, nebo o tom, jak v návrzích výstav uplatňuje svou zkušenost vizuálního umělce. Svoboda v rozhovoru sdílí i své poznatky z dlouhodobé spolupráce s Moravskou galerií v Brně**,** která se podle něj stala příkladem otevřené a přístupné instituce. Tomáš Svoboda dále přibližuje, jak se v posledních dvaceti letech proměnily podmínky pro vznik výstavních prostorů v Česku, a komentuje i galerijní prostředí v Plzni, kde se podílel na výstavách Západočeské galerie v Plzni, a to jak ve výstavní síni „13“, tak v Masných krámech. Kriticky Svoboda hodnotí historické budovy přetvářené na galerie, a naopak oceňuje konverze industriálních objektů, jako je PLATO Ostrava,které umožňují svobodnější a empatičtější práci s uměním.
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(00:30) působení na AVU
(03:51) cesta k profesi architekta výstav
(10:59) služebná povaha výstavní architektury
(17:12) práce s díly a prostory
(37:38) kvalita a specifika výstavních prostor v Česku
(1:04:45) galerie pro všechny
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Zachránit Mariánskou Týnici byla pro Zápala téměř nedostižná meta,“ říká historik architektury Petr Domanický
Poslední díl podcastové minisérie věnované architektu Hanuši Zápalovi, od jehož narození letos v únoru uplynulo 140 let, navazuje na čtyři předchozí epizody, které se postupně zabývaly významem Zápala pro Plzeň, jeho školními stavbami a také jeho působením mimo region.
V rozhovoru se Petr Klíma a historik architektury Petr Domanický vrací znovu k Mariánské Týnici, která byla zmíněna již v prvním díle podcastové minisérie („Hanuš Zápal přivedl do Plzně moderní architekturu,“ uvádí historik architektury Petr Domanický, díl je dostupný zde). S touto památkou byl Zápal propojený již od dětství, v roce 1920 publikoval výzvu k její záchraně, po zřícení kopule zajistil provizorní střechu, ve třicátých letech spoluzaložil Jednotu pro záchranu Mariánské Týnice a díky podpoře prezidenta Beneše i vlády se zasloužil o její zásadní obnovu. Petr Domanický také popisuje proces dostavby druhého ambitu z evropských dotací v nedávných letech a kritizuje ji jako návrat k dávno překonaným přístupům. Podle něj místo příběhu historie Mariánské Týnice vznikla spíše ‚pouť‘ než snaha o záchranu jedné z nejcennějších památek.
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(00:30) Zápal jako regionalista své doby
(11:46) proces obnovy Mariánské Týnice
(32:46) kritika současné dostavby Mariánské Týnice
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Ženy mají v architektuře stále větší slovo,“ upozorňuje zakladatelka Dne architektury Marcela Steinbachová
Ve více než stovce českých i slovenských měst včetně Plzně se na začátku října 2025 uskuteční festival Den architektury. Právě u této příležitosti jsme s jeho iniciátorkou, zakladatelkou spolku Kruh a architektkou Marcelou Steinbachovou připravili nejnovější díl podcastu. Kromě osvěty a popularizace architektury se Marcela Steinbachová věnuje navrhování a vede vlastní ateliér Skupina. V posledních dvou letech provozuje rovněž galerii Prostora.
V rozhovoru s Petrem Klímou probírá architektka patnáctiletou historii Dne architektury, roli žen v architektuře i fungování ateliéru Skupina, který má na kontě řadu projektů kulturních staveb a citlivých rekonstrukcí – například kina Světozor nebo Školy architektury AVU. Marcela přibližuje také vznik zmíněné galerie, spolupráci s legendárním Stevenem Hollem či pohled na současnou českou architektonickou scénu. Jak se jí daří kombinovat vlastní tvorbu s vedením festivalu? Proč považuje rekonstrukce za zásadní téma dneška? A co ji na architektuře stále nejvíce inspiruje?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(01:42) o spolku Kruh a festivalu Den architektury
(06:40) Ta architektura
(10:23) role žen v architektuře
(20:25) galerie Prostora
(39:55) ateliér Skupina
(54:25) spolupráce se Stevenem Hollem a rekonstrukce kulturních staveb
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Zápala i další regionální architekty je dobré vyzdvihovat,“ je přesvědčen historik architektury Petr Domanický
Předposlední díl podcastové minisérie věnované architektu Hanuši Zápalovi, od jehož narození letos v únoru uplynulo 140 let, navazuje na předchozí epizody, které se zabývaly významem Zápala pro Plzeň a školními stavbami, které ve městě projektoval. Tentokrát se zaměříme na působení architekta nejen na Plzeňsku, ale i mimo region.
Rozhovor, který vznikl jako živá nahrávka Petra Klímy s historikem architektury Petrem Domanickým, hledal odpovědi zejména na následující otázky: můžeme Hanuše Zápala vnímat jako „Gočára jihozápadních Čech“, jehož příchod na plzeňský stavební úřad znamenal pro regionální architekturu kvalitativní skok a vtiskl Plzni i západním Čechám moderní tvář? Jak se Zápal stal architektem Haléřového spolku dělníků Škodových závodů a jak jeho projekty sanatorií ve Střelských Hošticích, Janově u Mirošova či Lipnici nad Sázavou reflektovaly vztah k těmto lokalitám i posun k organické architektuře inspirované Frankem Lloydem Wrightem? Které stavby by si podle Petra Domanického zasloužily památkovou ochranu, proč je její prosazení složité a jak se dnes daří mapovat hodnotu regionální architektury vedle velkých jmen české moderny?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(02:00) "Gočár jihozápadních Čech"
(12:40) Zápal a architektura škol v regionu
(25:57) sanatoria a spolupráce s Haléřovým spolkem
(48:02) památková ochrana Zápalova díla
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„V Plzni se za posledních 30 let nepostavila ani jedna základní škola,“ upozorňuje historik architektury Petr Domanický
Třetí díl série o Hanuši Zápalovi představuje další architektovy projekty plzeňských škol, jejichž realizace přispěly k proměně města v meziválečném období. Petr Klíma a kurátor sbírky architektury Západočeské galerie v Plzni Petr Domanický v pokračování svého rozhovoru přibližují především příběhy Benešovy a Pikovy školy a také Vyšší hospodářské školy.
Probírají elementární architektonické kvality budov, původní technické inovace, stavební komplikace, ale také citlivou obnovu vybraných staveb. Upozorňují na důležitost, kterou vzdělávání přisuzovala prvorepubliková Plzeň i celé Československo a která se odrážela mimo jiné v pojmenovávání škol i dalších institucí po významných představitelích města i státu (příkladem budiž Masarykova, Benešova či Pikova škola). Pokoušejí se také naznačit, jaký význam mají Zápalovy školní stavby v kulturní paměti Plzně dnes.
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(02:48) školy nesoucí jména slavných
(20:36) Benešova škola a její záchrana
(28:52) Pikova škola a její přístavba
(34:08) Vyšší hospodářská škola a inspirace Kotěrou
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Školy od Zápala měly člověka uvítat, ne ohromit,“ říká historik architektury Petr Domanický
Druhý díl podcastové minisérie věnované architektu Hanuši Zápalovi, od jehož narození letos uplynulo 140 let, se zaměřil na Zápalův přístup k navrhování školních budov. Projektům těchto staveb věnoval architekt podstatnou část svého profesního působení.
V rozhovoru s kurátorem sbírky architektury Západočeské galerie v Plzni Petrem Domanickým, největším znalcem Zápalova díla, hledal Petr Klíma odpovědi zejména na následující otázky: Jak se proměňovaly ideály a podoby školních budov v klíčovém období přelomu století? Jaké inovace přinesl Zápal do návrhů plzeňských škol, v prvé řadě obchodní akademie a Masarykovy školy? Jakou roli v jeho projektech hrály tehdejší německé vzory? A jak v jeho tvorbě rezonuje celoživotní vztah k baroku?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(04:10) školy před a po roce 1900
(09:23) komplex na Masarykově náměstí
(27:42) Zápalova moderna s odkazem na baroko
(39:27) Masarykova škola na Jiráskově náměstí
Editace: Petr Klíma, Jan Balcar, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Hanuš Zápal přivedl do Plzně moderní architekturu,“ uvádí historik architektury Petr Domanický
V letošním roce si připomínáme 140 let od narození architekta Hanuše Zápala, který se mezi lety 1910 a 1930 svými stavbami nesmazatelně zapsal do obrazu města. U příležitosti zmíněného výročí jsme připravili letní podcastovou minisérii o Zápalovi a jeho působení v Plzni, v regionu i mimo něj.
Jak ovlivnil Plzeň svým dílem architekt Hanuš Zápal? Jaké stavby navrhl coby tvůrce zaměstnaný na městském stavebním úřadě? Jaký byl profesní a osobní vztah architekta a urbanisty Ladislava Lábka k Hanuši Zápalovi? Odpovědi nabízí úvodní díl zápalovské série, který vznikl jako živá nahrávka rozhovoru Petra Klímy s kurátorem sbírky architektury Západočeské galerie v Plzni Petrem Domanickým, předním odborníkem na Zápalovo dílo.
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(08:15) studia
(14:58) obnova plzeňské radnice
(29:40) ve službách města
(41:38) divadelní skladiště a krematorium
(51:55) Lábek a Zápal
Editace: Petr Klíma, Ondřej Perner, Radka Šámalová
Hudba, zvukový design: Jan Balcar
Video: Ondřej Perner
Fotografie: Matěj Hošek
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Ve srovnání s Hongkongem je Praha rozkvetlá zahrada,“ říká Vladimir 518
Vladimir 518 si cestu k architektuře našel tím nejpřirozenějším způsobem – pobytem v jeho ulicích. Umělec, kterého většina lidí zná z hudební a výtvarné scény, popisuje, jak se v rámci graffiti a hiphopové komunity postupně přesunul od konkrétní tvorby na zdi k reflexi veřejného prostoru jako celku. Neúnavně přispívá svou činností – aktivismem, odborným výzkumem i uměleckou tvorbou – k uznání hodnot architektury druhé poloviny 20. století.
Proč je brutalismus českou veřejností stále spíše trpěný, než oceňovaný? Jak na místní stavby té doby nahlíží architekti ze světa? Jak se Vladimir vyrovnal s frustrací z pokračujících demolic ikonických staveb a jaký přístup společnosti k architektonickému dědictví té doby by si naopak přál?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(00:40) aktivismus ve světě architektury
(09:00) demolice vs pietní rekonstrukce
(31:27) princip generačního kyvadla
(47:07) další kniha
Editace: Jan Balcar, Ondřej Perner, Markéta Hossingerová, Petr Klíma
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar, Ondřej Perner, Matěj Hošek
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Navrhli jsme školu, do které bychom sami chtěli chodit,“ říká architekt Ondřej Píhrt
Architekt Ondřej Píhrt se v posledních letech intenzivně věnuje návrhům školních budov. V pokračování rozhovoru s Petrem Klímou podrobně představuje vítězný soutěžní návrh Základní školy Amos v Psárech. Mluví o tehdy specifickém zadání, otevřené komunikaci s investorem i odvaze přinášet nové typologické přístupy. Jak se dnes zadávají zakázky na školní budovy? Jak k návrhu nové školní budovy na zelené louce Ondřej Píhrt přistupoval, kde se inspiroval? A co všechno může ovlivnit vznik kvalitního školního prostředí?
V další části rozhovoru se Píhrt věnuje dalším novým školním stavbám. Sdílí zkušenosti s realizací veřejných projektů, které mohou narážet na politické proměny, tlak na cenu nebo nejasnosti v zadání. Srovnává s tím práci pro soukromé investory, s nimiž navrhoval také mateřskou a střední školu. Jak se liší způsob komunikace a rozhodování o školních budovách u soukromých a veřejných klientů? A jaké specifické požadavky přináší navrhování dalších typů škol pro mladší děti nebo dospívající?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(00:30) soutěž na budovu Základní školy Amos v Psárech
(07:30) školní budovy jako odraz společnosti
(27:17) Základní škola Amos v Psárech
(36:17) svazková škola LOŠBATES
(45:50) školní budova v areálu Nová Zbrojovka v Brně
(55:30) školy pro soukromé investory
Editace: Jan Balcar, Markéta Hossingerová, Petr Klíma
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.
„Navrhování pro vlastní rodinu je povinné peklo,“ usmívá se architekt Ondřej Píhrt
Architekt Ondřej Píhrt v rozhovoru s Petrem Klímou reflektoval nejprve své vzpomínky na období studia Fakulty architektury na ČVUT v Praze, kde ho formovala účast v ateliérech Aleny Šrámkové a posléze Petra Hájka a Jana Šépky. Po studijním pobytu v Mnichově a spolupráci s architektem Mojmírem Ranným založil Ondřej roku 2015 vlastní ateliér S-O-A. Jaké hodnoty si odnesl ze studia u výrazných osobností tuzemské architektury? Co ho zaujalo na zahraniční stáži a jakým způsobem vznikla jeho současná kancelář?
V následující části rozhovoru se Ondřej Píhrt věnuje své práci – od návrhů rodinných domů až po vítězný projekt v ašském Parku historie. Otevřeně popisuje výzvy při spolupráci se samosprávou i důležitost přemýšlení v širším měřítku. Zamýšlí se i nad svým vztahem k Plzni – městu, ve kterém se narodil a vyrůstal, ale zatím se v jeho profesním životě, vyjma několika staveb, objevuje spíše okrajově. Jaký dům navrhl pro své rodiče? Jak vznikl dům na Floridě a proč musel být celý jeho interiér přivezen z Česka? Jakou roli může hrát kvalitní veřejný prostor v menším městě v kulturně odlehlejším regionu?
Co v rozhovoru uslyšíte:
(00:00) intro
(00:30) studium
(12:05) vlastní ateliér
(19:00) rodinné domy v Plzni i na Floridě
(42:00) Park historie v Aši
(54:27) o Plzni
Editace: Jan Balcar, Markéta Hossingerová, Petr Klíma
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Zpětnou vazbu k podcastu nám můžete poslat na klima@pestujprostor.cz.
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.