- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Alternativa vpřed! Hudba v českém filmu se mění. Mladí tvůrci mají provokovat, míní skladatelé
Saša Michailidis se ptá pianistky, zpěvačky a skladatelky Beaty Hlavenkové a producenta, skladatele Jonatána Pjoni Pastirčáka. Aid Kid, Pjoni, Beata Hlavenková, Jan P. Muchow, Oliver Torr. To nejsou nominace na hudební ceny alternativního žánru, ale nominace v kategorii filmová hudba v rámci Českých lvů. Jakým směrem se ubírá hudba v současném českém filmu? Co se mění? Jakou roli hudba ve filmu má?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Tarantino je filmový maniak, hledač podivností, král soundtracků. Ale není banální, míní publicisté
Saša Michailidis se ptá publicistky a programové ředitelky Letní filmové školy Ivy Hejlíčkové a filmového publicisty z Kinoboxu Kamila Fily. Režisérovi, scénáristovi, producentovi a herci Quentinu Tarantinovi je dnes 60 let. Estetizované násilí, vulgarity, černý humor, hra se žánry, dlouhé dialogy, i to charakterizuje jeho tvorbu. Proč Tarantino vyvolává kontroverze a kdy filmově dospěl?
Výběr týdne: česká videohra oslovila svět, spisovatelé se druží a české divadlo perlí
Saša Michailidis mluví s hosty o nezávislých videohrách, protože u nás i v zahraničí zaujala hra Afterglitch vývojáře Vladimíra Kudělky. Rozebíráme situaci českého PEN klubu a Asociace spisovatelů, obě tyto literární organizace mají nová vedení. A u příležitosti vyhlášení výsledků Cen divadelní kritiky a ankety Divadelních novin debatujeme o trendech v českém divadle.
České divadlo je rozmanité. Kritici vítají původní texty o současnosti i majstrštyky v regionech
Saša Michailidis se ptá divadelní kritičky Marie Reslové a divadelního kritika, redaktora časopisu Svět a divadlo Vladimíra Mikulky. Konec rudého člověka, to je podle výsledků Cen divadelní kritiky inscenace loňského roku. Hlasující v anketě Divadelních novin považují za povedenější nastudování opery Alcina v ND Brno. Jaký je stav divadla v Česku? Jakým směrem se ubírá? O čem vypovídají divadelní ceny a ankety?
Podpora literárních talentů a rozvíjení kontaktů v cizině. Spisovatelé chtějí spolupracovat
Saša Michailidis se ptá nového předsedy českého PEN klubu Ondřeje Vaculíka a také nové předsedkyně Asociace spisovatelů Anny Luňákové. V jaké situaci se tyto dvě literární organizace nacházejí a čí zájmy zastupují? Co by chtěla nová vedení změnit? Jak těžké je sehnat peníze na provoz? A jak využít generačního rozdílu členů PEN klubu a Asociace spisovatelů?
Nezávislá videohra Afterglitch uhranula svět. Je mimořádná a vymyká se mainstreamové produkci
Saša Michailidis se ptá vývojáře nezávislých her, výtvarníka, autora hry Afterglitch Vladimíra Kudělky a Jiřího Bigase z magazínu Vortex, který se zabývá videoherní kulturou. Nezávislá scifi videohra Afterglitch může získat prestižní světové ocenění. Jaké postavení mají takzvané indie hry ve světě herního průmyslu? Jakou odezvu mají v herní komunitě, co na ně publikum?
Výběr týdne: české umění v cizině, filmoví Oscaři, Magnesia Litera, bruselský styl na železnici
Saša Michailidis mluví s hosty o možnostech prezentace českého výtvarného umění v zahraničí, Drážďany totiž hostí ojedinělou výstavu. Věnujeme se filmovým Oscarům a výzvám, kterým čelí Hollywood. Nominační kategorie výročních knižních cen Magnesia Litera doznaly změn. A hledá se další využití pro železniční budovy v bruselském stylu.
České umění není v zahraničí vidět. Politiky nezajímá a umělcům se nechce vyjíždět
Saša Michailidis se ptá kurátora drážďanské výstavy českého umění Jiřího Fajta a hlavního kurátora Centra současného umění DOX Otto M. Urbana. Až do 9. července je v Kunsthalle im Lipsiusbau otevřena výstava Všechnu moc imaginaci!. Jde o největší prezentaci moderního a současného českého umění v zahraničí za několik posledních desetiletí. Proč se nepropaguje tuzemské umění v cizině takto častěji?
Železniční budovy v bruselském stylu je třeba smysluplně využít, tvrdí architekt
Saša Michailidis se ptá architekta Karla Hájka ze stavební fakulty ČVUT a historika architektury, památkáře Martina Strakoše. Výpravní železniční budova v Ostravě Vítkovicích, postavená v 60. letech minulého století v tzv. bruselském stylu, se dočká rekonstrukce. Ta v Havířově už je v novém. Proč zachraňovat architektonicky cenné železniční budovy s puncem socialismu?
Nové kategorie Magnesie Litery? Kvalitní humoristickou literaturu u nás skoro nemáme, zní v Akcentu
Saša Michailidis se ptá organizátora cen Magnesia Litera Pavla Mandyse a slovesné dramaturgyně Vltavy Kláry Fleyberkové. Známe nominace na výroční knižní ceny Magnesia Litera. Organizátoři letos udělali v kategoriích pár změn. V kategorii próza mohli porotci nominovat už jen tři knihy místo šesti, nově přibyly žánrové kategorie. Proč? Kam literární ceny směřují?
Oscaři: Nezávislá studia a streamovací platformy drtí Hollywood. Díky za ten zdravý trend
Saša Michailidis se ptá Kristiny Roháčkové ze zpravodajského serveru iRozhlas a Veroniky Bednářové z časopisu Reflex. Všechno, všude, najednou – film, který letos dominoval předávání Oscarů. Proč se prosazují menší, nezávislá studia na úkor těch velkých, hollywoodských? Jak silnou pozici si budují streamovací platformy a jejich snímky?