- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Výběr týdne: Kasárna Karlín a Placek, Archa pro Ukrajinu, Pražský komorní balet v ohrožení
Saša Michailidis se ptá hostů, jak udržet ve městech centra alternativní kultury či komunitní lokality. Kasárna Karlín v Praze totiž po roce opět ožila, v Ostravě své nové zázemí pod názvem Placek hledá spolek PlacOva. Mobilní Archa zachraňuje písemné památky na Ukrajině. Pražský komorní balet slaví padesát let tím, že pozastavuje kvůli nedostatku peněz kontinuální činnost a znovuotevírá otázku systému financování nezávislé scény.
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Streamování hudby nahrává jen superhvězdám. Situace je trudná, říká šéf vydavatelství
Saša Michailidis se ptá Petra Ostrouchova z hudebního vydavatelství Animal Music a Miloše Hrocha z FSV UK, který zkoumá dopady streamingu na hudební trh. Zlaté časy streamovacích platforem – i takto bychom mohli okomentovat čísla za loňský rok na hudebním trhu v Česku. Streaming tvořil totiž už 64 a půl procenta ze všech příjmů tuzemského hudebního průmyslu. Jak se vůbec dnes platí hudebníci a co s tím dělá právě streaming? Repríza ze 7. 4. 2025.
Staré nádražní budovy ožívají. Praha Bubeneč sází na kulturu i sport, Karviná zahradničí
Saša Michailidis se ptá jednoho ze zachránců nádražní budovy v Praze Bubenči Martina Kontry a Zuzany Klusové ze spolku S.O.S. Karviná, který obnovuje budovu starého nádraží Karviná-Fryštát. Nedávno se velmi řešilo, zda skončí legendární Dejvická nádražka. Měla totiž změnit nájemce a proměnit se v moderní restauraci. Správa železnic nakonec od svého záměru ustoupila. Repríza z 5. 3. 2025.
Vstupem do registru můžeme dát najevo, že stojíme o spolupráci se státem, říká umělec
Saša Michailidis se ptá ředitelky odboru umění, knihoven a kreativních odvětví na MK ČR Zuzany Zahradníčkové a divadelního a filmového herce Jiřího Šimka, spoluzakladatele souboru Ufftenživot. Lidé působící v kultuře se mohou ucházet od 1. 7. o status umělce. Registrovaní mohou získat podporu formou stipendia ministerstva kultury na tvůrčí nebo studijní účely. Jak to bude v praxi vypadat? Jaké podmínky musí splnit, aby se do registru mohli hlásit? Repríza z 12. 6. 2025.
Po prodeji Supraphonu panují obavy o dostupnost nahrávek. Potřebujeme národní zvukové centrum
Saša Michailidis se ptá členky pracovní skupiny pro přípravu koncepce národního zvukového centra Ivy Horové, Michala Hory z Národní knihovny a také ředitele společnosti ArcoDiva a bývalého ředitele Supraphonu Jiřího Štilce. Supraphon koupilo nadnárodní vydavatelství Sony Music Entertainment. Co teď s rozsáhlým katalogem českého hudebního vydavatelství, který obsahuje nahrávky od popu až po klasickou hudbu? Proč ještě nemáme národní zvukový archiv? Repríza z 30. 1. 2025.
Do Atlasu ve Veletržáku se po vlně kritiky může chodit stále zdarma
Saša Michailidis se ptá vedoucí lektorského centra GASK v Kutné Hoře Karin Vrátné Militké a vedoucího oddělení rozvoje publika v NGP Oldřicha Bystřického. Národní galerie původně rozhodla, že do prostoru Atlas ve Veletržním paláci, využívaný převážně rodiči s dětmi, budou moci jen návštěvníci s platnou vstupenkou. Proti tomu se vzedmula vlna kritiky, takže do Atlasu platí stále volný vstup. Nakolik vstřícné jsou tuzemské galerie vůči svému publiku? Repríza z 12. 3. 2025.
Kingdom Come: Deliverance sází na historii. Fakta tu ale nejsou důležitá, říká herní historik
Saša Michailidis se ptá Zdeňka Prince, redaktora magazínu Vortex, který se věnuje videoherní kultuře, a Jana Kremera z Centra medievistických studií. Karlovarský festival uvede 9. července premiéru filmového sestřihu videohry Kingdom Come: Deliverance II Cinematic Cut. Videohra, která stála zhruba miliardu korun, si hned první den po vydání na sebe vydělala, což způsobilo poprask. Na čem závisí úspěch videohry? A jak fungují historické příběhy? Repríza z 25. 2. 2025.
Filmová klasika na YouTube. Národní filmový archiv slibuje pestrý výběr i anglické titulky
Saša Michailidis se ptá publicisty a redaktora Filmového přehledu Martina Šrajera a filmového publicisty Pavla Sladkého. Národní filmový archiv spustil v prosinci loňského roku YouTube kanál Filmová klasika, který veřejnosti postupně zpřístupňuje vybrané české snímky. Nabízí hlavně tituly, které v běžné nabídce televizí nebo VOD platforem nenajdete. Jak se tvoří dramaturgie YouTube kanálu? Co ještě vylepšit? Repríza ze 14. 1. 2025.
Bojím se, co uvidím a uslyším, ale klasice ve filmu fandím, říká šéf České filharmonie
Saša Michailidis se ptá generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka a uměleckého ředitele MFF KV Karla Ocha. Dnes začíná karlovarský filmový festival. Můžete si teď připomenout Akcent vysílaný živě z loňských podzimních Variací, které program přehlídky doplňují. Téma? Vážná hudba ve filmu, neboli jak využít, ale nezneužít klasiku. Repríza z 22. 11. 2024.
Soukromých památek přibývá. Stále ale taháme za kratší provaz, říká majitel zámku
Saša Michailidis se ptá generální ředitelky NPÚ Naděždy Goryczkové a prezidenta Asociace majitelů hradů a zámků Michala Farníka. Šestnáct nových objektů přijala Asociace majitelů hradů a zámků. Co znamená zvyšující se počet soukromých památek? Jak náročná je péče o ně ve srovnání se státními památkami, které jsou ve správě Národního památkového ústavu? Jak mohou spolupracovat? Repríza ze 17. 2. 2025.
Peter Brook 100: v první linii herci a dělat divadlo bez podvodu na diváka
Saša Michailidis se ptá divadelní a rozhlasové herečky, režisérky, scenáristky Lídy Engelové a teatrologa, překladatele Martina Pšeničky, který působí na Katedře divadelní vědy FF UK. Letos 21. března jsme si připomněli sto let od narození britského režiséra a scenáristy Petera Brooka, který 2. července 2022 zemřel. Čím byla jeho práce na divadle výjimečná? Repríza z 20. 3. 2025.