Akcent
1. prosinec 2022

Poslechněte si podcast: Pornografické a skandální. Knihy Henryho Millera ovlivnily tvorbu beatníků a stále přitahují čtenáře

Saša Michailidis se ptá překladatelů a publicistů Josefa Rauvolfa a Richarda Olehly. Za vulgární až pornografické bylo ve své době považováno dílo amerického spisovatele Henryho Millera. Jeho Obratník raka budete moci od zítřka poslouchat v Četbě s hvězdičkou. Jak Miller ovlivnil celou beatnickou generaci? A jak přijímáme jeho silně autobiografické knihy dnes?

25:23

Akcent

Vydává: Český rozhlas

Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách. 

Web

Včera 26:18

Výběr týdne: Eurovize, socialistická reklama, filmové pobídky, české dirigentky

Saša Michailidis mluví s hosty o tom, jaký význam má dnes mezinárodní písňová soutěž Eurovize. Co se dozvíme z publikace nazvané Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989? Jak fungují filmové pobídky? A dokážou se už české dirigentky prosadit ve velkých orchestrech?

Před dvěma dny 26:27

Eurovize je emoce, song musí hnout publikem. Jeho vkus je ale nevyzpytatelný, míní publicista

Saša Michailidis se ptá komentátora Eurovize, hudebníka Jana Maxiána a hudebního publicisty deníku Právo Jaroslava Špuláka. I čeští interpreti a interpretky usilují o postup na mezinárodní soutěž Eurovision Song Contest. Jakou šanci mají v mezinárodní konkurenci? Jaký význam má toto televizní písňové klání dnes? Proč je tak důležitá i audiovizuální podoba show?

Před třemi dny 27:01

Kůzlata vykupuje Jednota. Jaká byla socialistická reklama?

Saša Michailidis se ptá filmové historičky Lucie Česálkové a kurátora Národního muzea Ondřeje Táborského. Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989, to je název knihy, kterou vydává nakladatelství Akropolis ve spolupráci s Národním muzeem. Co se z publikace dozvíme o socialistické spotřební kultuře?

Před čtyřmi dny 25:55

Ženy v čele velkých orchestrů jsou jen otázkou času. Kojila jsem i při premiéře, říká dirigentka

Saša Michailidis se ptá dirigentky, hudební skladatelky a pedagožky Miriam Němcové a dirigentky, sbormistryně Anny Novotné-Peškové. ČT právě vysílá dokumentární cyklus o významných českých dirigentech. V jaké pozici jsou dnes české dirigentky? Dokážou se už prosadit ve velkých orchestrech i ve světě? Jaký je zájem žen o studium dirigování?

Před pěti dny 26:42

Česká audiovize potřebuje peníze ze zahraničí. Vsaďme na koprodukce, říká šéfka fondu kinematografie

Saša Michailidis se ptá ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové a šéfa slovenského Audiovizuálneho fondu Petera Badače. Letos v březnu by mělo české ministerstvo kultury předložit vládě nový zákon o audiovizi, připravovaná novela by měla mj. lépe zakotvit systém filmových pobídek. Jak funguje? A jak velký zájem je o filmovou výrobu v Česku a na Slovensku? Jakou pozici si budují VoD platformy?

Před týdnem 26:42

Výběr týdne: videohra jako seriál, světoobčan Meštrović, mizející plastiky, dětská literatura

Saša Michailidis mluví s hosty o adaptacích videoher, seriál The Last of Us totiž zaznamenal mnoho pozitivních ohlasů. Věnujeme se sochaři a světoobčanovi Ivanu Meštrovićovi, jehož výstava je k vidění v Galerii hl. m. Prahy. Zajímá nás také osud mozaik a plastik, které mizí z budov postavených před rokem 1989. Jaké dětské knihy se nejlépe prodávají a jsou nakladatelé schopni uspokojit současnou poptávku?

Před týdnem 24:17

Dítě je nejpřísnější kritik. Nakladatel musí bojovat o jeho pozornost, zní v Akcentu

Saša Michailidis se ptá šéfredaktora nakladatelství Paseka Jakuba Sedláčka a majitele nakladatelství Labyrint Joachima Dvořáka. I když ceny tištěných knih stoupají, zůstávají jedním z nejoblíbenějších dárků. A u těch dětských to prý platí dvojnásob. Jak se mění současná poptávka v oblasti dětské literatury? A dokážou se tomu nakladatelé přizpůsobit? Jak těžké je zaujmout v zahlcené nabídce?

Před týdnem 24:07

Mozaiky a plastiky z dob socialismu ustupují touze po modernizaci. Mizí do skladišť, nebo nenávratna

Saša Michailidis se ptá historičky architektury Veroniky Vicherkové a kurátorky, historičky architektury Šárky Svobodové. Plastika Jiřího Nováka nazvaná Vazby zmizela minulý týden z budovy ZŠ Filosofská v Praze 4, tedy v tomto případě jen dočasně. Vrátí se tam po dokončení zateplení školy. Některá jiná podobná díla z období před r. 1989 to štěstí nemají. Proč ubývá tohoto umění ve veřejném prostoru? Co s tím?

Před týdnem 26:27

Ivan Meštrović: sochař a světoobčan, který se odvážil tvrdit, že Masaryk nerozumí umění

Saša Michailidis se ptá kurátorky Galerie hlavního města Prahy Sandry Baborovské a historika Ondřeje Vojtěchovského. Do konce února je v GHMP k vidění výstava Ivan Meštrović – sochař a světoobčan. Expozice zahrnuje díla chorvatského rodáka, ale také to, jak ho umělci a politici vnímali v meziválečném Československu. Jak silnou vazbu měl na TGM? A víte, že dílo Meštroviće najdete v Tyršově domě?

Před týdnem 26:42

The Last of Us jako zlom v adaptacích videoher? Prim hraje citlivý přístup tvůrců, tvrdí znalci

Saša Michailidis se ptá Zdeňka Prince, redaktora magazínu Vortex, který se věnuje videoherní kultuře a filmového a televizního publicisty Martina Šrajera. Postapokalyptická videohra The Last of Us, která měla jako seriál premiéru před týdnem, sklízí pozitivní ohlasy. Proč? Čím se vyznačují nejúspěšnější adaptace? A vzroste ještě do budoucna role videoher ve filmovém průmyslu?