Akcent
NejnovějšíDnes

Poslechněte si podcast: Jestli se udržíme, může se dostavit vinyl efekt, říká šéfredaktor tištěného magazínu UNI

Saša Michailidis se ptá dramaturgyně, kurátorky, divadelní publicistky uměleckého spolkového časopisu Dílo Lenky Dombrovské a šéfredaktora kulturního magazínu UNI, hudebního publicisty Ondřeje Bezra. Divadelní noviny budou v tištěné podobě vycházet už jen jednou měsíčně. S novým rokem skončil tištěný časopis o klasické hudbě Harmonie. Podobný osud potkal v posledních letech více tištěných časopisů o umění.

25:15

Akcent

Vydává: Český rozhlas

Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách. 

Web

Včera 23:50

Paul Newman 100: úsporný herec s hezkou tváří i poslední ikona starého Hollywoodu

Saša Michailidis se ptá publicistky a programové ředitelky Letní filmové školy Ivy Hejlíčkové a filmové publicistky časopisu Respekt Jindřišky Bláhové. 26. ledna by bylo herci, režisérovi, závodníkovi a filantropovi Paulu Newmanovi 100 let. Ve kterých rolích exceloval a proč? Jaké bylo jeho postavení v Hollywoodu a jak tehdy fungoval studiový model? A jak jsou na tom současné hollywoodské ikony?

Před dvěma dny 27:29

Dobrovolné vstupné může super fungovat v regionu, v Národním muzeu ne, říká jeho šéf

Saša Michailidis se ptá ředitelky Galerie hl. m. Prahy Magdaleny Juříkové, generálního ředitele Národního muzea Michala Lukeše a ředitele Oblastní galerie Liberec Filipa Suchomela. Některé domácí galerie a muzea nabízí dobrovolné vstupné do stálých expozic. Proč tomu tak není u všech příspěvkových paměťových institucí? Jde jen o peníze ze vstupného nebo tomu brání i jiné okolnosti?

Před třemi dny 25:31

Za lásku ke kýči se nebičujme. Je ale fajn rozpoznat, kdy námi manipuluje, říká publicistka

Saša Michailidis se ptá výtvarné publicistky Michaely Vrchotové a teoretika umění a publicisty Matěje Forejta. Do nového roku si někdy dáváme složitá předsevzetí. Třeba, lépe rozumět výtvarnému umění. Teorie a dějiny umění se dají nabiflovat, ale jak rozeznat kýč? Kde je hranice mezi uměním a kýčem? K čemu může být kýč dobrý?

Před šesti dny 25:42

Výběr týdne: Dům umění v ČB, Filmová klasika na YouTube, výchova designérů, český dokument

Saša Michailidis se ptá hostů na spor o opravu českobudějovického Domu umění. Představíme YouTube kanál Filmová klasika. Mluvíme také o vzdělávání studentek a studentů v oboru designu. A přiblížíme výsledky kvalitativního průzkumu, ze kterého vyplývá, že česká dokumentární tvorba, která boduje i na prestižních světových přehlídkách, je podfinancovaná.

Před týdnem 25:41

Jsme drsní a snažíme se studenty designu připravit na tvrdou realitu, říká pedagog UMPRUM

Saša Michailidis se ptá grafické designérky Barbory Kramné a vedoucího Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM, designéra Ivana Dlabače. Od roku 2008 se vypisuje mezinárodní soutěž Národní cena za studentský design. Poslední vítězkou hlavní kategorie je Barbora Kramná, absolventka Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity. Jak se vychovávají tuzemští talenti v oboru designu? Jaké podmínky mají během studia a posléze možnosti uplatnění v praxi?

Před týdnem 27:57

Opravu Domu umění jsme na letošek neslíbili vs. je to lež, neshodnou se v Českých Budějovicích

Saša Michailidis se ptá kurátora Domu umění v Českých Budějovicích Michala Škody a 1. náměstka primátorky ČB Petra Maroše (ODS). Dům umění letos uvede jen čtyři výstavy, o polovinu méně než by za měl za běžných okolností v plánu. Počítal totiž se začátkem rekonstrukce objektu, město ale opravy odložilo, peníze přesune na jiné projekty. Dům umění byl také součástí koncepce ČB jako Evropského hl. m. kultury 2028. Jaký bude jeho osud? Mohla by se tamější galerie přestěhovat?

Před týdnem 25:27

Filmová klasika na YouTube. Národní filmový archiv slibuje pestrý výběr i anglické titulky

Saša Michailidis se ptá publicisty a redaktora Filmového přehledu Martina Šrajera a filmového publicisty Pavla Sladkého. Národní filmový archiv spustil v prosinci YouTube kanál Filmová klasika, který veřejnosti zpřístupňuje vybrané československé snímky. Nabízí hlavně tituly, které v běžné nabídce televizí nebo VOD platforem nenajdete. Jak se tvoří dramaturgie zmíněného kanálu? Co ještě vylepšit? Jaký je zatím zájem diváků?

Před týdnem 25:37

Dokumentární film je v Česku podfinancován. Nechci, aby talenti odcházeli, říká režisér

Saša Michailidis se ptá producenta a režiséra Jindřicha Andrše a jednoho ze spoluautorů nové koncepce podpory dokumentů ve Státním fondu audiovize Přemysla Martinka. Dokumentární film je v Česku podfinancován, pro producentské společnosti není tento obor dostatečně atraktivní. I to vyplývá z kvalitativního průzkumu pro AMU. Co jsme se dozvěděli? Jak narovnat situaci v tuzemském dokumentu, který nás navzdory podmínkám skvěle reprezentuje i na světových přehlídkách?

Před týdnem 22:59

Výběr týdne: Pragerovy kostky, revoluce v audiovizi, rok knih bez DPH, KVIFF Classics

Saša Michailidis se ptá hostů, jaká je situace kolem Pragerových kostek v Praze, které se měly rekonstruovat, nakonec se ale na opravu architektonicky cenných budov nenašly v rozpočtu peníze. Od 1. ledna platí novela zákona o audiovizi, jaký je její přínos? Nulová sazba DPH na knihy platí rok, jak ovlivnila knižní trh? Přehlídku KVIFF Classics zahájí digitálně zrestaurovaná Kalamita Věry Chytilové, dá se na digitálně zrestaurovaných filmech vydělat?