- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: EXPO je spektákl. Koncept národních pavilonů je pro nás stále výhoda, říká historička umění
Saša Michailidis se ptá slovesného dramaturga ČRo z Tvůrčí skupiny Dokument a publicistika Marka Mojžíška a historičky umění Terezie Nekvindové z FF UK a pražské AVU. V neděli 13. dubna začne v japonské Ósace Všeobecná světová výstava EXPO 2025. Jak touto událostí Japonci žijí? Jak to dopadlo s českým pavilonem, jehož výstavba se zpozdila a o dost se prodražila? Jak ovlivnily EXPO nejúspěšnější čs. účasti? Má EXPO ještě dnes smysl?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Z filmů bylo ouzko, říká umělecký šéf festivalu ve Varech. Naděje tam je, věří publicistka
Saša Michailidis se ptá filmové publicistky a editorky ČRo Plus Martiny Vackové a uměleckého ředitele karlovarského filmového festivalu Karla Ocha. Zlatou palmu získal v Cannes snímek Byla to jen nehoda íránského režiséra Džafara Panahího, český Karavan režisérky Zuzany Kirchnerové si cenu ze soutěžní sekce Un Certain Regard neodnesl. Která díla prestižní filmové přehlídky stojí za zmínku? Jaká témata tvůrci otevírají a jak je zpracovávají? A jak rezonoval manifest Dogma 25?
Písmomalíři ožívají. Řemeslná výtvarná práce se vrací do ulic a možná i do výuky, říká pedagog
Saša Michailidis se ptá písmomalíře Daniela Plaveckého ze studia Plavečky na pražské Letné a pedagoga UMPRUM Radka Siduna, který přednáší o současné typografii a tvorbě písma. Ručně malované cedule, vývěsní štíty, tabule. Dříve běžné, dnes vzácné. Proč se dnes zabývat písmomalířstvím? Je pro něj odbyt? Vyučuje se vůbec na školách? Mění se nějak náš vztah k písmu a typografii?
Výběr týdne: Jiří Trnka filmový, muraly vpřed, bydlení v umění, moderní ZUŠ
Saša Michailidis se ptá hostů na filmový odkaz Jiřího Trnky u příležitosti výstavy v pražské galerii Villa Pellé. Muraly vpřed! Velkoplošné malby na zdech kultivují ulice Česka. Téma bydlení a bezdomovectví na trienále v Miláně a vůbec v umění i veřejné debatě. Základní umělecké školy a co mohou dnes nabídnout.
Bydlení reflektují ve své tvorbě jen mladí umělci. Je to téma, které je pálí, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá jedné z autorek koncepce a designu výstavy na trienále v Miláně, architektky Karolíny Kripnerové a publicistky Táni Zabloudilové. Italské Miláno hostí až do 9. listopadu mezinárodní trienále designu a architektury. Letos má motto Nerovnosti. Česko se účastní s výstavou Síla rozhodnutí, která se vztahuje k nedostupnosti bydlení a bezdomovectví. Jak česká expozice toto zásadní současné téma pojímá? A jak ho reflektujeme v umění i veřejné debatě obecně?
Trnka jako exportní zboží: točil filmy pro zvídavé dospělé, jejich hravost, ale baví i děti
Saša Michailidis se ptá kurátorky sbírky animovaného filmu Národního filmového archivu Michaely Mertové a scenáristky dokumentu Jiří Trnka: Nalezený přítel Terezy Brdečkové. Až do konce srpna můžete navštívit v pražské galerii Villa Pellé výstavu s názvem Trnka – příběh legendy. Expozice přiblíží méně známé ilustrace knih Jiřího Trnky, loutky či obrazy. Jaký ale je filmový odkaz Jiřího Trnky jako zakladatele československé animace a studia Bratři v triku?
Mural vpřed! Malby v ulicích kultivují česká města. Poskytujte svoje zdi, vyzývá umělec
Saša Michailidis se ptá výtvarného umělce Michala Škapy alias Trona a kurátorky plzeňského street art festivalu Wallz Kristýny Jirátové. V tuzemských městech roste počet muralů neboli velkoplošných maleb na stěny ve veřejném prostoru. Jak poznat dobrý mural? Jak se proměňuje vztah veřejnosti a také lokálních politiků ke street artu? Jaké lokality jsou pro mural ideální? Funguje street art jako turistické lákadlo?
V ZUŠkách roste zájem o individuální přístup i oblast multimédií. Najdou se ale i uchazeči o varhany
Saša Michailidis se ptá ředitelky ZUŠ Varnsdorf Terezy Rauch a ředitele ZUŠ Popelka v Praze Košířích Vojtěcha Fröhlicha. Devátý ročník festivalu základních uměleckých škol zvaný ZUŠ Open je v plném proudu, potrvá až do 6. června. Jaké to je vést zušku v Praze a jaké v regionu? Po jakých oborech neboli hudebních nástrojích je dnes největší poptávka a proč? Jak výuku inovovat? A má na základních uměleckých školách kdo učit?
Výběr týdne: filmové clo, Open House Praha, Cena EU na Světu knihy, etiketa na Pražském jaru
Saša Michailidis se ptá hostů, jaké reakce vyvolala úvaha amerického prezidenta Donalda Trumpa zavést stoprocentní clo na filmy vyrobené mimo Spojené státy. Festival otevřených budov Open House Praha upozorňuje na to, jak by měly vypadat školy pro budoucí generace. Cena Evropské unie za literaturu se letos uděluje na Světu knihy. Pražské jaro pohledem odbornic na etiketu a oblékání.
Evropská literární cena pomohla mé knize k překladům do dalších jazyků, říká spisovatel
Saša Michailidis se ptá Viktora Debnára z Kanceláře Kreativní Evropa Kultura a šéfredaktora časopisu Host, spisovatele a držitele Ceny EU za literaturu z roku 2014 Jana Němce. Evropská cena za literaturu bude letos vyhlášena na Světu knihy. Festival a veletrh začal právě dnes v Praze. Jak dobře naplňuje Cena EU za literaturu své poslání? Jak může pomoci prosadit české autorky a autory na evropském literárním trhu?
Školy máme takové, jakou hodnotu jim přikládáme, říká architekt
Saša Michailidis se ptá architekta, pedagoga, publicisty a hostujícího kurátora festivalu Open House Praha Osamu Okamury a architekta Ondřeje Tučka z FA ČVUT. V rámci přehlídky Open House Praha se o tomto víkendu otevře pro veřejnost několik školských staveb. Jak by měly vypadat školy pro budoucí generace? Jak na novostavbu a jak přizpůsobit původní budovu současným klimatickým nebo společenským nárokům?