Dobrá kritika umění vyžaduje, abychom měli jasno ve svých hodnotách, říká Milena Bartlová

Akcent
Před týdnem 28:06

Na konci září se už posedmé předávala Cena Věry Jirousové. Jedná se o ocenění za uměleckou kritiku, která se uděluje ve dvou kategoriích, a to jak začínajícím kritičkám a kritikům umění, tak těm etablovaným. V letošním roce v první kategorii zvítězila Tina Poliačková, v druhé Milena Bartlová. Společně s moderátorkou Terezou Špinkovou rozebíraly, co to znamená, dostat ocenění tohoto druhu, jaké kondici je současná umělecká kritika a na jaká témata se zaměřuje.

Akcent

Český rozhlas

Jedno kulturní téma, více úhlů pohledu.

Web

Další epizody

Dnes
29:05

Boj o veřejný prostor na Jablonecku: Socha mytického rytíře vadí, kříž z doby třetí říše nikoliv

Vztyčování, ničení a znovuobnovování pomníků, soch a monumentů ve veřejném prostoru provází téměř vždy vyhraněné emoce a debaty. U příležitosti oslav vzniku samostatného československého státu nabízí David Hamr v Akcentu dva příběhy monumentů z oblasti bývalých Sudet, z Jablonecka, kde se vznik nového státního útvaru příliš neoslavoval. Jak dovedeme nakládat s historií česko-německého soužití a co dnes prozrazují pomníky o nás samotných?

Včera
29:38

Filmová a audiovizuální výchova v Česku? Zarputilý průkopnický boj

Filmy jsou dnes běžnou pomůckou ve výuce na školách, přesto se jen zřídka do osnov zapojuje filmová a audiovizuální výchova. Proč nestačí jen pouštět historické filmy v hodinách dějepisu, kdo jsou aktéři, kteří se tento stav snaží změnit a jak by mohla vypadat vhodná učebnice? Na otázky Pavla Sladkého odpovídají předseda Asociace filmové a audiovizuální výchovy Pavel Bednařík a Jiří Forejt, dramaturg, lektor a metodik spolku Free Cinema.

Před dvěma dny
29:04

Hadar Galron: Je to i můj příběh, říkali mi diváci po představení o hledání židovské identity

Izraelská dramatička, scénáristka a herečka Hadar Galron se u nás proslavila hned svou prvotinou Mikve, následovaly inscenace Tajemství a Pískej. Nejnověji je k vidění v Divadel F. X. Šaldy její hra Moje první židovské Vánoce napsaná přímo pro tuto scénu. Jak se píše zahraniční autorce drama zasazené do českého prostředí? A jak se prolíná česká a židovská identita? Na otázky Jakuba Čermáka odpovídají Hadar Galron a režisér Petr Svojtka.

Před pěti dny
28:37

Peter Grimes v Brně: Taková opera tu třicet let nebyla a třicet let nebude

Sociální drama, které líčí napětí mezi jedincem a společností. Opera Národního divadla Brno zahájila sezónu novou inscenací díla Benjamina Brittena Peter Grimes, kterou režijně připravil David Radok v osvědčeném tandemu s dirigentem Marko Ivanovićem. V titulní roli debutoval švédský tenorista Joachim Bäckström. Inscenaci představují v Akcentu její tvůrci a sólisté, hodnotí publicista Josef Herman.

Před šesti dny
29:40

Práce spisovatele je z padesáti procent taktika: Milan Kundera z českého i francouzského pohledu

Jméno Milana Kundery vyvolává i po završení jeho literárního díla v kulturních kruzích vášnivé debaty. V loňském roce vyšly hned dvě jeho biografie na vyhrocených pólech mezi adorací a odsudkem. Proč se část čtenářů nechce spokojit s dílem a láká je pátrat i v záhadě života? Čím a jak se liší pohled Čechů a Francouzů na Kunderovu tvorbu? Na otázky Šárky Jančíkové odpovídá francouzská novinářka Ariane Chemin i v Praze narozený francouzský politolog a historik Jacques Rupnik.

Před týdnem
25:12

Rozechvění je větší. I hudebníci si musí zvykat na diváky, říká dramaturg FOK

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK je na prahu nové koncertní sezóny. Po pandemii koronaviru se ne náhodou ve své dramaturgii výrazně zaměřuje na domácí hudebníky a ansámbly s cílem podpořit je po více než roční vynucené pauze. Vrátí se ale i zahraniční hosté, jména s FOK nerozlučně spjatá? A jak probíhaly přípravy této víceméně postcovidové sezóny? Daniel Jäger se ptá dramaturga pražských symfoniků Martina Rudovského a šéfdirigenta Tomáše Braunera.

Před týdnem
25:09

Romští umělci chtějí slyšet kritiku, ale chybějí tu odborní publicisté. Změnit to má nový projekt

Mladá generace romských umělců, tvořících v oblasti hudby, tance, nových médií, výtvarného umění, divadla i literatury, poukazuje skrze projekt AndroMedia na nedostatečný zájem kritiků. Cílem projektu, za nímž stojí organizace Slovo21, je zvýšit povědomí širokého spektra veřejnosti o současné romské umělecké tvorbě. Téma pro Izabelu Chalupníkovou ze Slova21, Davida Tišera z organizace ARA ART a vedoucí redakce pořadu O Roma vakeren Ivetu Demeterovou.

Před týdnem
29:26

Cena Jindřicha Chalupeckého 2021 ve znamení srozumitelnosti, přírody, tance a queer

V prostorách Moravské galerie v Brně, v Pražákově paláci, právě probíhá výstava laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2021. Nejprestižnější domácí umělecká cena se letos koná podle nových pravidel, kdy se laureáty stává celá pětice finalistů. Jaké je nejlepší současné české umění? A pomohla výstavě zásadní změna soutěžních pravidel? ptá se v dnešním Akcentu Tomáš Klička kurátorky a kritičky umění Mariky Kupkové a kritičky umění Anežky Bartlové.

Před týdnem
28:38

Bez koncertů klasické hudby. Na hradech a zámcích je hlad po rodinných, ale netradičních akcích

Na českých hradech a zámcích není o kulturu nouze, často se ale jedná spíš o komerční nebo historicky zaměřené akce. Sluší památkám současné umění, a proč se tam s ním setkáváme tak zřídka? Ptá se Jakub Čermák v Akcentu Jiřího Vydry, kastelána Valdštejnské lodžie a zároveň režiséra a kulturního organizátora. Druhým hostem je umělkyně Ewa Žurakowská, která působí jako dramaturgyně polského renesančního zámku Gorzanów.