- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Zakázaný film a televize: Některé snímky a TV pořady se dodnes nedostaly k divákům
Saša Michailidis se ptá vedoucí Katedry produkce na FAMU a filmové historičky Terezy Czesany Dvořákové, která působí i na Katedře filmových studií FF UK, a dramaturgyně České televize Jany Čížkovské. Vltava rozjíždí projekt s názvem Zakázané léto. Zaměříme se v něm na různé podoby cenzury a zákazů v umění napříč časem a prostorem. Co nového víme o trezorových filmech? Jaké byly poměry na Barrandově a v Československé televizi před a v období normalizace?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Kellner a privatizace v ND: Politické hry prospívají českému divadlu, míní kritik
Saša Michailidis se ptá editora webu ČT art, publicisty a kritika Josefa Chuchmy a ředitele nezávislého Divadla Feste Jiřího Honzírka. Po letní přestávce v říjnu začne Národní divadlo znovu uvádět inscenaci nazvanou Privatizace. Tímto titulem se činohra vrátila k událostem kolem kuponové privatizace a k podnikateli Petru Kellnerovi. Jedná se částečně o dokudrama a fikci. Jakou pozici mají v současném českém divadle společenská a politická témata? Repríza z 26. 2. 2025.
Vyvážíme umělce do ciziny, stále ale narážíme na to, že pocházíme z Východu, říká šéfka galerie
Saša Michailidis se ptá ředitelky pražské Trafo Gallery Blanky Čermákové a ředitelky kulturního centra 8smička v Humpolci Martiny Hončíkové. Centrum současného moderního umění DOX, Kunsthalle, Museum Kampa, EPO1 v Trutnově… To jsou v současnosti snad nejznámější velké tuzemské soukromé galerie. Vedle nich ale funguje řada menších, které se snaží upoutat pozornost a propagovat převážně současné umění. Repríza z 20. 2. 2025.
Streamování hudby nahrává jen superhvězdám. Situace je trudná, říká šéf vydavatelství
Saša Michailidis se ptá Petra Ostrouchova z hudebního vydavatelství Animal Music a Miloše Hrocha z FSV UK, který zkoumá dopady streamingu na hudební trh. Zlaté časy streamovacích platforem – i takto bychom mohli okomentovat čísla za loňský rok na hudebním trhu v Česku. Streaming tvořil totiž už 64 a půl procenta ze všech příjmů tuzemského hudebního průmyslu. Jak se vůbec dnes platí hudebníci a co s tím dělá právě streaming? Repríza ze 7. 4. 2025.
Staré nádražní budovy ožívají. Praha Bubeneč sází na kulturu i sport, Karviná zahradničí
Saša Michailidis se ptá jednoho ze zachránců nádražní budovy v Praze Bubenči Martina Kontry a Zuzany Klusové ze spolku S.O.S. Karviná, který obnovuje budovu starého nádraží Karviná-Fryštát. Nedávno se velmi řešilo, zda skončí legendární Dejvická nádražka. Měla totiž změnit nájemce a proměnit se v moderní restauraci. Správa železnic nakonec od svého záměru ustoupila. Repríza z 5. 3. 2025.
Vstupem do registru můžeme dát najevo, že stojíme o spolupráci se státem, říká umělec
Saša Michailidis se ptá ředitelky odboru umění, knihoven a kreativních odvětví na MK ČR Zuzany Zahradníčkové a divadelního a filmového herce Jiřího Šimka, spoluzakladatele souboru Ufftenživot. Lidé působící v kultuře se mohou ucházet od 1. 7. o status umělce. Registrovaní mohou získat podporu formou stipendia ministerstva kultury na tvůrčí nebo studijní účely. Jak to bude v praxi vypadat? Jaké podmínky musí splnit, aby se do registru mohli hlásit? Repríza z 12. 6. 2025.
Po prodeji Supraphonu panují obavy o dostupnost nahrávek. Potřebujeme národní zvukové centrum
Saša Michailidis se ptá členky pracovní skupiny pro přípravu koncepce národního zvukového centra Ivy Horové, Michala Hory z Národní knihovny a také ředitele společnosti ArcoDiva a bývalého ředitele Supraphonu Jiřího Štilce. Supraphon koupilo nadnárodní vydavatelství Sony Music Entertainment. Co teď s rozsáhlým katalogem českého hudebního vydavatelství, který obsahuje nahrávky od popu až po klasickou hudbu? Proč ještě nemáme národní zvukový archiv? Repríza z 30. 1. 2025.
Do Atlasu ve Veletržáku se po vlně kritiky může chodit stále zdarma
Saša Michailidis se ptá vedoucí lektorského centra GASK v Kutné Hoře Karin Vrátné Militké a vedoucího oddělení rozvoje publika v NGP Oldřicha Bystřického. Národní galerie původně rozhodla, že do prostoru Atlas ve Veletržním paláci, využívaný převážně rodiči s dětmi, budou moci jen návštěvníci s platnou vstupenkou. Proti tomu se vzedmula vlna kritiky, takže do Atlasu platí stále volný vstup. Nakolik vstřícné jsou tuzemské galerie vůči svému publiku? Repríza z 12. 3. 2025.
Kingdom Come: Deliverance sází na historii. Fakta tu ale nejsou důležitá, říká herní historik
Saša Michailidis se ptá Zdeňka Prince, redaktora magazínu Vortex, který se věnuje videoherní kultuře, a Jana Kremera z Centra medievistických studií. Karlovarský festival uvede 9. července premiéru filmového sestřihu videohry Kingdom Come: Deliverance II Cinematic Cut. Videohra, která stála zhruba miliardu korun, si hned první den po vydání na sebe vydělala, což způsobilo poprask. Na čem závisí úspěch videohry? A jak fungují historické příběhy? Repríza z 25. 2. 2025.
Filmová klasika na YouTube. Národní filmový archiv slibuje pestrý výběr i anglické titulky
Saša Michailidis se ptá publicisty a redaktora Filmového přehledu Martina Šrajera a filmového publicisty Pavla Sladkého. Národní filmový archiv spustil v prosinci loňského roku YouTube kanál Filmová klasika, který veřejnosti postupně zpřístupňuje vybrané české snímky. Nabízí hlavně tituly, které v běžné nabídce televizí nebo VOD platforem nenajdete. Jak se tvoří dramaturgie YouTube kanálu? Co ještě vylepšit? Repríza ze 14. 1. 2025.
Bojím se, co uvidím a uslyším, ale klasice ve filmu fandím, říká šéf České filharmonie
Saša Michailidis se ptá generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka a uměleckého ředitele MFF KV Karla Ocha. Dnes začíná karlovarský filmový festival. Můžete si teď připomenout Akcent vysílaný živě z loňských podzimních Variací, které program přehlídky doplňují. Téma? Vážná hudba ve filmu, neboli jak využít, ale nezneužít klasiku. Repríza z 22. 11. 2024.