- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Alžběta II. jako stará jachta nebo rozbitá televize? Nová série Koruny lavíruje na pokraji trapnosti
Saša Michailidis se ptá filmové a televizní kritičky Táni Zabloudilové a zástupkyně šéfredaktora časopisu Forbes Ireny Cápové, která dlouhodobě sleduje dění v britské královské rodině. Pátá řada seriálu Koruna na Netflixu, která pojednává převážně o okolnostech rozpadu vztahu princezny Diany a prince Charlese, sklízí negativní reakce. Proč? Jakou odezvu má přímo v Británii? Čím se liší od předchozích řad?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Výběr týdne: Eurovize, socialistická reklama, filmové pobídky, české dirigentky
Saša Michailidis mluví s hosty o tom, jaký význam má dnes mezinárodní písňová soutěž Eurovize. Co se dozvíme z publikace nazvané Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989? Jak fungují filmové pobídky? A dokážou se už české dirigentky prosadit ve velkých orchestrech?
Eurovize je emoce, song musí hnout publikem. Jeho vkus je ale nevyzpytatelný, míní publicista
Saša Michailidis se ptá komentátora Eurovize, hudebníka Jana Maxiána a hudebního publicisty deníku Právo Jaroslava Špuláka. I čeští interpreti a interpretky usilují o postup na mezinárodní soutěž Eurovision Song Contest. Jakou šanci mají v mezinárodní konkurenci? Jaký význam má toto televizní písňové klání dnes? Proč je tak důležitá i audiovizuální podoba show?
Kůzlata vykupuje Jednota. Jaká byla socialistická reklama?
Saša Michailidis se ptá filmové historičky Lucie Česálkové a kurátora Národního muzea Ondřeje Táborského. Spotřební imaginace státního socialismu: Reklama v Československu 1948–1989, to je název knihy, kterou vydává nakladatelství Akropolis ve spolupráci s Národním muzeem. Co se z publikace dozvíme o socialistické spotřební kultuře?
Ženy v čele velkých orchestrů jsou jen otázkou času. Kojila jsem i při premiéře, říká dirigentka
Saša Michailidis se ptá dirigentky, hudební skladatelky a pedagožky Miriam Němcové a dirigentky, sbormistryně Anny Novotné-Peškové. ČT právě vysílá dokumentární cyklus o významných českých dirigentech. V jaké pozici jsou dnes české dirigentky? Dokážou se už prosadit ve velkých orchestrech i ve světě? Jaký je zájem žen o studium dirigování?
Česká audiovize potřebuje peníze ze zahraničí. Vsaďme na koprodukce, říká šéfka fondu kinematografie
Saša Michailidis se ptá ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové a šéfa slovenského Audiovizuálneho fondu Petera Badače. Letos v březnu by mělo české ministerstvo kultury předložit vládě nový zákon o audiovizi, připravovaná novela by měla mj. lépe zakotvit systém filmových pobídek. Jak funguje? A jak velký zájem je o filmovou výrobu v Česku a na Slovensku? Jakou pozici si budují VoD platformy?
Výběr týdne: videohra jako seriál, světoobčan Meštrović, mizející plastiky, dětská literatura
Saša Michailidis mluví s hosty o adaptacích videoher, seriál The Last of Us totiž zaznamenal mnoho pozitivních ohlasů. Věnujeme se sochaři a světoobčanovi Ivanu Meštrovićovi, jehož výstava je k vidění v Galerii hl. m. Prahy. Zajímá nás také osud mozaik a plastik, které mizí z budov postavených před rokem 1989. Jaké dětské knihy se nejlépe prodávají a jsou nakladatelé schopni uspokojit současnou poptávku?
Dítě je nejpřísnější kritik. Nakladatel musí bojovat o jeho pozornost, zní v Akcentu
Saša Michailidis se ptá šéfredaktora nakladatelství Paseka Jakuba Sedláčka a majitele nakladatelství Labyrint Joachima Dvořáka. I když ceny tištěných knih stoupají, zůstávají jedním z nejoblíbenějších dárků. A u těch dětských to prý platí dvojnásob. Jak se mění současná poptávka v oblasti dětské literatury? A dokážou se tomu nakladatelé přizpůsobit? Jak těžké je zaujmout v zahlcené nabídce?
Mozaiky a plastiky z dob socialismu ustupují touze po modernizaci. Mizí do skladišť, nebo nenávratna
Saša Michailidis se ptá historičky architektury Veroniky Vicherkové a kurátorky, historičky architektury Šárky Svobodové. Plastika Jiřího Nováka nazvaná Vazby zmizela minulý týden z budovy ZŠ Filosofská v Praze 4, tedy v tomto případě jen dočasně. Vrátí se tam po dokončení zateplení školy. Některá jiná podobná díla z období před r. 1989 to štěstí nemají. Proč ubývá tohoto umění ve veřejném prostoru? Co s tím?
Ivan Meštrović: sochař a světoobčan, který se odvážil tvrdit, že Masaryk nerozumí umění
Saša Michailidis se ptá kurátorky Galerie hlavního města Prahy Sandry Baborovské a historika Ondřeje Vojtěchovského. Do konce února je v GHMP k vidění výstava Ivan Meštrović – sochař a světoobčan. Expozice zahrnuje díla chorvatského rodáka, ale také to, jak ho umělci a politici vnímali v meziválečném Československu. Jak silnou vazbu měl na TGM? A víte, že dílo Meštroviće najdete v Tyršově domě?
The Last of Us jako zlom v adaptacích videoher? Prim hraje citlivý přístup tvůrců, tvrdí znalci
Saša Michailidis se ptá Zdeňka Prince, redaktora magazínu Vortex, který se věnuje videoherní kultuře a filmového a televizního publicisty Martina Šrajera. Postapokalyptická videohra The Last of Us, která měla jako seriál premiéru před týdnem, sklízí pozitivní ohlasy. Proč? Čím se vyznačují nejúspěšnější adaptace? A vzroste ještě do budoucna role videoher ve filmovém průmyslu?