- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Za lásku ke kýči se nebičujme. Je ale fajn rozpoznat, kdy námi manipuluje, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá výtvarné publicistky Michaely Vrchotové a teoretika umění a publicisty Matěje Forejta. Teorie a dějiny umění se dají nabiflovat, ale jak rozeznat kýč? K čem může být kýč dobrý? A kde je vůbec hranice mezi uměním a kýčem? Repríza z 20. 1. 2025.
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Jules Verne: když základem je cesta, ne cíl. A dobří hrdinové vítězí
Saša Michailidis se ptá komiksového kreslíře Petra Kopla a pedagoga, novináře a specialisty na Julese Verna a verneovky Lukáše Doubravy. Francouzský spisovatel Jules Verne zemřel v březnu 1905, tedy před 120 lety. Byl jedním z průkopníků vědeckofantastického žánru, dokázal spojit dobrodružství s vědeckými a technologickými vizemi. Dle některých otec sci-fi. Byl jím ale opravdu? Dokáže jeho dílo okouzlit i dnes? Repríza z 27. 3. 2025.
Tata Bojs, PSH… Proč se točí hudební dokumenty a čím mohou zaujmout?
Saša Michailidis se ptá publicistky z webu protisedi.cz, moderátorky Radia 1 Jany Kománkové a filmového režiséra, spisovatele a novináře Šimona Šafránka. Loni v září se rozebíraly kvality celovečerního a trochu netradičního dokumentu o kapele Tatabojs. Předloni zase zaujal film o PSH. Jaké jsou obecně domácí hudební dokumenty? A jak se liší od těch zahraničních? Repríza z 16. 9. 2024.
Loni v září se rozebíraly kvality celovečerního a trochu netradičního dokumentu o kapele Tata Bojs
Předloni zase zaujal film o PSH. Jaké jsou obecně domácí hudební dokumenty? A jak se liší od těch zahraničních? Saša Michailidis se ptá Šimona Šafránka a Jany Kománkové. Repríza z 16. 9. 2024.
Dechovka dnes? Zapomeňte na Kmocha, chci lidi zahřát a pobavit, láká trumpetista
Saša Michailidis se ptá trumpetisty, skladatele, aranžéra a producenta Petra Harmáčka, který mj. vede uskupení Harmálek, a etnoložky, dechové badatelky Barbory Turčanové. 6. března zemřel Josef Zíma, původně popový zpěvák, který byl později považován za nekorunovaného krále dechovky. Jak je na tom dechová hudba dnes? Komu je určená? Jde ji inovovat a stojí o to vůbec sama? Repríza z 19. 3. 2025.
Trnka jako exportní zboží: točil filmy pro zvídavé dospělé, jejich hravost ale baví i děti
Saša Michailidis se ptá kurátorky sbírky animovaného filmu Národního filmového archivu Michaely Mertové a scenáristky dokumentu Jiří Trnka: Nalezený přítel Terezy Brdečkové. Do konce srpna můžete navštívit v pražské galerii Villa Pellé výstavu s názvem Trnka – příběh legendy. V Akcentu jsme u příležitosti otevření výstavy připomněli Jiřího Trnku jako zakladatele tuzemského animovaného filmu a studia Bratři v triku. Repríza z 21. 5. 2025.
Koordinátorka intimity na place nezdržuje. Díky ní jsem při natáčení kreativnější, říká herečka
Saša Michailidis se ptá koordinátorky intimity Jany Neustupové a herečky Alžběty Malé. Profese kaskadéra je ve filmu a televizi zaběhlá, nikdo už nenutí herečky a herce dělat nebezpečné záběry. Ale jak častá je přítomnost koordinátorky či koordinátora intimity na place, tedy profesionálů, kteří by se měli postarat o to, aby se herci cítili při natáčení intimních scén komfortně a v bezpečí? Jak toho docílit? Jak vypadá komunikace? Repríza z 1. 4. 2025.
Paul Newman 100: úsporný herec s hezkou tváří i poslední ikona starého Hollywoodu
Saša Michailidis se ptá publicistky a programové ředitelky Letní filmové školy Ivy Hejlíčkové a filmové publicistky časopisu Respekt Jindřišky Bláhové. V Uherském Hradišti se koná Letní filmová škola, která připomíná i osobnosti světové kinematografie. Letos by to mohl být třeba herec, režisér a filantrop Paul Newman. 26. ledna jsme si připomněli 100 let od jeho narození. Ve kterých rolích exceloval a proč?
Patentu na kinematograf je 130 let. Rané zvukové filmy jsou užvaněné, říká šéf kurátorů archivu
Saša Michailidis se ptá vedoucího kurátorů a kurátorek Národního filmového archivu Matěje Strnada a Kateřiny Svatoňové z Katedry filmových studií FF UK. Letní filmová škola v Uherském Hradišti je v plném proudu. Sluší se vybrat filmové téma. Před sto třiceti lety, 13. února 1895, bratři Lumiérové získali patent na kinematograf. Šlo o přístroj, který spojil funkce filmovací kamery, kopírky filmů a projektoru.
Mistři filmové hudby: pro koncerty si vozíme nástroje i z Ameriky, říká šéf Filmharmonie
Saša Michailidis se ptá dirigenta a skladatele Jana Kučery a ředitele a dramaturga Filmové filharmonie Matěje Lehára. Dnes začíná Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Nabízí se tedy filmové téma. Spalovač mrtvol, Malá mořská víla, Ostře sledované vlaky... Československé filmy, které možná některé z nás oslovily i díky hudbě.