- Podcasty
- Akcent

Poslechněte si podcast: Výběr týdne: městské lanovky, dětská muzea dnes, AI v reklamě
Saša Michailidis se ptá hostů, jaký smysl mají lanovky ve městech a evropských metropolích. Jak se dělá moderní muzeum či galerie pro děti a mládež? Jak umělá inteligence ovlivňuje práci v reklamních agenturách?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Umělá inteligence bude lepší badatel, ale kustodi nevyhynou, říkají šéfové muzeí
Saša Michailidis se ptá ředitele Muzea Prahy Iva Macka a ředitele Vlastivědného muzea v Olomouci Jakuba Ráliše. Muzeum Prahy založilo první Metodické centrum pro implementaci umělé inteligence do muzejního prostředí v Evropě. Jaké jsou plány a cíle takového centra? Jaké zkušenosti už mají tuzemská muzea s umělou inteligencí? Jak promění AI muzejnické profese?
Kultura na Pražském hradě připomíná smíšené zboží vs. už se nemáme za co stydět
Saša Michailidis se ptá ředitele Správy Pražského hradu Pavla Vyhnánka a kurátorky, výtvarné publicistky Lenky Lindaurové. Už přes dva roky je prezidentem ČR Petr Pavel. A možná jsme čekali, že symbolické i skutečné otevření Pražského hradu bude probíhat rychlejším tempem. Jak může tato nejvýznamnější národní kulturní a historická památka ožít kulturou? Co tomu brání? A jak mít zase důvod a chuť jít na Pražský hrad?
Umělá inteligence zahlcuje reklamu. AI musíme akceptovat a držet na uzdě, říká specialista
Saša Michailidis se ptá výkonné ředitelky Asociace komunikačních agentur Kateřiny Hrubešové a technologického evangelisty a specialisty na AI v reklamě Jana Sudy. Umělá inteligence výrazně zasahuje do práce reklamních agentur. Jaké nástroje AI a k čemu v reklamkách využívají? Ohrožuje umělá inteligence práci copywriterů či grafiků? Jaké jsou naopak výhody používání AI v reklamní branži?
Jak na moderní muzea? Vypnout v hlavách dětí reálný svět a důvěřovat teenagerům
Saša Michailidis se ptá Pavly Semerákové ze Vzdělávacího a kulturního centra klášter Broumov, která také vede dětskou galerii Lapidárium, a ředitele Sladovny Písek Adama Langera. I tuzemská muzea a galerie se postupně proměňují v baby friendly lokality, které dokážou nabídnout pestrý program šitý na míru různým věkovým skupinám. Jak by tedy mělo vypadat takové moderní muzeum či galerie pro děti a mládež?
Lanovky přitahují evropská města. Perfektní by byla z Podolí na Kavčí hory, sní architekt
Saša Michailidis se ptá architekta Patrika Kotase z Atelieru designu a architektury, který se specializuje mj. na návrhy dopravních staveb, a projektanta Zdeňka Dřevěného ze společnosti SIAL architekti a inženýři. Lanovka na pražský Petřín se rekonstruuje, ta z Podbaby do Bohnic se realizovat nebude. Aktuálně se o městské lanovce uvažuje v Brně, v Ostravě debaty zatím utichly. Jsou lanovky jen turistickou atrakci nebo mohou být plnohodnotnou součástí MHD?
Výběr týdne: streamování hudby, EXPO, tanec na škole a v praxi, data o literatuře
Saša Michailidis se ptá hostů na to, jak streamování, tedy digitální poslech hudby, proměňuje hudební trh. EXPO 2025 v japonské Ósace začne už tuto neděli. Jak náročný je přechod z taneční školy do taneční praxe? Datový tým Českého rozhlasu se pokusil proniknout do tajů tuzemské literatury. Co zjistil?
Gender v literatuře a dlouhé knihy, to se lidem líbí. I to vyzkoumali rozhlasoví dataři
Saša Michailidis se ptá editora datového týmu ČRo Michala Kašpárka a literární historičky Veroniky Faktorové z Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Proč se ve východních Čechách narodilo v minulosti tolik úspěšných spisovatelů? O co byl zájem z knižní produkce před a po listopadu 89? Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v seriálu datového týmu ČRo na webu iROZHLAS. Co dataři zjistili? Z jakých zdrojů čerpali? A co znamenají pro literární historiky?
Tanec je náročný. Obor má mnoho mínusů a o plusech se mluví málo, říká šéfka konzervatoře
Saša Michailidis se ptá ředitelky Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Pamely Morávkové a choreografa, pedagoga HAMU Jana Kodeta. Taneční konzervatoř hl. m. Prahy jako jedna z nejvýznamnějších vzdělávacích institucí profesionálního tance v Česku loni v létě změnila vedení, stalo se tak po téměř třiceti letech. Jak se proměňuje vzdělávání klasických tanečnic a tanečníků u nás? Jaké možnosti uplatnění taneční umělci po škole mají? Kam směřuje balet a kam současný tanec?
EXPO je spektákl. Koncept národních pavilonů je pro nás stále výhoda, říká historička umění
Saša Michailidis se ptá slovesného dramaturga ČRo z Tvůrčí skupiny Dokument a publicistika Marka Mojžíška a historičky umění Terezie Nekvindové z FF UK a pražské AVU. V neděli 13. dubna začne v japonské Ósace Všeobecná světová výstava EXPO 2025. Jak touto událostí Japonci žijí? Jak to dopadlo s českým pavilonem, jehož výstavba se zpozdila a o dost se prodražila? Jak ovlivnily EXPO nejúspěšnější čs. účasti? Má EXPO ještě dnes smysl?