Akcent
NejnovějšíVčera

Poslechněte si podcast: Festivaly budou muset šetřit. Voda v září vyplavila i naše sponzory, říká ředitel Slunovratu

Saša Michailidis se ptá prezidenta České asociace festivalů Michala Schmidta a ředitele festivalu Slunovrat v Opavě Václava Müllera. Povodně, které v polovině září poznamenaly hlavně severní Moravu, omezily provoz nejen kulturních institucí, ale ohrozily také různé kulturní akce. Jak na tom byly a hlavně budou festivaly? Co by jejich pořadatelům před dalším ročníkem nejvíce pomohlo?

25:23

Akcent

Vydává: Český rozhlas

Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách. 

Web

Před dvěma dny 23:28

Realismus v malbě není mrtev. A ten socialistický se opět sbírá, říká kurátorka

Saša Michailidis se ptá hlavní kurátorky Galerie výtvarného umění v Ostravě, historičky umění Renaty Skřebské a malíře, pedagoga na FAVU VUT v Brně Vasila Artamonova. Výstava RELOAD, která byla v létě k vidění v pražské SmetanaQ Gallery, se snažila ukázat, že realismus v současné malbě stále žije. Je tomu tak? Nebo potřebuje restart? Jak k realismu v malbě přistupují pedagogové, kurátoři i návštěvníci galerií?

Před třemi dny 24:46

Vyšel první zpěvník EU. Obsahuje i šest českých písní. Průšvih to není, říká publicista

Saša Michailidis se ptá sbormistra, dirigenta, editora zpěvníku EU za ČR Lukáše Prchala a hudebního publicisty deníku Právo a serveru Novinky Jaroslava Špuláka. Po devíti letech příprav vyšel první zpěvník Evropské unie, který obsahuje i šest písní za Česko: Modlitba pro Martu, Černé oči, jděte spát, Ktož jsú boží bojovníci, Lásko má, já stůňu, Chválím Tě, Země má a Není nutno. Proč právě tyto písně? A proč zpěvník vznikl? Proč chybí současné tuzemské songy?

Před šesti dny 25:40

Výběr týdne: Román pro Frankfurt, bienále, veřejná kulturní instituce, světelný design

Saša Michailidis se ptá hostů na soutěž Román pro Frankfurt. Akce je součástí českého hostování na knižním veletrhu v roce 2026. Jaká bývá v posledních letech úroveň mezinárodní přehlídky současného umění, tedy benátského bienále? Budou mít divadla a muzea zájem o to přeměnit se ve veřejné kulturní instituce? Na DAMU bude možné studovat světelný a audiovizuální design.

Před týdnem 25:14

Světelný a zvukový design brzy na DAMU: Jsme invenční, ale profesně neukotvení, říká expertka

Saša Michailidis se ptá hudebního pedagoga DAMU, skladatele scénické hudby Vratislava Šrámka a světelné designérky, pedagožky Pavly Beranové. Na DAMU bude možné absolvovat obor světelný a audiovizuální design pro živá umění. Co bude součástí nového studijního programu? Komu je určený? A jaká je úloha světelného a zvukového designu v dnešním umění?

Před týdnem 27:06

Národní divadlo Brno chce být veřejnou kulturní institucí. Muzea to neláká, zní v Akcentu

Saša Michailidis se ptá ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera a prvního místopředsedy Asociace muzeí a galerií ČR a ředitele Muzea čs. opevnění z let 1935–38 v Králíkách Richarda Sichy. Od ledna příštího roku se budou moci příspěvkové organizace transformovat ve veřejné kulturní instituce. Bude ale o tuto změnu ze strany organizací a jejich zřizovatelů zájem? Jaké výhody by měla tzv. VKI přinést?

Před týdnem 25:51

Na bienále v Benátkách obdivuji víc pavilony než současné výstavy, říká kurátor

Saša Michailidis se ptá architektky a teoretičky architektury Pavly Melkové a kurátora Galerie současného umění a architektury v Domě umění České Budějovice Michala Škody. Ještě do 24. listopadu si můžete udělat výlet na benátské bienále. Letos se Česko na mezinárodní přehlídce současného umění prezentuje instalací Evy Koťátkové, a to v provizorně otevřeném Českém a Slovenském pavilonu. Jaká je architektonická úroveň dalších pavilonů?

Před týdnem 26:10

Román pro Frankfurt? Vnímám to jako nejistotu, zda máme co nabídnout, říká publicista

Saša Michailidis se ptá spisovatelky Petry Soukupové a editora webu ČT art, publicisty a kritika Josefa Chuchmy. Moravská zemská knihovna v Brně vyhlásila na začátku října veřejnou soutěž s názvem Román pro Frankfurt. Jde o akci v rámci českého hostování na frankfurtském knižním veletrhu v roce 2026. Jak vnímá literární obec zadání a pravidla soutěže? Může vznikat literatura na objednávku?

Před týdnem 23:35

Výběr týdne: olomoucké divadlo a filharmonie spolu, módní udržitelnost, hřbitovní architektura

Saša Michailidis se ptá hostů, jak Moravské divadlo a Moravská filharmonie budou fungovat od nového roku spolu, až se sloučí do jedné instituce. Co pro mladé návrháře a návrhářky znamená udržitelnost v módním průmyslu? V sobotu 2. listopadu vzpomínáme na zesnulé, jsou takzvané Dušičky a my si tedy zhodnotíme funerální architekturu.

Před 2 týdny 25:58

S udržitelností se v módě počítá. Používám látky, které už nikdo nechce, říká návrhář

Saša Michailidis se ptá šéfredaktorky časopisu Vogue CS Danicy Kovářové a návrháře oděvu a obuvi Aleše Hnátka. Letošní Designblok opět oceňoval mladé tvůrce módního designu, a to v rámci soutěžní přehlídky Diploma Selection. Jak přistupují ke své tvorbě tuzemští mladí návrháři a návrhářky? Dají se najít v současné módě nějaké trendy? Jak důležité je téma udržitelnosti v módním průmyslu?

Před 2 týdny 26:01

Urnové sklípky za trest, u náhrobků doba temna. Ale jsou výjimky, říkají architekti

Saša Michailidis se ptá historika architektury Zdeňka Lukeše a architekta Filipa Ditricha. Blíží se Dušičky, 2. listopadu zavzpomínáme na všechny zesnulé. Při procházce hřbitovem si možná všímáte funerální architektury. Dokážeme se starat o historické hřbitovy, obřadní síně, kolumbária a náhrobky? A jaká je současná hřbitovní architektura?